بیمه عمر حلال است یا حرام است؟!

بارها و بارها در سمینارها، همایشها و کارگاههایی که برگزار می‌کنم با این سؤالات و ابهامات از سوی برخی از نمایندگان بیمه مواجه می‌شوم که دین مُبین اسلام، مراجع تقلید و فقها چه نقطه نظراتی درباره بیمه و بخصوص بیمه های عمر دارند. با اینکه پاسخ به این سؤال به صورت پراکنده در اینترنت یا سایر منابع و برخی کتب قید شده است اما همواره جای مقاله‌ای همانند آنچه در ادامه مطالعه خواهید نمود خالی بود.

قابل توجه است که محتوای زیر، توسط اینجانب، از منابع مختلف گردآوری شده است. اما از آنجایی که بسیاری از کلمات و اصطلاحات فقهی و شرعی، معمولاً توسط عموم، قابل درک نیستند، در لابه لای متن، هر جا که نیاز به ارائه توضیحات بیشتری احساس نمودم آن را با رجوع به منابع قابل استناد همراه نمودم. امیدوارم ارائه این مقاله بتواند گره از مشکلات نمایندگان در مواجهه با مشتریانی که شبهات دینی و شرعی نسبت به بیمه و بخصوص نسبت به بیمه های عمر دارند بگشاید. لذا در راستای ارائه اطلاعات بیشتر و بهتر در این باره، لطفاً نظرات و پیشنهادات ارزنده خود را از اینجانب دریغ ننموده و در انتهای همین صفحه، کامنت بگذارید…

استفتائات (درخواست فتوا) شغلها و درآمدها از آیت‌الله مکارم

اقسام بیمه:

1. بیمه عمر

سؤال: در قراردادهایى که امروزه به اصطلاح «بیمه عمر» نامیده مى شود، بیمه گر با بیمه گذار، قراردادى را منعقد مى سازد و طى آن تعهد مى کند در قبال مبلغى که ماهیانه دریافت مى کند در زمان انقضاى مدت، مبلغ معینى را به بیمه گذار بدهد و هرگاه در اثناى مدت قرارداد، بیمه گذار فوت کند، بلافاصله تمامى آن مبلغ را به فرد یا افرادى که نام آنها در قرارداد (به عنوان منتفع) ذکر گردیده (که ممکن است یکى از وراث یا غیر از ورثه باشد) بپردازد. با عنایت به فرض مذکور بفرمایید:

الف) آیا اساساً انعقاد چنین عقدى صحیح است؟

ب) آیا وجه پرداختى بیمه به منتفع، به عنوان ماترک متوفى محسوب مى شود؟

پاسخ: عقد (قرارداد، عهد و پیمان) بیمه، عقد صحیحى است. البته باید شرایط کلى عقد، مانند عقل، بلوغ، اختیار و روشن بودن امور مربوط به قرارداد، در آن رعایت شود و باید طبق آن عمل شود. وجه مزبور، جنبه ارث ندارد و باید طبق ضوابط بیمه، عمل شود.


2. ماهیت بیمه عمر

سؤال: نظر خود را نسبت به سؤالات زیر بیان فرمایید:

1. بیمه عمر، از عقود (قراردادها) است یا ایقاعات؟ (جمع لغت “ایقاع” که در فقه و علم حقوق، عمل قضاییِ یک طرفه ای است که دارای دو شرط باشد: الف: عمل یک طرفه باشد. ب: قابل فسخ و رد و ابطال نباشد). آیا از عقود و ایقاعات متعارف و داراى عنوان فقهى است، یا عناوین موجود منطبق بر آن نیست؟

2. بیمه عمر، از نوع وصیت عهدى است، یا تملیکى؟

3. با توجه به ماهیت بیمه عمر، آیا شخص بیمه شده مى تواند مبلغى را که پس از فوت توسط بیمه، محاسبه و پرداخت مى شود، سهم بندى نماید و براى اشخاصى (اعم از وراث شرعى، و غیر آن) وصیت کند؟

4. در صورتى که بیمه شده، هیچ فرد و سهمى را مشخص ننماید، طبق قوانین موجود بیمه، مبلغ پرداختى توسط بیمه عمر به صورت مساوى به وراث قانونى پرداخت مى گردد. آیا این نحوه تقسیم منطبق بر فتاواى فقهى حضرتعالى مى باشد؟

پاسخ: جواب ۱ تا ۴: بیمه یکى از عقود مستحدثه (تازه به وجود آمده – پدیده یا محصول جدید) است که در عرف عقلا (در میان عاقلان و خردمندان) معمول است، و چنانچه شرایط عامه عقود در آن جمع باشد (شرایط رایج و عرف درمیان قراردادها)، شرعاً اشکالى ندارد و باید طبق قراردادى که بسته شده عمل شود و مى توان سهمیه افراد مورد نظر را به صورت درصدى، نه ریالى، تعیین کرد و مشمول ادله وجوب (شامل دلایل واجب بودن) وفا به عقد است.


3. بیمه جامع زندگی

سؤال: یک شرکت بیمه، پیشنهاد بیمه جامع زندگی به من داده است. بدین صورت که من به دلخواه خودم مبلغی به عنوان سرمایه در هر سال که مدت آن حداکثر ۳۰ سال است به علاوه درصد تورم سالانه آن، به عنوان حق بیمه می پردازم. من برای سال اول، ۵۰۰،۰۰۰ تومان و درصد تورم ۱۰ درصد انتخاب کردم و پایان ۳۰ سال حدود ۸۴ میلیون تومان باید بپردازم. شرکت بیمه در پایان ۳۰ سال، مبلغ ۲۴۳ میلیون به من بر می گرداند؛ یا یکجا یا به صورت مستمری. این مبلغ چه حکمی دارد؟

پاسخ: در صورتیکه با پولی که شما می دهید کار اقتصادی درآمدزایی انجام می دهند و از منافع آن به اضافه سرمایه مبلغ مزبور را به شما می دهند، اشکالی ندارد.


4. بیمه عمر

سؤال: اینجانب خود را بیمه کرده ام. بیمه این اینجانب به این صورت می باشد که در طول ۳۰ سال در صورتی که برای من حادثه ای پیش بیاید که منجر به فوت و یا هر صدمه دیگر هم از نظر مالی و هم از نظر خسارت شود، به خانواده من تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان کمک می کند. همچنین در صورتی که بعد از ۳۰ سال به من هیچ صدمه ای وارد نشود، بیمه مرا بازنشسته اعلام می کند و حدود ۱ میلیارد تومان به من به عنوان حق بازنشستگی می دهد. می خواهم بدانم این پول صحیح و حلال است یا خیر؟

پاسخ: این نوعی قرارداد است و آنچه در مقابل آن می گیرند مانعی ندارد.


دین مبین اسلام درباره بیمه چه نقطه نظری دارد؟

در فقه، به مواردی بر می خوریم که صورت عقد بیمه را داشته است. از جمله آنها می توان به مسئله «ضمان جریره» (ضمان جریره، قراردادى است میان دو نفر تحت شروط خاصى، مبنى بر این که اگر هر یک از آنها به طور خطا مرتکب جنایتى شود طرف مقابل آن را جبران کند) اشاره کرد که این قرارداد در دوران جاهلیت وجود داشت و اسلام نیز آن را به رسمیت شناخت.

در حقیقت «عقد ضمان جریره» نوعی بیمه است، امّا در بُعد کوچک که هر یک از طرفین، تحت شرایطى، غرامت جرایم یکدیگر را بر عهده مى‏ گیرند و در مقابل این تعهد، در شرایط خاصى، از یکدیگر ارث می‌‏برند (برای مطالعه بیشتر در این مورد مراجعه فرمایید به صفحه ۳۸۳ از جلد بیستم کتاب فقه و حقوق؛ نوشته مرتضی مطهری)

در دوران ما که زندگى صنعتى، سوانح، آسیب ها، آفات، خطرات و نگرانی هایى را در مشاغل تجارى، کارگرى و… پدید آورده است، با توجه به قوانین و مقررات اسلامى،‏ باید این نوع نگرانی ها برطرف شود و گاهى که بر اثر آتش سوزى مغازه و خانه، و یا کشتى تجارى، تمامى اموال انسان از بین می ‏رود، با برنامه ریزى خاص، خسارت او بر طرف گردد.


تعریف بیمه:

بیمه، نوعى تعهد و پیمان میان دو شخص حقیقى یا حقوقى است که به موجب آن، یک طرف متعهد می گردد در ازاى پرداخت مبلغى از سوى طرف دیگر، در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او یا بخشى از آن را جبران نماید.

متعهد را «بیمه‌گر»، طرف تعهد را «بیمه گذار» و وجه پرداختى از سوى طرف تعهد به متعهد را «حق بیمه» یا «وجه بیمه» گویند (برای مطالعه بیشتر در این مورد به صفحه ۲۱۳ از جلد دوم کتاب فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت(ع) نوشته سیدمحمود هاشمی مراجعه نمایید)

بیمه انواع مختلف دارد؛ مانند بیمه عمر، بیمه بهداشت و درمان، بیمه حوادث، بیمه بیکارى و بیمه شخص ثالث و… که در احکام، تفاوتى میان انواع بیمه نیست. (برای مطالعه بیشتر در این مورد به صفحه ۴۴۹ از جلد چهارم کتاب تحریر الوسیله نوشته حضرت امام خمینی (ره) مراجعه فرمایید)

بیمه یک هدف عقلایى دارد. انسان تأمین مى گیرد و در مواردى (اگر خسارت یا حادثه اى پیش آید) غیر از تأمین، پول هم مى گیرد. بنابراین، پولى که بیمه گذار مى دهد، هرگز مصداق «لاتَأکُلوا اَموالَکُم بَینَکُم بِالباطِل» نیست. (ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید، دارایی های تان را در زندگی خویش و در میان جامعه به ناروا نخورید. این بخشی از آیه ۲۹ سوره النساء می باشد که متن کامل آن عبارت است از: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَکُونَ تِجَارَهً عَن تَرَاضٍ مِّنکُمْ وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَکُمْ إِنَّ اللّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا. ترجمه کامل این آیه این است: اى کسانى که ایمان آورده‏اید، اموال یکدیگر را در میان خود به باطل (از راه نامشروع) مخورید مگر آنکه تجارتى از روى رضایت میان شما انجام یابد، و خودکشى نکنید و همدیگر را نکشید، و خود را به هلاکت گناه نیفکنید که همانا خداوند همواره به شما مهربان است. در بخش آخر مقاله با عنوان “تفاوت بیمه با قمار”، درباره ارتباط این بخش از آیه بیشتر صحبت شده است. “نگارنده: حامد عسگری”)


حکم شرعی بیمه:

مراجع عظام تقلید در این باره می گویند:

گرچه بیمه عقد مستقلى است اما مى‌توان آن را در قالب عقود دیگر از قبیل صلح، اجرا نمود. این قرارداد از عقدهاى لازم به شمار می رود و جز با رضایت طرفین قابل فسخ نیست. (مراجعه فرمایید به صفحه ۸۹۳ از جلد دوم کتاب توضیح المسائل حضرت امام خمینی (ره)).

تمام اقسام بیمه با به کار بردن شرایط آن، صحیح است (البته به شرطی که رعایت دیگر قوانین شرعی و کشوری در آن شده باشد)، چه بیمه عمر باشد، یا بیمه کالاهاى تجارتى، یا عمارات یا کشتی ها و هواپیماها و یا بیمه کارمندان دولت یا مۆسسات، یا بیمه شهروندی و روستایی.


شرایط بیمه:

در بیمه، علاوه بر شرایطى که در سایر عقود مطرح است، از قبیل بلوغ، عقل، اختیار و غیر آنها، چند شرط دیگر معتبر است که عبارتند از:

  1. تعیین مورد بیمه؛ یعنی چه شخصی یا کالایی مورد بیمه قرار گرفته است.
  2. مشخص کردن دو طرف عقد که اشخاص هستند یا مۆسسات و یا دولت.
  3. تعیین مبلغى که باید پرداخت شود.
  4. مشخص کردن اقساط و زمان پرداخت آن
  5. تعیین مدت بیمه
  6. مشخص کردن خطرهایى که موجب خسارت می شود؛ مثل حریق، غرق، سرقت، وفات یا بیماری. البته می توان کلیه مواردی را که موجب خسارت می شود، به عنوان موارد خسارت قرار داد.

بیمه عمر حلال است یا حرام است


عقد بیمه به چند صورت اجرا می شود:

1. آن که بیمه گذار بگوید: «به عهده من فلان مقدار که در فلان زمان، و ماهى فلان مقدار بدهم. در مقابل آن، خسارتى که به مغازه من مثلاً از ناحیه آتش سوزی یا دزدى وارد شد، جبران نمایى» و طرف مقابل نیز قبول کند.

2. بیمه گر بگوید: «جبران خسارتى که به مؤسسه شما وارد مى‌شود، مثلاً از ناحیه آتش سوزی یا دزدى، بر عهده من است و در برابر آن، فلان مقدار به من بدهى.»

لازم به ذکر است که تمام قیودى که قبلا ذکر شد، باید در هر دو صورت، معلوم شود.

بیمه، نوعى تعهد و پیمان میان دو شخص حقیقى یا حقوقى است که به موجب آن، یک طرف متعهد می گردد در ازاى پرداخت مبلغى از سوى طرف دیگر، در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او یا بخشى از آن را جبران نماید.


بیمه با قمار چه تفاوتى دارد؟

فقها هیچ احتمال نداده اند که بیمه، در باب قمار داخل شود و وجهى هم ندارد که ما بیمه را در باب قمار داخل بدانیم. صِرف به خطر انداختن، ملاک قمار نیست. براى صحت یک معامله باید استثناها وجود نداشته باشد. ریشه استثناها در معاملات، آن چیزى است که در آیه قرآن آمده که قمار هم یکى از مصداق هاى آن است: «لاتَأکُلوا اَموالَکُم بَینَکُم بِالباطِلِ.»

مقصود این است که وقتى پول شما در میان شما گردش مى کند، بیهوده گردش نکند. یعنى به اصطلاح فقها با یک هدف عقلایى توأم باشد. یک وقت انسان مى بخشد. بخشیدن در مواردى یک کار انسانى است. یعنى یک نیاز انسانى است. انسان مى خواهد که جود (جوانمردی/بخشش) کرده باشد، این یک کار بیهوده نیست. یا وقتى انسان، کالای خود را به طرف مقابل مى فروشد، در مقابل پول مى گیرد. یا انسان پول مى دهد، در مقابل از معلم، درس مى گیرد. باز پول بیهوده گردش نکرده، ولى در مورد قمار و امور شبه قمار، پول از دست طرف بیرون مى رود، بدون اینکه چیزى کسب کرده باشد. از نظر شارع (آورنده دین/صاحب شرع)، این پول بیهوده بیرون رفته است.

اما در مورد بیمه این طور نیست. بیمه یک هدف عقلایى دارد. انسان تأمین مى گیرد و در مواردى (اگر خسارتى یا حادثه اى پیش آید) غیر از تأمین، پول هم مى گیرد. بنابراین، پولى که بیمه گزار مى دهد، هرگز مصداق «لاتَأکُلوا اَموالَکُم بَینَکُم بِالباطِل» نیست.

فهرست مقاله

کامل‌ترین دوره آموزش تخصصی مذاکره در فروشندگی بیمه‌های عمر

دیدگاههای این مقاله

29 پاسخ

  1. سلام اقای عسکری
    درامد حاصل از فروش بیمه به صورت شبکه ای حلال است؟
    منظورم اینه که زیر مجموعه من جدای از این که حق الزحمه خودشو میگیره من هم یه سودی میبرم و این زیر مجموعه ها تا پایین ادامه داره.الان سود حاصل از تلاش دیگران برای من حلاله؟

    1. باسلام
      بله. درحال حاضر شرکتهای بسیار زیادی در زمینه بازاریابی شبکه‌ای در ایران نظیر بیز، پنبه‌ریز و… درحال فعالیت قانونی و شرعی هستند و تمام مجوزهای قانونی و شرعی لازم رو از نهادهای ذی‌صلاح دریافت کردند. لذا فعالیت و کسب درآمد بصورت شبکه‌ای کاملا ًقانونی و شرعی هست. احتمالاً شما فعالیت بازاریابی شبکه‌ای رو با دسیسه‌های هرمی مقایسه و هم‌تراز میدونید که اصلاً چنین نیست. دسیسه‌های هرمی در تمام دنیا غیرقانونی و در کشورهای اسلامی غیر شرعی است.
      باتشکر

  2. سلام علیکم جناب آقای عسکری:بنده ساکن امریکا هستم به تازگی یک بیمه عمر (لایف اینشورنس) را با عقد قرارداد در شرکتی که شاغل هستم خریداری نموده ام ودر ازای ان باید مبلغ کمی ماهیانه پرداخت کنم.. یکی از همکاران من که مسلمان سنی است به من گفت از نظر اسلام این نوع بیمه حرام است و برای اطمینان با تلفن به (مفتی) خودشان تماس گرفت و صدا را روی میکروفن گذاشت که ان شخص نیز گفت حرام است و در قران مجید آمده است. میخواستم بدانم از نظر فقه شیعه چطور است.. با کمال احترام.

    1. باسلام
      جناب اسلامی عزیز، همین مقاله ای فوق، تماماً نظرات فقهای شیعه درباره بیمه را انعکاس داده است!
      باتشکر

  3. آیا از نظر آیت ا… وحید خراسانی سود بیمه ی عمر حرام است یا حلال؟؟؟

    1. درود بر شما
      من در این مقاله استفتائات صورت گرفته از آیت الله العظمی مکارم را جمع آوری و ارائه نموده ام. در رابطه با نظرات آیت الله وحید خراسانی می‌بایست از دفتر ایشان مراتب را جویا شوید.
      باتشکر

  4. با تشکر از مطالب مفید و جالبتان
    با امید فرداهای بهتر

  5. با سلام
    آقای عسگری برای قشری که درآمدشون کفاف هزینه های جاری زندگیشون رو نمیده چه را ه حلی دارین که بتونن باخرید بیمه عمرلااقل زندگی آیندشون رو تضمین کنن؟

    1. درود بر شما
      یکی از شروط ششگانه بازارهای هدف واجد شرایط این است که مشتریان بالقوه موجود در آن بازارها دارای پول کافی برای خرید بیمه عمر باشند. زمانیکه با قشری مواجه هستیم که درآمدشان حتی کفاف هزینه های جاری زندگی را نمی دهد بنابراین این قشر مشتریان باصلاحیت و واجدشرایطی محسوب نمی شوند. البته منطور این نیست که باید چشممان را روی این دسته از مردم ببندیم بلکه ازنظر علم بازاریابی فعالیت در اینگونه بازارها بهره وری فروش نماینده را به شدت کاهش خواهد داد.
      بنابراین بهترین راه حل از نظر من این است که شما بازار مذکور را رها کرده و به سمت بازارهایی بروید که مردم موجود در آنها لااقل دست شان به دهن شان می رسد و توان مالی خرید بیمه عمر پیشنهادی شما را دارند
      تا پایان شهریور۹۳ کتاب من منتشر خواهد شد و در آن به تحلیل جامعی از بازارهای هدف خوب و بد پرداخته ام که درنهایت می تواند راهنمای دائمی و مناسبی برای انتخاب صحیح بازارهای هدف برای شما و سایر نمایندگان بیمه باشد
      بیمه گر و توانگر باشید…

  6. باسلام و عرض ادب
    ممنون میشم در مورد بازاریابی بیمه عمر در مناطق کم درامد و فقیر راهنمایی بفرمایید.چه شیوه ای جواب میده تا بتونیم اونا ترغیب به داشتن بیمه عمر کنیم

  7. سلام اقای عسگری
    همچنان منتظریم کتاب جامع اماده بشه
    دست مریضاد
    کتابی که با چنین ظرافت و حساسیت نوشته بشه واین چنین وقت صرف بشه صد در صد محتوی و مضمون عالی باید داشته باشه
    من به خودم تبریک میگم که شاگرد کلاس حامد عسگری بودم وهستم .
    ومن ا… توفیق

    1. درود بر شما سرکار خانم زندی
      من با توجه به مشغله بسیار بالای کاری ای که دارم، اما روزانه و بدون وقفه بیش از ۴ ساعت زمان را صرف نگارش این کتاب می کنم. و انشااله شاهد کتابی خواهید بود که تا سالهای سال، به عنوان اولین و کاملترین مرجع مشتری یابی در بازاریابی بیمه های عمر مورد استفاده تمامی نمایندگان و بازاریابان بیمه قرار می گیرد/
      از صبر و شکیبایی شما و سایر عزیزانی که فرم پیش سفارش کتاب را تکمیل نموده اند صمیمانه قدردانی می کنم
      بیمه گر و توانگر باشید…
      حامد عسگری

  8. سلام
    چرا ما بقی مراجع تقلید مانند آقایان وحید و گلپایگانی و نوری همدانی (مدظله) نطری اعلام نمیکنند یا نظرشون منفیه؟

    1. درود بر شما
      بیمه و صنعت بیمه یک مبحث علمی، فنی و ریاضی است و نه یک مسئله فقهی. لذا همینکه دین مبین اسلام کلیت صنعت بیمه را پدیرفته است و مجوز فعالیت شرکتهای بیمه در کشور اسلامی عزیزمان را ارائه نموده کافیست.
      شما امروزه درباره هرچیزی که عرفاً و قانوناً و رسماً درحال اجراست نیز می توانید نظرات ضد و نقیض و حتی مخالفی بشنوید.
      درگیری با مسئله فقهی بیمه های عمر آنهم درمیان شیعیان، کمتر از ۲ تا ۳ درصد مشکلات عدیده بر سر راه فروشندگی بیمه های عمر را تشکیل می دهد و آنچنان قابل توجه نیست. اگرچه همین امر در فروش بیمه های عمر به سنی مذهبان اولین بزرگ ترین مشکل موجود است!
      بیمه گر و توانگر باشید…

  9. سلام آقای عسگری
    ازتون خواهش میکنم با توجه به اینکه همه ی ما میدونیم وقتتون پره و مشغله زیادی دارید ولی با این حال به نظراتی که ما در ذیل هر مقاله بیان میکنیم توجه بیشتری بکنید چون ما به امید راهنمایی شما کامنت میزاریم
    توی همین قسمت بنده و یکی از دوستان ۲ تا درخواست داشتم و همچنان منتظر پاسخ شماییم
    تشکر میکنم از وقتی برای ما میزارید

    1. درود بر شما
      من همواره به این نکته اشاره کرده ام که هر زمان که کوچکترین فرصتی برای پاسخگویی به کامنتهای شما عزیزان بیابم قطعاً دریغ نخواهم نمود.
      باز هم به روی چشم و تلاش می کنم وقت بیشتری را به این مهم اختصاص دهم
      بیمه گر و توانگر باشید…

  10. با سلام
    به نظر من در مورد تضمین یک سوال راهگشا را از بیمه گذاران نگران بپرسید که : بیمه گذار عزیز همیشه هر سوالی یک علت دارد میتونم بپرسم در کجای دنیا یک نفر تاکنون بیمه عمر خریده و بعد شرکت بیمه سرمایه رو پرداخت نکرده و مردم پول خود را از دست داده اند یا اصطلاحا بازنده شده اند ؟؟ اگر شما موردی را سراغ دارید بفرمایید …ضمنا ارائه توضیحات تاریخچه بیمه و تحولات آن که هرگز باعث از بین رفتن حقوق بیمه گذاران نشده و نیز نمونه پرونده های حادث شده در شرکت شما که به خوبی ایفای تعهدات شده نیز مفید است .
    فواید اثر گذار خرید بیمه عمر و سرمایه گذاری :
    با خرید این بیمه نامه حق بیمه در اقتصاد داخلی سرمایه گذاری میشود به عنوان مثال : اگر با حق بیمه مشتری خط تولید فولاد راه اندازی شود ،اشتغال افزایش یابد و همچنین تورم کاهش یابد اثر عوامل ذکر شده بر روی زندگی اکثریت هموطنان چقدر ارزشمند است ،؟؟؟حس خوب مشارکت و همراهی بیمه گذاران مسلمان ایران میتوانند دقیقا یک تعاون اسلامی باشد که طعم شیرین آن را همه خواهند چشید …..بنده معتقدم وقتی اثر خریدن بیمه نامه را دقیقا برای مشتریان توضیح دادم بالای ۸۵ درصد آنها در این مسیر همراه شده اند ( نمونه : فروش بیش از ۶۰۰۰ بیمه عمر در شهر بندرعباس )
    نکته :
    پیامبران برای هدایت برخی مردم که ایمان نمی آوردند از سوی خدا نشانه ای می آوردند …..شما چقدر دلیل و برهان پشت میز مذاکره با مشتریان به صورت مستند و قابل رویت دارید ؟
    آرزومند پیشرفت روز افزون همراهان بیمه مارکتینگ

  11. باسلام وخسته نباشید
    مشکلی که درمناطق سنی نشین خیلی باان برخوردمیکنیم مسئله حرام دانستن سود بیمه عمر است که دراین مقاله اشاره ای به آن نشده،اکثریت علمای اهل تسنن دریافت سودسپرده های بانکی راحرام اعلام میکنند ومردم راازافتتاح سپرده های سود ده منع میکنند وبه تبع آن بیمه عمرراهم به دلیل شامل شدن سود حرام میدانند.

  12. با سلام
    یکتا(بیمه سینا) یکی از سوالات بسیار مهمی که ذهن خیلی از نمایندگان بیمه را به خود مشغول میکند این سوالی را که در ذهن شما شکل گرفته است ،
    سوال شما چندین پاسخ دارد که من به دو نمونه از آن اشاره خواهم کرد:
    ۱- شرکت های بیمه مبالغی که بعنوان حق بیمه چه ماهیانه و چه سالیانه و … از بیمه گذاران دریافت میکند را در مسیر های متفاوت سودآور سرمایه گزاری میکنند مثلا یک هتل ۵ستاره بسیار مجلل در مکان معتبر خریداری میکنند که همین هتل در طول مدت دریافت حق بیمه از بیمه گذاران فوق چندین برابر پرداختی در پایان مدت قرارداد با بیمه گذاران فوق سوداوری کرده که نه تنها مبلغ متعهد شده را به بیمه گذار تحویل خواهد داد بلکه سود سرشاری نیز از این طریق به حساب شرکت بیمه اضافه خواهد شد.
    ۲- بیمه ی عمر یک چرخه است یعنی همانگونه که خروجی دارد ورودی نیز خواهد داشت چه بسا بیشتر ، یعنی همانطور که مبلغی برای بیمه گذار خروجی پرداخت میشود مبلغی نیز از بیمه گذار ورودی دریافت میشود و به بیان بهتر ۲۹ سال دریافت به ازای یک سال پرداخت.
    موفق و بیمه کر باشید. (تایماز مخمی – نمایندگی بیمه ایران)

  13. با سلام وخسته نباشید خدمت آقای عسگری
    تمامی مطالب عنوان شده خوب و کارآمد میباشد اما در خصوص اهل شیعه ، در خصوص برادران و خواهران اهل سنت نظر خود را در نحوه متقاعد نمودن بیان کنید .
    با تشکر

  14. جناب آقای عسکری عزیز با سلام و صلوات بر محمد و آلش و سلام و درود بر عزیز دل من حامد جان گلم با عرض معذرت خواهی. میخواستم بدانم این فرم پرسشنامه ای که در فیلم سمینار اینترنتی بازار یابی پارتیزانی در بیمه بویژه عمر ( پکیج سیر تا پیاز بازار یابی)که فرموده بودید برای عزیران علاقمند میگذارم رو از کجا میتوانم دانلود کنم و انشاالله الگوپذیر حقیر و دوستان دیگر شود درخواست راهنمای دارم. با تشکر میردوستی کد ۸۵۶۹ بیمه دانا

  15. با اجازه جناب آقای عسگری
    جناب آقای یکتا
    ۱- شرکت های بیمه به صورت اتکائی عمل می کنند
    ۲- بیمه مرکزی قراداد های بیمه عمر را تضمین کرده است. ( در اصل همان اصل اتکائی)
    ۳- کشور های دیگر سالهاست که این شرایط را تجربه کرده اند. برای مثال شرکت بیمه نیویورک لایف اینشورنس بیش از ۱۸۰ سال قدمت دارد و جوابگوی تمامی بیمه گذارن بوده است.چه بسا که طی این مدت بحران های اقتصادی را تجربه کرده است.
    ۴- مکانیسم و پایه و اصول بیمه برای ریسک و همین شرایطی که شما فرمودیدطراحی شده است.

  16. سلام
    ممنون آقای عسگری
    بسیار مفید بود
    در تکمیل سوال همکارمون “یکتا (بیمه سینا)” میخواستم بپرسم چه ضمانتی برای پرداخت مبلغ تعیین شده از طرف شرکت هست؟البته در مقاله ای چند مورد از قوانین بیمه مرکزی رو مطرح کرده بودید که در صورت ورشکستگی شرکت بیمه چه اتفاقی میفته، درصورت ورشکست نشدن شرکت چه تضمینی برای پرداخت هست؟
    یک سوال هم داشتم که ربطی به این مقاله نداره، اگر امکانش هست راهنمایی کنید.البته قبلا هم ایمیل زدم براتون که احتمالا به دلیل مشغله کاری نتونستید جواب بدید
    برای ماه مبارک رمضان میخوام یکسری اوقات شرعی چاپ کنم همراه با تبلیغات
    اول اینکه به نظر شما این کار مورد مناسبی هست برای تبلیغات؟ دوم اینکه چه مطلبی نوشته بشه که مناسب این مورد باشه؟
    این یک نمونه
    *****************
    اگر لازمه هزینه ای پرداخت بشه لطفا بگید تا هماهنگ کنیم
    ممنونم

  17. با سلام خدمت اقای عسگری گرامی و همکاران عزیز
    جدا از مساله حلال بودن و خیلی از مسائل دیگه ای که در مورد بیمه عمر در این سایت مطرح شده ،سوالی در ذهن من شکل گرفته که ترجیح دادم مطرح کنم.
    فروش بیمه های عمر در کشور ما سابقه طولانی نداشته و چند سالیست که به طور جدی از طرف شرکتهای بیمه ای مطرح میشود.با توجه به این در حدود ۲۰ تا ۲۵ سال اینده ما افرادبسیار زیادی خواهیم داشت که برای دریافت مستمری یا سود خود به شرکتهای بیمه مراجعه خواهند کرد حالا با این شرایط و اقتصاد اشفته ای که در حال حاضر روبرو هستیم و هم چنین شرایطی که روز به روز در حال بدتر شدن میباشد تا جایی که نمی تونیم تصویر درستی از ایران چند سال اینده را ارائه بدهیم . ایا با این وجود در حدود ۲۰ یا ۲۵ سال اینده شرکتها توانایی پاسخگویی به سیل اعظیم بیمه گذاران را خواهد داشت؟؟؟ !!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود رایگان کتاب

رمز فروشندگی بیمه‌های عمر در ایران

در این کتاب 104 صفحه‌ای می‌خوانید:

روش جلب توجه و اعتماد مشتری در بازارهای سرد

تکنیک Opening و باز کردن سر صحبت با مشتری

روش پی بردن به نیازهای اصلی مشتری از زبان وی

چرایی و چگونگی تبدیل نیاز مشتری به خواسته احساسی

کتاب رمز فروشندگی بیمه های عمر در ایران - نویسنده: حامد عسگری - بیمه مارکتینگ

اطلاعیه مهم زیر را مطالعه کنید:

نماینده گرامی؛ درحال حاضر، ترم اول کالج به‌طور کامل برگزار شده ولی هنوز ترمهای تحصیلی دوم به بعد شروع نشده‌اند.

برای ثبت‌نام در ترم اول و دریافت ویدیوهای تمامی دروس این ترم، بر روی دکمه زیر کلیک کنید…