زبان حرکات بدن؛ حلقه مفقوده در چرخه فروش بیمه…

در این مقاله و البته برای اولین بار، قصد دارم تا درباره اهمیت زبان حرکات بدن در فروشندگی بیمه و متقاعدسازی مشتری، با شما صحبت کنم. حتماً همگی شما «شرلوک هُلمز» کارآگاه نابغه را می‌شناسید. او معماهایی را حل می‌کرد که ظاهراً از نظر یک ذهن عادی لاینحل بود. اما «شرلوک هُلمز» علاوه بر استعداد ذاتی، به چه ابزار دیگری مجهز بود که چنین قدرتی در حل پیچیده‌ترین معماهای جنایی داشت؟! پاسخ اندکی عجیب است: «تسلط بلامنازع بر زبان حرکات بدن»

می‌گویید نه؟! پس این جمله معروف او که در سال 1887 میلادی نقل کرده را با هم می‌خوانیم:

«از روی ناخنهای یک مرد، از روی آستین کُت او، چکمه‌هایش، زانوهای شلوارش، برآمدگی انگشت اشاره‌اش، طرز بیانش، سرآستین‌هایش، حرکاتش؛ از روی تک‌تک این چیزهاست که کار و پیشه‌ی او به روشنی فاش می‌شود. تصورناپذیر است که یک کارآگاه ماهر نتواند با ترکیب همه اینها، معماها را کشف کند…»


هرچیزی الزاماً همانطور که به‌نظر می‌رسد نیست!

قابلیت مشاهده‌ی آنچه در ذهن مشتری‌های شما می‌گذرد آنقدرها هم که در برخی کتابها به آن اشاره شده است ساده و آسان نیست. به عبارت دیگر آنچه که از ظواهر امر می‌بینید و می‌شنوید با آنچه واقعاً در حال وقوع است می‌تواند بسیار متفاوت باشد. درواقع اغلب مردم فقط چیزهایی را می‌بینند که تصور می‌کنند دارند می‌بینند! اجازه دهید تا حکایتی که از کتاب The Definitive Book of Body Language نوشته Allan Pease برگرفته شده است را نقل کنم تا بیشتر متوجه اصل موضوع شوید:

دو مرد از جنگلی می‌گذشتند که با گودال عمیق و بزرگی مواجه شدند. یکی از آنها گفت: «وای… چقدر گوده. بیا چندتا سنگ ریزه داخلش بیندازیم تا ببینیم عمقش چقدره»

آنها چند سنگ ریزه داخل گودال انداختند و منتظر ماندند، اما هیچ صدایی نیامد!

«وای… واقعاً گودال عمیقیه. بیا چندتا از این سنگهای بزرگ را داخلش بیندازیم. حتماً صدایی میاد»

آنها دو سنگ به اندازه توپ فوتبال را برداشتند و داخل گودال انداختند و منتظر ماندند. اما باز هم صدایی نشنیدند!

یکی از آنها گفت: «آن طرف‌تر یک تکه از ریل آهن هست. اگه اونو داخل گودال بندازیم واقعاً صدایی درمیاد»!

آنها ریل سنگین را کِشان‌کِشان به طرف گودال آوردند و داخلش انداختند؛ اما یاز هم هیچ صدایی نشنیدند.

ناگهان از داخل جنگل، بُزی ظاهر شد که مثل باد به طرف آنها می‌دوید. بُز به سرعت به آنها نزدیک شد و درست از وسط آن دو مرد رد شد و به سرعت پا به فرار گذاشت. بعد به هوا پرید و داخل گودال ناپدید شد. دو مرد آنجا ایستادند و با حیرت به چیزی که دیده بودند فکر کردند. چیزی نگذشت که کشاورزی از داخل جنگل بیرون آمد و گفت: «آهای! شما بُز من رو ندیدین؟!»

هر دو مرد با تعجب گفتند: «معلومه که دیدیم! عجیب‌ترین چیزی بود تا به حال دیده بودیم. مثل برق و باد از جنگل بیرون آمد و پرید توی این گودال!»

کشاورز گفت: «نه! اون بُز من نبوده. بُز من به یک تکه ریل راه آهن بسته بود…»

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اشکال کار این دو مرد این بود که به وقایع اطراف خود، به شکلی مجرد و تکی نگاه می‌کردند و متوجه اتصالات و ارتباطات امور با یکدیگر نشدند. مثلاً فقط آن تکه ریل آهن را دیدند و متوجه نشدند سرِ دیگر طنابی که به آن متصل است به کجا رفته؟!!!

در ادامه این مقاله، قصد دارم تا بیشتر، درباره خطایی به نام «تعبیر زبان بدن مشتری، به صورت مجرد و تکی و بدون دیدن مجموعه شرایط و سایر جزئیات» با شما صحبت کنم…


هر کسی دنیا را صرفاً از زاویه لنز خودش نگاه می‌کند:

بگذارید با تصویر زیر، تکلیف تمام آنچه تا اینجا گفتم را یکسره کنم:

زبان حرکات بدن؛ حلقه مفقوده در چرخه فروش بیمه

می‌بینید؟! هرکس اتفاقات و وقایع دنیا را صرفاً از دیدگاه و منظر خود می‌نگرد و تعبیر و تفسیر می‌کند!

بگذارید جان کلام را از زبان مولانا برای تان بگویم. چنانچه به دفتر سوم مولانا، صفحه ۳۷۳ مراجعه نمایید شعر بسیار زیبایی خواهید یافت. در این شعر، مولانا در ارتباط با ناقص بودن حواس انسان و عدم احاطه حواس به کلیت جهان، داستان جالبی را آورده است؛ که فیلی را در خانه تاریکی گذاشته بودند و هر کسی می خواست با لمس فیل، درباره چگونگی آن قضاوت کند.

هر کسی قضاوتش در مورد فیل، بستگی داشت به اینکه کدام عضو فیل را لمس کرده بود و ادراک با حواس پنجگانه را همانند لمس فیل و قضاوت در مورد چکونگی آن تشبیه کرده است. در حالیکه اگر در دست هر کس، شمعی بود، می توانست فیل را مشاهده نماید و قضاوت ناقصی در مورد آن نداشته باشد. قضاوت انسان ها در مورد جهان هستی و فلسفه آفرینش و هدف از خلقت و زندگی بعد از مرگ و کلیت جهان هستی، مثل همین قضیه فیل می باشد. اکثر انسان ها که با حواس ناقص خود و یا با علوم حسی و تجربی ناقص خود به این موضوعات نگاه می کنند، برداشت ناقصی از آنها دارند و خود و جامعه خود را در معرض خطر قرار می دهند:

پیل اندر خانهٔ تاریک بود                          عرضه را آورده بودندش هنود
       از برای دیدنش مردم بسی                     اندر آن ظلمت همی‌ شد هر کسی
   دیدنش با چشم، چون ممکن نبود            اندر آن تاریکیش، کف می‌ بسود
     آن یکی را کف به خرطوم اوفتاد                گفت همچون ناودان است این نهاد
آن یکی را دست بر گوشش رسید            آن بَر او، چون بادبیزن شد پدید
   آن یکی را کف چو بر پایش بسود              گفت شکلِ پیل دیدم چون عمود
          آن یکی بر پشت او بنهاد دست                گفت خود این پیل چون تختی بدست
    همچنین هر یک به جزوی که رسید           فهم آن می‌ کرد هر جا می‌ شنید
    از نظرگه گفتشان شد مختلف                  آن یکی دالش لقب داد، این الف
 در کف هر کس اگر شمعی بدی                اختلاف از گفتشان بیرون شدی
چشم حس همچون کف دستست و بس       نیست کف را بر همهٔ او دسترس

همه اینها را گفتم تا برسیم به این نکته که یک زبان حرکت بدن مشخص (مثلاً دست به سینه نشستن مشتری)، از دیدگاه من ممکن است معنی و مفهومی کاملاً متفاوت از دیدگاه شما داشته باشد. اما در این بین چه کسی تفسیر درست را داشته است؟ برای این کار، لازم است تا با ۳ قانون اصلی در خواندن دقیق زبان بدن افراد آشنایی داشته باشید.

ببینید؛ درحقیقت آنچه شما از زبان حرکات بدن یک فرد می بینید و می شنوید الزاماً بازتاب نگرش و تفکرات واقعی آن فرد نیست. لذا می بایست از ۳ قانون زیر تبعیت کنید تا بتوانید معنی درست و دقیق حرکات بدن مشتری خود را بیابید. حال ببینیم این ۳ قانون اصلی چیستند…


قانون شماره 1: مجموعه حرکات بدن را بخوانید

یکی از بزرگ ترین اشتباهات فروشندگان و نمایندگانی که در مهارتهای خواندن زبان بدن هنوز آماتور هستند این است که صرفاً یک حرکت خاص از مجموعه حرکات بدنی مشتری در یک لحظه را مورد تعبیر و تفسیر قرار می دهند. به عنوان مثال، دست به سینه نشستن در یک وضعیت، نشان دهنده حالت تدافعی یک فرد، و در وضعیتی دیگر نشان دهنده سرمای هوا می باشد!

برای تشریح بهتر این مسئله، می خواهم مثالی عینی را بزنم تا کاملاً متوجه مفهوم اصلی این مقاله شوید. برای اینکار ابتدا به تصویر زیر دقت کنید:

زبان حرکات بدن؛ حلقه مفقوده در چرخه فروش بیمه

تعبیر شما از این مرد چیست؟ فرض کنید شما درحال توضیح دادن و صحبت درباره بیمه عمر پیشنهادی خود هستید و با آب و تاب دارید از پوشش های بیمه نامه تان حرف می زنید. اما زبان حرکات این مشتری دارد یک چیز را به روشنی نشان می دهد: «این مرد مطلب شما را نمی گیرد!»

به این حالت بدنی می گوییم: ارزیابی انتقادی

نشانه اصلی ارزیابی انتقادی، حرکت دست به سمت صورت به شکلی که انگشت اشاره به «گونه» اشاره می کند و انگشت میانی روی لب ها را می پوشاند و انگشت شست نیز زیر چانه قرار گرفته و از چانه محافظت می کند. مدرک دیگری که اثبات می کند این مشتری دارای افکار انتقادآمیزی درباره آنچه می شنود (توضیحات شما درباره بیمه عمر) دارد. این است که پاهایش را محکم روی هم انداخته و البته بازوهایش را نیز بر بدنش عمود کرده (که نشانه محکمی از حالت تدافعی است)؛ درحالیکه سر و چانه اش به سمت پاییت تمایل یافته (که این یکی نیز نشانه ای از حالتی منفی و گاهاً خصمانه می باشد). لذا تعبیر تمامی مجموعه حرکات بدن این مشتری، درحال مخابره این جمله به شما است:

«من از حرفهای تو خوشم نمی‌آید! / من مخالف آنچه تو می‌گویی هستم ولی دارم جلوی احساسات منفی‌ام را می‌گیرم…»

زبان حرکات بدن؛ حلقه مفقوده در چرخه فروش بیمه


قانون شماره 2: دنبال همخوانی بگردید

آلبرت محرابیان می گوید: «93 درصد ارتباطات انسانی، غیر کلامی هستند». آلن پیز هم در کتاب زبان حرکات بدن می گوید: «تأثیر نشانه‌های غیر کلامی، تقریباً 5 برابر کلام است». آنچه که هم محرابیان و هم آلن پیز روی آن تأکید دارند این است که هرگاه کلام و زبان بدن ناسازگار می شوند، مردم (و مخصوصاً زنان) اغلب بر زبان حرکات بدن فرد مقابل، تکیه می کنند و به محتوای شفاهی گفتار وی توجه چندانی نشان نمی‌دهند!

به عبارت ساده‌تر اگر از مردی که در بالا تصویرش را می‌بینید بپرسم که عقیده‌اش درباره سخنان شما چیست و او بگوید که با شما مخالف است، نشانه‌های زبان بدنش با جملات شفاهی‌اش همخوانی دارد. اما اگر او می‌گفت که با حرفهای شما موافق است، به احتمال بسیار قوی، دروغ گفته، زیرا کلمات و حرکاتش با یکدیگر همخوانی ندارند! بنابراین:

وقتی کلام شخص و زبان بدن او در تضاد هستند، مخاطب، زبان بدن را به کلام فرد ترجیح داده و از آن پس، کلام فرد را نادیده می‌گیرد. 


قانون شماره 3: حرکات بدن شخص را در چارچوب آنها بخوانید

همه حرکات زبان بدن می بایست در چارچوبی که رُخ می دهند مورد توجه قرار گیرند. به طور مثال اگر کسی در یک روز بسیار سرد زمستانی دست به سینه درحالیکه پاهایش را محکم روی هم انداخته و در ایستگاه اتوبوس نشسته و چانه اش هم پایین باشد به احتمال قوی به این معناست که سردش شده و نه اینکه حالتی تدافعی داشته باشد.

اما اگر همین شخص، به مانند تصویر بالا، سر میزی روبروی شما نشسته باشد و قرار باشد تا بیمه عمر پیشنهادی شما را بخرد، به درستی می توان حرکت بدنی او را به این معنا دانست که نسبت به پیشنهاد شما احساس منفی دارد و احتمالاً به شما پاسخ رد خواهد داد.

زبان حرکات بدن؛ حلقه مفقوده در چرخه فروش بیمه

بنابراین باید بیاموزید که مجموعه تمامی حرکات زبان بدن را آنهم در چارچوب و موقعیت زمانی و مکانی فرد مقابل خود، مورد تعبیر و تفسیر قرار دهید؛ نه اینکه صرفاً چون یک نفر دست به سینه نشسته فوراً نتیجه گیری کنید که او حالتی تدافعی دارد. شعر زیبای مولانا را حفظ کنید تا همواره یادآور شما در اینگونه لحظات باشد.


چرا در تفسیر زبان حرکات بدن اشتباه می‌کنیم؟

کسی که ملایم یا شُل دست می‌دهد (مخصوصاً اگر مرد باشد)، احتمالاً از سوی یک فروشنده‌ی آماتور که به تازگی با زبان بدن آشنا شده است، متهم می‌شود که شخصیتی ضعیف و متزلزل دارد. اما لحظه‌ای به این فکر کنید که اگر آن شخص آرتروز یا ناراحتی مفاصل در دستش داشته باشد احتمالاً برای اجتناب از درد، امکان دارد شُل دست دهد. (خود من نیز بیش از یکسال به دلیل شکستگی دو انگشت دست راستم بر اثر تصادف، دچار همین مشکل بودم!)

گاهی نیز کسانی که لباس تنگ و چسبان به تن دارند ممکن است نتوانند آنطور که می‌خواهند راه بروند یا بنشینند و این امر می‌تواند روی زبان حرکات بدن آنها تأثیرگذار باشد. یا اینکه مثلاً اشخاص چاق نمی‌توانند پاهایشان را روی هم بیندازند. یا زنانی که دامنی تنگ می‌پوشند نیز با پاهای چسبیده به هم می‌نشینند و این از نظر یک آماتور اینگونه تعبیر می‌شود که حتماً با یک فرد محافظه‌کار مواجه است!

بنابراین همانگونه که می‌بینید تعبیر زبان حرکات بدن افراد آنقدرها هم که تصور می‌شود فرمولیزه شده و ثابت نیست و بارها و بارها ممکن است مرتکب خطا در تعبیر و تفسیر آن شوید تا درنهایت و با تمرین و ممارست زیاد به مهارت کافی دست یابید.

فهرست منابع:

– کتاب «The Definitive Book of Body Language» نوشته «Allan Pease»

– کتاب «زبان بدن؛ راز موفقیت» نوشته دکتر «دیوید لوئیس»

فهرست مقاله

کامل‌ترین دوره آموزش تخصصی مذاکره در فروشندگی بیمه‌های عمر

دیدگاههای این مقاله

25 پاسخ

  1. با سلام
    ممنون ازگروه آموزش و مشاوره بیمه مارکتینگ

  2. من ۵ ماهه دفتر بیمه دارم و اصلآ در بیمه عمر موفق نیستم . به کمکتون بیشتر نیاز دارم .

  3. درود به شما
    من یک کارآموز بیمه هستم آقای عسکری و دارم از این سایت اطلاعات کسب می کنم. ممنونم که کمک می کنید.
    به امید آرامش

  4. سلام جناب حامد عسگری.لطفا در مورد نحوه پیدا کردن بازاریاب و بازاریابی بیمه های مسئولیت هم مطالبی ارائه نمایید…چون بیشتر مباحث شما در مورد بیمه های عمر است و…تشکر از زحمات شما

    1. درود بر شما
      خیلی دوست دارم تا وارد قلمرو بیمه های مسئولیت هم می شدم. اما امروزه دوران تخصص گرایی است و فقط می توان زمانی موفق بود که صرفاً بر روی یک زمینه خاص متمرکز باشید. من نیز از این قاعده پیروی می کنم و با وجود کارشناسان فروش و بازارایابی که در زمینه بیمه های مسئولیت فعالیت می کنند ترجیحاً بهتر می دانم تا این کار را به آنها واگذار نمایم
      بیمه گر و توانگر باشید…

  5. وقت به خیر
    ممنون از مقاله که ارایه دادید ولی متاسفانه باید بگویم کتاب الن پیر و نوشته های ان متعلق به ۳۰ الی ۴۰ سال قبل است و متناسب با فرهنگ غربی نوشته شده است و خود ایشان هم در سال ۲۰۱۰ که ملاقلاتی با ایشان داشتم ابراز داشتند که علم زبان بدن هر روز در حال تغییر است …لطفا به کتاب های جدید در این مورد و بومی مراجعه فرمایید …. با تشکر ……پویا ودایع

    1. باسلام
      دوست عزیز، ضمن تشکر از پیشنهاد شما
      اما توصیه می کنم یکبار دیگر مقاله را بادقت بیشتری مطالعه فرمایید. این مقاله صرفاً راجع به این است که مفهوم جمعی تمامی حرکات بدن مخاطب (مشتری) را به علاوه شرایط واقع در آن تفسیر کنید و نه راجع به اینکه مثلاً دست به سینه نشستن و انداختن قوزک پای چپ روی ران پای راست به چه معناست
      همچنین اینکه تصور نمی کنم اگر دست به سینه نشستن در انگلستان در یک جلسه فروش، به معنی محافظه کاریست، در ایران و در یک جلسه فروش، انجام همین کار توسط مشتری مثلاً به معنای تمایلش به خرید باشد!
      در همه جای دنیا یک سری حرکات مشترک وجود دارند که ربطی به شرقی و غربی بودن ندارند. خواهش می کنم برای گرم کردن بازار کتب زبان بدن برخی مؤلفین ایرانی، که همگی کپی کتابهای آلن پیز، الیزابت کونکه، دیوید لوئیس و… هستند ، بحث را به شرق و غرب منحرف نسازید
      متأسفانه متوصل شده ایم به اینکه چون یکسری علائم دست در ایران به معنای بد کلمه است، بنابراین قضاوت جزء به کل کنیم و وصله شرقی و غربی را به زبان بدنی که تمامی صاحبنظران این علم معتقدند که یک زبان بین المللی است بچسبانیم تا بتوانیم کتاب زبان بدن شرقی بنویسیم و بازارش را داغ کنیم
      مانند این است که زبان انگلیسی که در غرب تدریس می شود را رد کنیم و بگوییم زبان انگلیسی که در شرق تدریس می شود کاربردی است!!! زبان بدن یک سری علائم ثابت و مشخص هستند که درطول تاریخ بشریت همچنان همان بوده که الآن هست. من هرآنچه کتاب از نویسندگان خارجی زبان بدن مطالعه کرده ام در هیچ کدام آنها نخواندم که علائم زبان بدن با گذشت زمان تغییر می کنند! ممنون خواهم شد که این اظهارنظری که به آقای آلن پیز نسبت دادید را با ذکر منبعی موثق ارائه کنید. چون بعید می دانم ایشان چنین چیزی را شفاهاً بگویند و در هیچکدام از کتاب های شان به آن اشاره نکنند!!!
      ……………………..
      بیمه گر و توانگر باشید….

  6. مطلبتون عالی بود
    لطفا در مورد زبان بدن بیشتر بنویسید« خیلی بیشتر چون خیلی مهم و تأثیرگذاره
    ممنون از زحمات شما و همکاراتون

  7. سلام جناب عسگری بنده مدت ۶ماه در کار بازاریابی بیمه فعالیت میکنم و بیشتر بر روی بیمه مسئولیت ساختمانی ولی زمانی که ساختمان در حال گود برداری است با آن برخورد میکنم که در آن مرحله بیمه هم تهیه شده لطفا راهکارهایی که در این زمینه دارید ارائه بفرمائید.با تشکر فراوان

  8. با سلام و احترام
    ضمن عرض خسته نباشید از سایت بسیار ارزنده و کاربردی شما کمال تشکر را دارم امیدوارم همیشه پیروز و موفق باشید مطالب سایت به من واقعا کمک شایانی کرده از شما متشکرم

  9. با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
    مثل همیشه تشکر میکنم از زحمات خوب و بی دریغ شما و خدمتتان عرض کنم که ما مدت زیادی هست که منتظر کتاب ۱۰۱ نامه هستیم .انشا… که هرچه زودتر برسه

    1. درود بر شما
      کتاب هم انشااله به زودی منتشر خواهد شد. یکی از دلایل تأخیر در ارائه کتاب، تحقیقات و تحلیل های تکنیکال بازارهای معرفی شده در این کتاب هستند.
      باتشکر

  10. سلام
    مطالبه شما خوب بود اما خواهشا در این زمینه و همچنین در زمینه بازاریاب و مراحل جذب و نگهداری بازاریابان محترم و عزیز مطالب بیشتری بگذارین و موضوع رو ادامه بدین
    ممنون

  11. با سلام خدمت استاد ارجمندم ،مقاله فوق بسیارعالی و کاربردی بود اگه بیشتر روی این موضوع متمرکز بشین خیلی ممنونم چون یکی ازاصول اصلی مذاکره دانستن زبان بدن هستش.پایدارباشین و سربلند استاد گرامی

  12. باسلام و احترام
    جناب اقای عسگری من حدودا ۸ ماهه که دفترم را باز کردم و تقریبا چیزی از بازاریابی ها و مقالات از این دست نمیدونستم ولی سایت شما ومقالات وفیلم های آموزشی مفید شما خیلی بهم کمک میکنه .لطفا مطالب بیشتری در این زمینه ها ارائه بدین.
    باتشکر از زحمات شما

  13. با عرض سلام وخدا قوت خدمت شما جناب آقای عسکری
    با تشکر از مطلب جالب و مفیدتان که همیشه می تواند به دانش بیمه گران بیفزاید در راستای کارشان از آنها بهره مند شود . خواهشمند است در خصوص مذاکره با مشتری وفنون مربوط به آن مقالات بیشتری ارائه شود .

  14. با سلام و احترام .
    دقیقاً به نکته بسیارظریفی اشاره فرمودید… با توجه به اینکه زبان بدن بسیار پیچیده میباشد.

  15. با درود و عرض ارادت به استاد عزیز أقای عسکری
    مقاله ی شما رو خوندم و بهره بردم بنده هم با نظر شما موافقم درسته زبان حرکات بدن رو باید نسبی نه مطلق ان هم با توجه به شرایت موجود مورد بررسی قرار بدیم..اما سؤال :اول اینکه راهکار بر طرف نمودن حالت تدافعی جیست ؟
    دوم اینکه ایا زبان حرکات بدن فروشنده یا مشاور مخصوصن بیمه در از بین بردن جنین حالتی کمک می کند؟

  16. باسلام حضور حامد عسگری عزیز و دوستان بیمه مارکتینگ
    من محسن روشن بین نماینده جنرال بیمه پارسیان هستم
    بسیار از مطالب شما و نظراتتون متشکرم.
    الآن کتاب زبان بدن آقای آلن پیز را مطالعه می کنم.
    به دوستان عزیز توصیه اکید می کنم که این کتاب را که آقای عسکری عزیز توصیه فرمودنه اند را حتماً مطالعه کنید تا در زمان کمتری تعداد قراردادهای بیشتری ببندید.
    این را به خاطر بسپارید که فروش بیمه عمر مثل هر زمینه دیگری در زندگی با تمرین و مطالعه به صورت مستمر رشد می کند. هرچه بیشتر خود را آماده کنید، قراردادهای بیشتری می بندید. و بدانید که در فروش به هیچ عنوان ذهن خود را محدود نکنید.
    فرد اول فروش بیمه پارسیان در کشور به صورت متوسط روزی ۲۰ تا ۳۰ بیمه عمر می فروشد. (من با این مرد شریف ملاقات داشته ام). واقعاً با نیت پاک می شود خیلی بیش از تصور فروخت!
    زمانی که تازه شروع کردم (بدلیل سابقه بازاریابی در لوازم خانگی) تعداد محدودی فروختم. ولی از زمانی که شروع به تمرین فروش کرده ام بسیار وضعیت فروشم بهتر شده و این را مدیون راهنمایی های آقای عسکری و سایر دوستان بزرگوار هستم.
    از آقای عسکری و همکاران محترمشان بابت برپایی سایت وزین و پرمحتوای بیمه مارکتینگ و کمک هایی که به جامعه فروش بیمه عمر ایران می دهند، بسیار متشکرم.
    به امید روزی که هر ایرانی حداقل پنج بیمه عمر داشته باشد.
    از اینکه نظر مرا مطالعه کردید متشکرم.
    موفق باشید.

  17. باز هم بیست !
    لطفن در مورد زبان بدن و اینکه هر حالت ممکن است نشان دهنده کدام مرحله از فروش باشد بیشتر بگید.

  18. با سلام و تشکر از مطالب خیلی خوبتون من هم دقیقا با نظر شما موافقم شاید بتوان اینطور تعبیر کردکه زبان بدن دقیقا شبیه به کلمات و جمله است به این صورت که ما تنها با یک یا دو کلمه نمیتوانیم معنی جمله را بفهمیم مثال کلمه دوست ….. من این را دوست دارم یا من این را دوست ندارم ویا من یک دوست دارم
    باز هم ممنون از مطالب مفیدتون

  19. با سلام
    واقعا خیلی مطالب مفیدی بود. لطفا چند کتاب کاربردی و مفید هم درباره زبان بدن معرفی نمائید.
    در ضمن لطفا بفرمائید که بلد بودن زبان بدن به چه میزان، چند درصد در افزایش فروش تاثیر دارد.
    شاد باشید

  20. سلام.
    جناب آقای عسگری واقعا دستتون درد نکنه. دقیقا همین طوره که میگین. بنده بعد از توصیه شما کتابا رو تهیه کردم و دارم روشون کار میکنم. حتی سریالی که فرموده بودین رو هم تماما دانلود کردم. یادمه یه بار با یه حرکت اشتباه و درست ننشستن یه مشتری میلیونی رو از دست دادم. خیلی ممنون از لطفتون. خوشحال میشم مطالب بیشتری ارائه بدین. در کنار زبان بدن، نظرتون در مورد چهره خوانی چی هستش؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود رایگان کتاب

رمز فروشندگی بیمه‌های عمر در ایران

در این کتاب 104 صفحه‌ای می‌خوانید:

روش جلب توجه و اعتماد مشتری در بازارهای سرد

تکنیک Opening و باز کردن سر صحبت با مشتری

روش پی بردن به نیازهای اصلی مشتری از زبان وی

چرایی و چگونگی تبدیل نیاز مشتری به خواسته احساسی

کتاب رمز فروشندگی بیمه های عمر در ایران - نویسنده: حامد عسگری - بیمه مارکتینگ

اطلاعیه مهم زیر را مطالعه کنید:

نماینده گرامی؛ درحال حاضر، ترم اول کالج به‌طور کامل برگزار شده ولی هنوز ترمهای تحصیلی دوم به بعد شروع نشده‌اند.

برای ثبت‌نام در ترم اول و دریافت ویدیوهای تمامی دروس این ترم، بر روی دکمه زیر کلیک کنید…