روش فروش بیمه عمر در ایران

آیا تا به حال شده که سعی کنید یک تخته سنگ بزرگ را با یک ضربه مشت خرد کنید؟! قطعاً خواهید گفت: «غیر ممکن است». خب! طبیعی است که اگر این سؤال را از هر شخصی (البته به جز جکی جان!) بپرسیم، پاسخش منفی خواهد بود. جالب اینجاست که این کار درست مثل این است که بخواهیم یک مشتری احتمالی را ترغیب به خرید بیمه عمر نماییم؛ بدون آنکه به فرآیند خرید کردن از طرف وی واقف باشیم. جالب است بدانید که هر شخصی در دنیا و در ایران، همانطور که یک اثر انگشت منحصربه فرد خود را دارد، یک روش خرید مخصوص و منحصربه فرد نیز برای خود دارد. مسئله اساسی در این است که شما به عنوان یک نماینده یا فروشنده حرفه ای بیمه، باید به این نکته مهم پی برده باشید.

طی بیش از 11 سال فعالیت حرفه ای من در حوزه فروش و بازاریابی بیمه های عمر در ایران، و البته تجربه سالها فعالیت حرفه ای در حوزه آموزش و مشاوره به نمایندگان و بازاریابان بیمه در سراسر کشور و تجربه ارزشمندی که از طریق ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با بیش از 37000 نماینده و فروشنده بیمه که در وبسایت بیمه مارکتینگ عضویت دارند، درنهایت به این نتیجه رسیدم که تقریباً تمامی خریداران بیمه های عمر، یک فرآیند ۷ مرحله ای را در رابطه با خرید بیمه های عمر طی می کنند تا درنهایت تصمیم به خرید یک بیمه عمر بگیرند. این مراحل را به نقل از کتاب Outsell Your Competition Consultative Selling Strategies For the 21 Century (استراتژیهای فروش مشاوره ای در غلبه بر رقبا در قرن بیست و یکم) نوشته Robin Fielder به عنوان ۷ مرحله روانشناختی خرید از سوی مشتریان که به اختصار RACERNI لقب گرفته است را به صورت تخصصی و آزموده شده طی 11 سال گذشته در حوزه فروشندگی بیمه های عمر در ایران با شما درمیان می گذارم. پس در این مقاله همراه من باشید…

درواقع اصطلاح RACERNI مخفف هفت اصطلاح زیر است:

R: Recognize the gap

A: Ask internally

C: Criteria for ordering

E: Evaluate competing options

R: Resolve their final concerns

N: Negotiate

I: Implementation

شناخت مراحل هفتگانه فوق، به شما اجازه می دهند تا با آنچه درطول یک جلسه ملاقات حضوری با مشتری احتمالی تان، در ذهن وی می گذرد آشنا شوید. شکل زیر به شما نشان می دهد که این مراحل هفتگانه چگونه به ترتیب طی می شوند تا درنهایت به خرید ازسوی مشتری احتمالی شما ختم می شوند:

مدل RACERNI در فروش بیمه

در ادامه به تشریح هریک از مراحل فوق خواهم پرداخت…

مرحله اول: شناخت شکاف و خلاء (Recognize the gap)

نکته قابل توجه در فروشندگی بیمه های عمر این است که فرآیند یک فروش از سوی شما و درمقابل، فرآیند یک خرید از سوی مشتری، درست از نقطه ای آغاز می شوند که مشتری، به یک کاستی (یا بهتر بگویم یک شکاف یا خلاء) بین وضعیت کنونی زندگی یا شغل خود و وضعیتی که می خواسته در آن باشد، پی می برد! جالب اینجاست که وقتی به صداهای ضبط شده از جلسه فروش بسیاری از نمایندگان و فروشندگان بیمه گوش می کنم و یا گاهاً آنها را در اینگونه جلسات همراهی می کنم، درکمال تعجب، شاهد این هستم که فروشنده به هرکاری دست می زند به جز نشان دادن این شکاف در کار یا زندگی مشتری بالقوه اش! و تمامی اینها ریشه در عدم شناخت کافی مشتری ازسوی نماینده به دلیل توسل به روشهای بازاریابی انبوه و تصادفی (روش پرتاب گِل به دیوار) دارد.

جالب است بدانید که مشتری های شما در هنگام مواجهه با این مرحله از فرآیند خرید به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. دسته اول بیشتر با ترس از متحمل شدن یک ضرر و زیان ناخواسته به این خلاء و شکاف می نگرند. به عبارت دیگر این دسته می خواهند هرکاری که ممکن است انجام دهند تا متحمل این ضرر نشوند. اما دسته دوم، نوع نگاه شان به این شکاف با دسته اول بسیار متفاوت است. آنها از دریچه میل به سودبردن به این شکاف می نگرند. به عبارت دیگر آنها ترجیح می دهند تا هرکاری کنند تا به سود و منفعت بیشتری برسند.

چنانچه مطلب فوق، کمی ابهام برای تان دارد توصیه می کنم به یکی از مقالاتی که من قبلاً در ارتباط با نیروهای انگیزشی دوگانه (میل به سودبردن درمقابل ترس از ضررکردن در خرید بیمه عمر) نوشته ام مراجعه کنید.

اما درست در زمانیکه مشتری احتمالی شما به هرکدام از اَشکال فوق، به مسئله شکاف موجود بین وضعیت فعلی و وضعیت دلخواه خود می نگرد، خود به خود و تقریباً به صورت اتوماتیک به مرحله دوم از هفت مرحله فرآیند خرید وارد می شود که عبارت است از:

مرحله دوم: سؤالات درونی (Ask internally)

درست در همان زمانی که مشتری احتمالی تان متوجه وجود یک شکاف در شغل یا زندگی اش می شود که بیمه عمر پیشنهادی شما قادر به پُرنمودن آن است، فوراً این سؤال در ذهنش ایجاد می شود که آیا ارزش دارد که هرماه یکبار چنین مبلغ حق بیمه ای را به مدت ۲۰ سال بپردازد و یا اینکه اصلاً بهتر است با وضعیت موجود مدارا کند؟!

درواقع آنچه با آن مواجه هستید از ۲ سؤال اصلی در ذهن مشتری تشکیل شده است:

سؤال ۱: بابتِ داشتن این بیمه عمر باید چقدر بپردازم؟

سؤال ۲: درمقابل مبالغی که می پردازم چه مقدار سود به دست می آورم؟

همانطور که می بینید هر دو سؤال ذهنی مشتری مستقیماً مربوط به مقادیر و کمیت ها هستند. دقیقاً در همینجا است که نماینده یا فروشنده ای که در ارائه اعداد و ارقام و توجیه مشتری با توسل به مقادیر مرتبط با بیمه های عمر (تجزیه و تحلیل جدول سرمایه های بیمه عمر) قوی تر باشد خیلی راحت تر موفق به قطعی کردن فروش های خود می شود.

درست در همین موقعیت است که شما می بایست با تکیه مطلق بر مهارت آنالیز و تجزیه و تحلیل شکاف (همانند شکل زیر)، این خلاء و شکاف را تا جای ممکن در نظر مشتری بزرگ جلوه نمایید. (فاصله بین داشته ها و خواسته های فعلی مشتری را تا جای ممکن در نظرش بزرگ جلوه دهید)

روش فروش بیمه عمر در ایران

پس از بزرگ نمایی شکاف میان داشته ها و خواسته های مشتری، نوبت آن است تا راه حل پُرکردن شکاف (یعنی روشی که منافع بیمه عمر پیشنهادی شما قادر به تبدیل داشته های مشتری «یعنی وضعیت فعلی»، به خواسته های وی «یعنی وضعیت مطلوب» می باشد) را تا جای ممکن جذاب و مطمئن و کاربردی نشان دهید. اینجاست که اگر کاری کنید تا مشتری بتواند محاسبه ای بین حق بیمه ای که همین حالا باید برای داشتن بیمه عمر پیشنهادی شما بپردازد درمقابل هزینه ضررهایی که در آینده و با نداشتن بیمه عمر پیشنهادی شما متحمل خواهد شد، داشته باشد، به احتمال ۹۹% شاهد این واکنش ازسوی مشتری تان خواهید بود: «عالی است! برای داشتن این بیمه نامه باید چکار کنم؟!». کاری که باید انجام دهید چیزی شبیه به شکل زیر است:

روش فروش بیمه عمر در ایران

آنچه نقش قطعه پُرکننده این شکاف را ایفا می کند درواقع یک یا چندتا از منافع بیمه عمر پیشنهادی شما در کار یا زندگی مشتری احتمالی تان است.

بگذارید تا یک توصیه اساسی به شما داشته باشم:

«بهترین روش در فروشندگی بیمه های عمر، فروش به همراه مشتری است؛ نه فروش به مشتری»

اگر بتوانید در این مرحله از مراحل هفتگانه فروش، کاری کنید تا مشتری احساس کند که شما و او همانند یک تیم موفقِ دو نفره، درحال تنظیم یک برنامه مالی مُدَون برای آینده وی هستید، فروش شما با دستان خود مشتری وارد مرحله سوم خواهد شد:

مرحله سوم: معیاری برای سفارش (Criteria for ordering)

بگذارید به زبان ساده این مرحله را برای تان شرح دهم؛ داستان از این قرار است که مشتری شما در قدم اول، یک راه حل را برمبنای نیازهای خود در لابه لای منافع بیمه عمر پیشنهاد شما مشاهده می کند. سپس همین مشتری درگام بعدی، در ذهن خود یک تصویر کلی که مطلوب خودش می باشد را از بیمه عمر پیشنهادی شما می سازد (که گاهاً خیلی هم منطبق با واقعیتهای موجود در منافع و ویژگی های بیمه عمر نیست و حالتی رؤیایی در ذهن مشتری است! مثل توقع پوشش دادن هزینه هایی مانند دندانپزشکی، زایمان و… توسط بیمه عمر!!!). حالا مشتری دست به کار این می شود که یک بیمه عمر با توجه به آن تصویر رؤیاییِ موجود در ذهن خودش و با همان معیارهایی که برای خود درنظر گرفته است را بخرد.

تفاوت درنوع عکس العمل نشان دادن به این کار مشتری است که مرز بین نمایندگان و فروشندگان حرفه ای و آماتور در صنعت بیمه را تعیین می کند. اغلب نمایندگان و فروشندگان حرفه ای، برای کمک به مشتریان خود برای ایجاد آن معیار ذهنی، از ۳ مرحله زیر استفاده می کنند:

سه مرحله ارائه بیمه به مشتری

گام اول: استحکام بخشی

به عبارت بسیار ساده تر، شما در قدم اول از سه گام موجود، می بایست کاری کنید تا مشتری از زبان خودش به بیان مهمترین منافع و ویژگیهای موجود در بیمه عمر پیشنهادی شما برای خودش بپردازد. این کار، فوریت و ضرورت خرید یک بیمه عمر برای آن مشتری را مهم تر نشان می دهد. به طور مثال زمانیکه مشتری به این نکته اشاره می کند که شغلش جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان است که بسیاری از همکارانش در گذشته براثر حوادث شغلی، برای همیشه ازکارافتاده شده اند یا حتی فوت کرده اند و خانواده شان را بی سرپرست رها کرده اند، همان موقع باید از مشتری بپرسید: «با توجه به شغل پُرخطر شما، شخصاً اهمیت دریافت یک غرامت ۵۰ یا ۸۰ میلیون تومانی برای خودتان و خانواده تان را در چه چیز می بینید؟» یا «این بیمه عمر چگونه به شما یا خانواده تان در زمان فوت یا ازکارافتادگی شما کمک خواهد کرد؟».

اینجاست که مشتری با بر زبان جاری کردن این نکات، آنها را در ذهن خود تا حد ممکن تقویت و مستحکم نموده و این شکاف و خلاء از این لحظه به بعد و در ذهن ناخودآگاه و خودآگاهش بسیار پُررنگ تر جلوه خواهد نمود.

گام دوم: فرم دهی، راهنمایی و اصلاح نمودن

در زمان هایی که مشتری نیازی را مطرح می نماید که بیمه عمر پیشنهادی شما قادر به رفع آن نیست، می بایست با استفاده از اخذ موافقت ضمنی مشتری، تلاش نمایید تا با فرم دهی، راهنمایی و اصلاح، مسیر صحبت را به سمت مواردی تغییر دهید که بیمه عمر پیشنهادی تان قادر به رفع آنها می باشد. به طور مثال زمانی که مشتری نیاز مُبرم خود را به پوشش هزینه هایی نظیر دندانپزشکی و… اعلام می دارد و در تصویر رؤیایی وی از بیمه عمر، توقع دارد که اینگونه هزینه ها نیز همانند یک بیمه درمان تکمیلی پوشش داده شود، می بایست با استفاده از رویکرد فرم دهی، راهنمایی و اصلاح نمودن، مسیر صحبت را به سمت پوشش امراض و بیماری های خاص و صعب العلاج «که توسط بیمه هایی نظیر تأمین اجتماعی و درمان تکمیلی قابل پوشش نیستند» تغییر دهید. (این مبحث مربوط به فرآیندهای پیچیده در فروش بیمه های عمر است که در مقاله بعدی که کمتر از یک هفته دیگر با موضوع «روانشناسی فرآیندهای فروش در بازاریابی بیمه های عمر» منتشر خواهم نمود به طور مفصل راجع به آن صحبت خواهم کرد).

نکته بسیار ظریف و نسبتاً پیچیده ای که در اینجا وجود دارد این است که درواقع شما می بایست از روش فرم دهی، راهنمایی و اصلاح نمودن، در لحظه ای استفاده کنید که به اینگونه توقعات مشتری (مانند پوشش هزینه های دندانپزشکی توسط بیمه عمر!) برخورد می کنید و نه در زمان هایی که این توقعات پاسخ داده نشده ازسوی شما، درطول جلسه ملاقات بی جواب بمانند تا درنهایت و در پایان جلسه، خود را در لباس اعتراضات و بهانه هایی نظیر «باید فکر کنم» و «باید با همسرم مشورت کنم» و یا «پول ندارم» و… نشان دهند.

تکنیکهای فروشندگی سنتی در بیمه های عمر، پایبند این تئوری هستند که رفع موانع و غلبه بر اعتراضات مشتری می بایست در پایان جلسه فروش انجام شود. اما غافل از اینکه از زمانیکه یک علامت سؤال در ذهن مشتری شکل می گیرد تا زمان های پایانی جلسه فروش، مشتری دیگر به صحبتهای شما و آنچه در ادامه جلسه می گذرد بی توجه خواهد بود. زیرا ذهن او فقط درگیر یافتن پاسخی برای همان یک سؤال باقی خواهد ماند و طبیعی است که چون پاسخی قانع کننده نخواهد یافت، آنها را به شکل بهانه به خورد “نماینده آماتور و از همه جا بی خبر” می دهد و فرار را بر قرار ترجیح می دهد.

اما در فروش مدرن در بیمه های عمر، تأکید بر رفع آنی موانع ذهنی مشتری از طریق سوق دادن آن موانع به «مرحله پرسش کردن» است. درواقع در روشهای مدرن فروشندگی بیمه های عمر، تأکید بر پیشگیری از ایجاد موانع ذهنی است و نه درمان آنها در پایان یک جلسه فروش. (من را ببخشید که در این مقاله مجال باز کردن این مبحث نیست؛ زیرا این بحث مرتبط با فرآیندهای فروش است و نه فرآیندهای خرید. در مقاله بعدی، به طور مفصل، به تشریح فرآیندهای فروش در بازاریابی بیمه های عمر خواهم پرداخت).

گام سوم: پیشنهاد فروش منحصر به فردتان را ارائه نمایید

هدف اصلی از ارائه USP یا پیشنهاد فروش منحصربه فرد در فروشندگی بیمه های عمر، خلق ارزش افزوده در مواردی است که بیشترین میزان تمایز را میان شما و سایر شرکتهای بیمه رقیب ایجاد می نماید. بدینگونه است که می توانید فرصت ارائه پیشنهاد بیمه عمر به مشتری تان توسط شرکتهای بیمه رقیب را از بین ببرید.

به طور مثال یکی از USP هایی که من در فروش های خودم از آن بهره می گیرم امتیاز باشگاه مشتریان است که در آن، به تمامی بیمه گذاران رشته عمر و سرمایه گذاری، یک تعداد بُن تخفیف خرید از ۱۹۷ فروشگاه که طرف قرارداد شرکت خدمات بیمه من می باشند، عرضه می کنم. سپس برای مشتری محاسبه می کنم که مجموعه تمامی تخفیفات حاصل از خریدهای وی و خانوده اش از این ۱۹۷ فروشگاه درطول یکسال، چگونه گاهاً به بیش از ۱۰ برابر حق بیمه پرداختی وی برای یکسال خواهد رسید. بدین ترتیب، مشتری، خود به این نتیجه می رسد که گویی با دریافت این حجم تخفیف درطول سال از آن ۱۹۷ فروشگاه، بیمه عمری رایگان از من دریافت می نماید!!! اینجاست که تقریباً تمامی موانع موجود بر سر راه قطعی شدن فروش، نه توسط من بلکه با دستان خود مشتری! از سر راه من برداشته شده و فرآیند فروش، تکمیل می گردد. (محاسن استفاده از این روش آنقدر زیاد است که در حوصله یک مقاله دهها صفحه ای هم نمی گنجد. امیدوارم با مطالعه و پژوهش دقیق، بتوانید یک باشگاه مشتریان قدرتمند برای نمایندگی، کارگزاری یا شرکت خدمات بیمه خود راه اندازی نمایید).

روش فروش بیمه عمر در ایران

به هرحال، با ارائه USP های خود به مشتری های تان، معیارهایی را خلق می کنید که برآورده ساختن آنها توسط شرکتهای بیمه رقیب بسیار مشکل خواهد شد. اما این نکته را هرگز فراموش نکنید که:

قدرتمندترین USP برای شما، همان رابطه شخصی شما با هر کدام از بیمه گذارانتان می‌باشد.

اگر تمامی مراحل فوق را به درستی طی کنید، اعتماد به نفس بسیار بیشتری در جلسات فروش خود نزد مشتری پیدا می کنید و ظاهراً نیز به نظر می آید که مشتری، شما را پسندیده است! اما ناگهان با گفتن این جمله ترسناک، تمام آمال و آرزوهای شما را از ریشه بیرون می کشد: «بیمه عمر بسیار خوبی است؛ اما اجازه دهید تا راجع به آن بیشتر فکر کنم. بعداً خودم با شما تماس خواهم گرفت».

اگرچه با شنیدن این جمله، بیش از ۸۰% فروشندگان، احساس نااُمیدی و شکست می کنند و احتمالاً شما نیز از این قاعده مستثنی نخواهید بود، اما نگران نباشید زیرا این اتفاق، کاملاً طبیعی است. مشتری شما با یک خرید بسیار مهم که مربوط به آینده خودش و خانواده اش می باشد سروکار دارد. بنابراین یکی از روشهای مشتری برای به حداقل رساندن ریسک خرید بیمه عمر، سرکشی و تحقیق در بین رقبای شما خواهد بود. در اینجاست که مشتری شما وارد مرحله چهارم می شود:

مرحله چهارم: ارزیابی گزینه های رقبا (Evaluate competing options)

در این مرحله، احتمالاً مشتری شما شروع به تماس یا مراجعه به نمایندگی ها و شرکتهای بیمه رقیب خواهد نمود. زیرا وی می خواهد اطمینان حاصل کند که انتخاب بیمه عمر پیشنهادی شرکت متبوع شما انتخاب درستی در بین تمامی شرکتهای بیمه ای است. حتماً باید به این نکته توجه کنید که در این مرحله، مشتری احتمالی شما روی انتخاب درست در میان تمامی شرکتهای بیمه متمرکز می شود. در این مرحله است که هر نماینده ای که به صورتی بی طرف، به بیمه گذار احتمالی کمک کند تا از میان تمامی شرکتهای بیمه، یکی را انتخاب نماید، احتمالاً پیروز میدان خواهد بود.

یکی از روشهایی که خود من در کلاسها و همایشهای بیمه مارکتینگ آن را به نمایندگان شرکت کننده، توصیه می کنم این است: «در اغلب اوقات، انتخاب بهترین شرکت بیمه عرضه کننده بیمه های عمر برای مشتریان احتمالی، امری بسیار گیج کننده است. زیرا بیمه عمر گاهاً حتی برای برخی نمایندگان بیمه نیز مبهم و گیج کننده می شود. بنابراین، شما می توانید فهرستی از مهم ترین سؤالاتی که در راستای انتخاب یک بیمه عمر متناسب با نیازهای حال و آینده مشتری تنظیم شده است را به وی ارائه کنید (برای روشن شدن این مطلب، داستانی که در پاراگراف بعدی و به رنگ متفاوتی نوشته ام را مطالعه نمایید) و سپس به او یادآور شوید که می خواهید به کمک یکدیگر بهترین گزینه را حتی اگر شرکت بیمه متبوع شما نباشد را برای مشتری و با کمک یکدیگر انتخاب نمایید.

(زمانی که مشغول مطالعه کتاب Outsell Your Competition Consultative Selling Strategies بودم، داستانی جالب توجهم را به شدت جلب کرد: «یک داستان درمورد بازاریاب شرکت تبلیغاتی Young And Rubicam به نام “جرج رابین” وجود دارد که چگونه توانست قرارداد پروژه های تبلیغاتی شرکت عظیم “امریکن توباکو” (تأمین کننده شماره یک تنباکوی مصرفی امریکا) را به دست آورد. داستان از این قرار بود که جرج با مسئول امور قراردادهای تبلیغاتی در کمپانی امریکن توباکو تماس گرفت و گفت: «شنیده ام که شرکت شما به دنبال یک مؤسسه تبلیغاتی جدید است. من تعدادی سؤال در اختیار دارم که به شما در انتخاب مؤسسه تبلیغاتی دلخواه تان کمک شایانی خواهد نمود». بر همین اساس وی توانست با مدیر مربوطه یک قرارملاقات تنظیم نماید. نکته جالب در این بود که جرج هیچگونه سؤال آماده ای با خود به همراه نداشت! این بود که یک روز مانده به قرارملاقات، تمام وقت خود را صرف پاسخ به این سؤال نمود: اگر من به جای مدیر قراردادهای شرکت امریکن توباکو بودم و در جستجوی یک مؤسسه تبلیغاتی جدید بودم، از آن مؤسسه چه سؤالاتی می پرسیدم؟!

پس از یک شبانه روز او توانست ۱۲ سؤال طراحی کند. در آن جلسه ملاقات، جرج درمقابل مدیر تبلیغات کمپانی امریکن توباکو نشست. پس از یک گفتگوی اولیه، مدیر تبلیغات امریکن توباکو گفت: «من هم فهرستی با خودم دارم که مایلم با سؤالات شما معاوضه کنم.» سپس وی دید که ۹ سؤال در هر دو لیست مشترک است! درنتیجه، شرکت Young And Rubicam برنده شد و سال ها به عنوان مجری انحصاری تبلیغات به کار خود با کمپانی عظیم امریکن توباکو ادامه داد.)

همانطور که در داستان فوق دیدید، سؤالات شما باید تقریباً همان سؤالاتی باشند که اگر خود شما می خواستید یک بیمه عمر بخرید از یک نماینده بیمه می پرسیدید!

کلید استفاده از این روش در این است که اکیداً از بیان محسنات بیمه عمر پیشنهادی خودتان اجتناب کنید و درعوض، در انتخاب شرکت بیمه مناسب ولو اینکه رقیب شما باشد، به مشتری صادقانه کمک کنید. جالب اینجاست که بیش از ۹۵% مشتریان، چنان از این حُسن نیت شما شگفت زده می شوند که نقایص بیمه عمر پیشنهادی شما را از یاد برده و صرفاً مجذوب شخصیت شما می شوند (حتماً به یاد دارید که در سطرهای بالا، اشاره کردم که قدرتمندترین USP شما، درواقع نوع رابطه شخصی میان شما و مشتری احتمالی تان و برداشتی است که مشتری از شخصیت و منش شما به دست آورده است!). استفاده از این تکنیک نامتعارف، شما را درنظر مشتری به یک مشاور بیمه ای قابل اعتماد تبدیل خواهد نمود و شما و نمایندگی تان در ذهن مشتری از سایر رقبای تان مجزا خواهد شد!

پس از پُشت سر گذاشتن این مراحل، مشتری به سمت مرحله پنجم کشیده خواهد شد و بدین ترتیب است که بازی نهایی شروع می شود:

روش فروش بیمه عمر در ایران

مرحله پنجم: رفع نگرانیهای نهایی مشتری (Resolve their final concerns)

جالب است بدانید که احساسات مشتری در لحظه ای که می خواهد تصمیم به خرید یا عدم خرید بگیرد، مانند یک داماد درست در شب خواستگاری اش است! احساسات مشتری در این لحظه از فرآیند خرید، بیش از اندازه دستخوش اضطراب، استرس و دلواپسی می شود. دلیل این استرس ها به خاطر این است که مشتری ها معمولاً می ترسند که فردی از اطرافیان شان شروع به پرسش های زیر از آنها نماید:

  • خرید این بیمه عمر چه خطراتی دارد؟
  • آیا خرید این بیمه نامه برای تو تصمیم درستی به حساب می آید؟
  • آیا داشتن این بیمه عمر برای تو سودآور خواهد بود؟
  • آیا ارزشش را دارد که این مقدار سختی و صرفه جویی را به مدت ۲۰ سال تحمل کنی تا این بیمه عمر را داشته باشی؟

البته لازم است بدانید که تمامی مشتریان احتمالی شما وارد این مرحله از فرآیند خرید نمی‌شوند. معمولاً اگر مشتری با خرید بیمه نامه‌ای سروکار داشته باشد که مرتباً تکرار می شود (مانند بیمه شخص ثالث)، بعید است وارد این مرحله شود. اما زمانیکه مشتری احتمالی در خرید نوعی از محصول یا خدمات، بی تجربه  و تازه وارد باشد، به احتمال بسیار قوی، وارد مرحله پنجم خواهد شد و قطعاً می‌دانید که خرید بیمه عمر از شما برای اغلب مردم درواقع اولین تجربه خرید یک بیمه عمر به حساب می آید.

معمولاً زمانیکه با نشانه‌های بارز و آشکار نگرانی از خرید در مشتریتان مواجه می‌شوید برای رفع این نگرانیها اقدامات زیر را به شما توصیه می‌کنم…

1. ارتباط خودتان را با مشتری حفظ کنید:

اینکه مشتری را در این مرحله رها کنید و هیچ کاری انجام ندهید و بدتر از همه، منتظر بنشینید تا خودش با شما تماس بگیرد، یک گناه و یک اشتباه مرگبار در فروشندگی بیمه و به خصوص بیمه های عمر محسوب می شود. زیرا این تعلل و مسامحه از طرف شما باعث ایجاد یک خلاءِ ارتباطی میان شما و مشتری احتمالی تان شده که موجبات تشدید نگرانی و ترس های مشتری را فراهم می آورد. غم انگیزتر از همه اینکه چنانچه این خلاءِ ارتباطی را پُر نکنید، دیر یا زود، رقیب شما این کار را انجام خواهد داد! (به این اتفاق، اصطلاحاً تئوری صفحه نقره ای می گوییم. این تئوری می گوید ۸۰% فروش ها در جلسه دوم الی پنجم اتفاق می افتد. اما متأسفانه نمایندگان آماتور در بیمه، در همان اولین جلسه ملاقات، زمانی که با پاسخ “نه” مواجه می شوند مشتری را برای همیشه به حال خود رها می کنند. این نمایندگان آماتور همیشه نگران این هستند که سایر نمایندگان و بازاریابان بیمه، این روزها مشتری های بالقوه را به اصطلاح، زخمی کرده اند و مشتری ها دیگر به بیمه عمر بدبین شده اند. اما یک نماینده حرفه ای با علم به تئوری صفحه نقره ای، از اینکه مردم قبلاً توسط یک نماینده آماتور ویزیت شده اند، خوشحال است. زیرا می داند که تنها با ۲۰% تلاش دیگر، فروش را قطعی خواهد کرد. این درست به مانند پختن نان می ماند. مراحل سخت پخت نان، به عمل آوردن خمیر نان و جمع آوری هیزم برای تنور و راه اندازی و گرم کردن تنور است. راحت ترین قسمت هم اینکه خمیری که قبلاً توسط دیگری به عمل آمده و پهن شده است را بردارید و به دیواره تنوری که باز هم قبلاً توسط دیگری روشن و گرم شده بزنید!)

بنابراین تلاش کنید تا با مشتری تان تماس بگیرید و سعی کنید بفهمید که چه اتفاقی درحال وقوع است. برای این کار سؤالات زیر را بپرسید:

«آقای/خانم مشتری، اوضاع چطور پیش می رود؟ می خواستم ببینم آنچه که موجبات نگرانی شما را ایجاد کرده چیست؟ من چگونه می توانم به شما در پاسخگویی به سؤالات تان کمک کنم؟»

روش فروش بیمه عمر در ایران

2. به نگرانیهای مشتری توجه کنید و به آنها احترام بگذارید:

یکی از راههای همدلی با مشتری این است که با خود تصور کنید که مشتری همانند دوست صمیمی شماست و یک عمل جراحی سخت و خطرناک درپیش دارد! نقش شما در این وضعیت این است که به مشتری کمک کنید تا این مرحله بحرانی را با موفقیت پُشت سر بگذارد. شما باید باتمام وجود، حس همدلی و دلسوزی خود را به مشتری احتمالی تان نشان دهید و در مورد تمامی نگرانی هایش با وی صحبت کنید. همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که همه چیز در فرآیند فروشندگی بیمه های عمر به ارتباطات شخصی شما با مشتری های تان بستگی دارد. (باز هم تکرار می کنم که قدرتمندترین USP درواقع کیفیت ارتباط شخصی شما با مشتری تان و برداشتی است که وی از منش و شخصیت شما به دست آورده است.)

3. از روش و استراتژی «فروش هم پایه» استفاده کنید:

در این روش که مخصوص فروش بیمه نامه گروهی به شرکتها و سازمانهاست، می بایست درصورت امکان از مدیرتان بخواهید تا با مدیرعامل شرکت آنان تماس بگیرد. درواقع انجام این کار، با هدف انجام یک مذاکره تلفنی میان این دو مدیر نیست، بلکه یک مذاکره برای ایجاد رابطه ای شخصی است. درجایی خواندم که David Peoples نویسنده کتاب «فروش به بالاترین میزان»، گفته: «سال ها به منظور یافتن وجه مشترک فروش های ازدست رفته، مطالعه کردم. البته باید بگویم که کار بسیار سختی بود. اما یکی از این وجوه اشتراک، فقدان رابطه میان مدیران دو شرکت خریدار و فروشنده است!».

4. هرگز تهدید نکنید:

جالب است که تقریباً همه ما این کار را در مواجهه با مشتریان مان انجام می دهیم و گاهاً به روشهایی متوسل می شویم که مشتری را فریب دهد! به طور مثال در کاتالوگ های بیمه نامه پیشنهادی مان یا در یک مکالمه تلفنی به مشتری می گوییم: «این تخفیف فقط تا پایان هفته جاری ادامه دارد و ما از روز شنبه این بیمه نامه را با همان نرخ اصلی ارائه خواهیم کرد». توصیه من به شما این است که از این کار بپرهیزید. زیرا مشتری های باهوش و باران دیده امروزی می دانند که شما ماشه را نخواهید کشید! بنابراین شما با انجام این تهدید، روابط بلندمدتی که نهایتاً همه چیز در فروش تان به آن بستگی داشت را برای همیشه نابود کرده اید و ریشه اعتماد (که کلید فروش بیمه های عمر است) را می خشکانید. انجام اینگونه تهدیدات، از شما یک فروشنده سمج و تحمیل گر می سازد که همه ما از آنها گریزان و بیزاریم! (فروشنده تحمیل گر یا فروشنده پوشی (PUSH) بودن یکی از عوامل گریزان بودن مردم از بازاریابان و فروشندگان بیمه در سراسر جهان است!)

زمانیکه تمامی نگرانی های مربوط به ریسک خرید از سوی مشتری رفع می شود، مشتری وارد مرحله ششم می شود…

روش فروش بیمه عمر در ایران

مرحله ششم: مذاکره بر سر بهبود شرایط خرید (Negotiate)

حال پس از عبور از مرحله پنجم، تمامی نگرانی مشتری این است که آیا می تواند شرایط پیشنهاد بیمه عمر شما را بهبود ببخشد؟ (این حالت معمولاً در جریان فروش بیمه نامه های گروهی به شرکتها و سازمان ها که امکان تغییر در شرایط کلی قرارداد بسیار منعطف تر از قراردادهای انفرادی است بیشتر به چشم می خورد). در قراردادهای بیمه گروهی، معمولاً مشتری شما یا در بین خودشان به بحث و گفتگو خواهند پرداخت و یا با استفاده از واحد خرید شرکت شان تیر خلاص را به شما خواهند زد. به عبارت دیگر آنها از گرگ دست آموز درنده خود در واحد خرید برای افتادن به جان شما استفاده خواهند کرد!!!

چنانچه شما نیز مثل من بارها و بارها تجربه فروش بیمه به اُرگان ها و سازمان ها را داشته اید، حتماً دیده اید که در جریان مذاکرات فروش، درست در آخرین لحظه، فردی در سازمان و شرکت مشتری شما ناگهان به تیم آنها می پیوندد! معمولاً هم اینگونه است که شما قبلاً هرگز این شخص را ملاقات نکرده اید. اما به نظر می رسد که وی یک بازیگر اصلی در جوش دادن معامله باشد. این فرد دقیقاً موظف شده که شرایط خرید را به نفع شرکت یا سازمان خود تعدیل نماید. بدینگونه است که آنها می توانند هرآنچه را که می خواهند (نظیر اخذ تخفیف بالای بیمه مسئولیت پیمانکاران فرعی خود درصورت خرید بیمه عمر گروهی برای کارمندان شان و یا تخفیف و تقسیط حق بیمه بدنه خودروهای کارمندان و…) با شرایطی بسیر بهتر و با نرخ های حق بیمه کمتر به دست آورند.

بحث مذاکره فروش مخصوصاً در فروش بیمه به شرکتها و اُرگانها آنقدر پیچیده و حساس است که از حوصله یک مقاله موردی و کوتاه نظیر این خارج است. من در آینده و در مقالات بعدی، به مقوله مذاکره فروش بیمه و مخصوصاً مذاکره فروش پیچیده و چندلایه در فروش بیمه گروهی به شرکتها و سازمان ها خواهم پرداخت.

درنهایت، وقتی که شرایط موردنظر طرفین در جلسه فروش حاصل شد، مشتری درصدد قطعی نمودن سفارش خرید بیمه نامه برآمده و به سمت مرحله نهایی فرآیند خرید گام برمی دارد:

مرحله هفتم: تماشای اجرای پایانی فروشنده (Implementation)

عجیب است که بسیاری از نمایندگان و فروشندگان بیمه به محض آنکه فرم پیشنهاد بیمه نامه را تکمیل و چک اولین حق بیمه را از مشتری اخذ می کنند، کار خود با مشتری را تمام شده فرض می کنند و نه تنها در کلیه مراحل صدور، بلکه تا زمان اخذ حق بیمه ماه یا سال بعدی، مشتری را به حال خود رها می کنند. دقیقاً همین دسته از نمایندگان و فروشندگان هستند که از تعداد بالای بیمه نامه های عمر بازخریدشده از طرف بیمه گذاران شان، شگفت زده می مانند!

آنچه که این دسته از نمایندگان فراموش کرده اند این است که درست پس از تکمیل فرم پیشنهاد بیمه نامه عمر، تا زمانیکه سند بیمه نامه صادر و به دست مشتری سپرده شود، حساس ترین مراحل فروشندگی یک بیمه عمر را تشکیل می دهد. آنچه باید بیاموزید این است که در همین مراحل است که باید بیشترین میزان توجه را به مشتری تان نموده و به خرید وی، جان و روح و زندگی ببخشید! بدانید که دغدغه های ذهنی مشتری از زمان تکمیل فرم پیشنهاد بیمه عمر تا زمان صدور نهایی آن عبارتند از:

  • این خرید چقدر کار درستی بود؟
  • چه مدت طول خواهد کشید تا این بیمه عمر، حداقل اصل سرمایه ای که برای آن پرداختم را جبران کند؟
  • آیا این نماینده و شرکت بیمه متبوع وی واقعاً طی ۲۰ سال آینده از من حمایت خواهند کرد؟

اجرای خوب و بی نقص این مرحله از فرآیند خرید، متضمن یک فروش موفق برای شما خواهد بود. درصورتیکه وظایف واقعی خود را در این مرحله به خوبی انجام دهید، شما و شرکت بیمه متبوع تان، به عنوان یک شرکت بیمه ای با ریسک پایین شناخته خواهید شد. بدینگونه است که مشتری، با خرسندی و خوشنودی تمام، تبدیل به بیمه گذار مادام العمر و وفادار شما می شود و همچنین شروع به ارجاع دادن اطرافیانش به سوی شما خواهد نمود.

به یاد داشته باشید که به عنوان یک نماینده حرفه ای تمام عیار باید در هر فرصتی به مشتری القا کنید که پشتیبان واقعی او خواهید بود. سعی کنید که به خاطر خدمات دهی خوبتان اعتبار کسب کنید. خودخواهانه و تحمیل گرایانه رفتار نکنید؛ بلکه با تمام وجودتان به مشتری نشان دهید که به علایق و نگرانی های وی احترام می گذارید.

فهرست مقاله

کامل‌ترین دوره آموزش تخصصی مذاکره در فروشندگی بیمه‌های عمر

دیدگاههای این مقاله

48 پاسخ

  1. با عرض سلام وخسته نباشید من یکی ازنمایندگان بیمه ایران (۳۵۰۴۴)در شهرستان سلماس هستم میخواستم بدو نم که چرا بیمه های خصوصی بیمه نازایی و داندانپزشکی رو پوشش میدن ولی بیمه ایران این پوش رو ندار.ممنون میشم جواب بدید

    1. درود بر شما
      هیچ شرکت بیمه خصوصی و دولتی تا زمان حاضر، در بیمه عمر، بیمه نازایی و دندانپزشکی را پوشش نمی‌دهد
      باتشکر

  2. سلام جناب آقای عسگری
    با مطالعه این مقاله بسیار خوشحال شدم. با توجه به این که من نماینده بیمه می باشم
    وبرای بالا بردن فروش خود نیاز به استخدام بازاریاب وآموزش آنها دارم درتشکیل تیم فروش ورهبری آنها نیاز به آگاهی وراهنمایی دارم . چگونه باید بازار یاب استخدام ورهبری کرد ؟ سیستم فروش یک نمایندگی بیمه چگونه واز چه افرادی تشکیل میشود؟وظایف هر یک چیست؟
    محبت نمایید وراهنمایی کنید. خدارا شکر میکنیم که مرجعی چون شما برای حل مشکل داریم متشکرم

  3. با سلام خدمت دوست و همکار عزیزم،
    آیا امکان استفاده از مطالب سایت شما برای آموزش تیم فروش نمایندگی خودم با ذکر منبع امکان پذیر است یا خیر ؟
    با تشکـــــــــــر

    1. درود بر شما
      استفاده از مطالب سایت بیمه مارکتینگ با ذکر منبع همواره بلامانع بوده، هست و خواهد بود.
      موفق باشید…

  4. با سلام و درود فراوان خدمت شما جناب آقای عسگری
    شما در این مقاله عنوان کردید که پیشنهادتان به مشتری احتمالی منحصربفرد نمایید و اینکه از باشگاه مشتری که خودتان راه اندازی کردید صحبت کردید.
    دیگر چه نوع “پیشنهادات عالی و منحصربفرد” میتوانیم به خریدار احتمالی دهیم که تصور کند بیمه زندگی اش با احتساب این خدمات یه جورایی رایگان برایش تموم شده.آیا محدودیت زمانی برای مشتری احتمالی ایجاد کنیم و بر ترس آن بیفزاییم کار صحیحی می باشد؟
    سپاس

  5. درود بر شما توانگر عزیز…
    جناب چندتا سوال داشتم:اول اینکه احتمال برگزاری دوبار ه دوره جامع در همین سال وجود داره؟؟؟دوم اینکه پورسانت بازاریابا تو بیمه های مختلف چطوره؟؟؟
    و سوم اینکه برای بیمه کردن خودمون کدوم بیمه مزایاش بهتره؟؟؟و چرا بهتره؟؟؟

    1. درود بر شما
      اول اینکه دومین دوره جامع آموزش بازاریابی بیمه های عمر از ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ الی ۱۶ خردادماه ۱۳۹۳ در تهران برگزار می شود که اطلاعات دقیق آن در بنر مندرج در صفحه اصلی سایت بیمه مارکتینگ (www.bimehmarketing.com) درج گردیده است.
      دوم اینکه پورسانت بازاریاب ها در هر رشته بیمه ای فقط و فقط به صلاحدید نماینده و مدیر دفتر بیمه مربوطه تعیین می گردد
      سوماً اینکه منظورتون از بیمه کردن خودتون چیه؟ با چه هدفی و برای پوشش چه نوع مشکلاتی می خواهید بیمه شوید؟

      1. ممنون از توجهتون…
        منظورم اینه ک بعد از این دوره امکان برگزاری هست هنوز؟
        پورسانت بازاریابی بیمه عمر رو اگه در کل بخاین بسنجین و یه کف و سقف بگین چند درصد در نظر میگیرین؟
        منظور بیمه عمر و زندگی ایه ک کدوم بیمه مزایاش بهتره و چرا؟

  6. البته برای نشنیدن جواب نه هم میشود از تکنیک یس ست (yes set) استفاده کرد.
    باید سوالاتمان در طول مذاکره طوری طرح شود که جواب بله داشته باشند.

    1. محمدباقر عزیز درود بر تو
      از اینکه میبینم برخی از نمایندگان، دارای دایره اطلاعاتی به این وسعت هستند و روشهای مختلف پرزنتیشن بیمه عمر را آنالیز و با یکدیگر مقایسه می کنند بر خود می بالم
      تکنیک Yes Set می تواند بسیار قدرتمند باشد. اما به دلیل انعطاف پذیری بیش از حد آن و اینکه هر نماینده می تواند پرزنتیشن و پلان مخصوص به خود براساس Yes Set طراحی و ارائه نماید شاید نتوان نسخه ایواحد برای آن ارائه داد.
      ولی آنچه واضح است این است که امروزه راه موفقیت در فروش بیمه های عمر، از سرزمین سؤالات هدفمند می گذرد و تنها نمایندگان و فروشندگانی به مقصد (فروش قطعی) می رسند که از این راه عبور می کنند.
      موفق و پیروز باشید…

  7. با تشکر از استاد گرانقدر
    جسارتا من هم نکته ای رو بگم : بعد از اینکه این فنون و علوم را یاد گرفتیم باید مطابق این جمله عمل کنیم ” just do it فقط انجامش بده”. چون من احساس میکنم بازاریابها هرچقدر هم علم داشته باشند از جواب “نه” میترسن. باید به این فکر کنن که اطلاعات مفیدی که دارند رو با تکنینکهای علمی به افراد انتقال میدن. مهم نیست که اون طرف در نهایت اقدام به خرید میکند یانه. مهم انجام وظیفه است و نه فکر کردن به آخر کار. این باعث احساس آرامش میشود.
    باز هم بخاطر این جسارتم عذرخواهی میکنم.

    1. درود بر شما
      اولاً که این جسارت نیست؛ بلکه عین کامنت گذاری صحیح و بحث دوجانبه میان مؤلف و مخاطب است که به همین دلیل بهتون تبریک میگم.
      دوماً اینکه روشی که به اون اشاره کردید بسیار قدرتمنده و فلسفه صحیح در فروش و بازاریابی رو منعکس می کنه.
      بیمه گر و توانگر باشید…

  8. سلام آقای عسگری
    سایت فوق العادهای دارید من از زمانی که با سایت شما آشنا شدم نکات زیادی رو یاد گرفتم
    الان افتتاحیه دفترم میشه کمکم کنید که چه طوری تبلیغ کنم ؟؟؟؟

    1. خانم طهماسبی عزیز درود بر شما
      ممنونم از لطف شما
      پاسخ به سؤال «چگونه تبلیغ کنم؟» بسیار مفصل است و از حوصله یک کامنت خارج است.
      من برای پاسخگویی به همین سؤال ۳ کلمه ای بیش از ۴ ساعت صرف آموزش نماینده می کنم تا راه و روش درست تبلیغ کردن رو آموزش بدم.
      به هرحال در وبلاگ مقالات بیمه مارکتینگ بیش از ۱۰ مقاله با موضوع تبلیغات در بیمه وجود داره که می تونید به اون مقالات مراجعه کنید.
      بیمه گر و توانگر باشید…

  9. درود بر شما .بسیار استفاده کردم من این هنر را شروع کردم و با اینکه از این تجربه صفر کیلومترم ولی به امید خدا فقط هدفم موفقیت است و بس .امیدوارم راهنمایم باشید………با احترام

  10. آقای عسگری با احترامی ک براتون قایلم واقعا متاسفم ک اینهمه سوال از طریق کامنتها و ایمیل براتون فرستادم ولی جوابی ندادین…مگه شما نبودین ک میگفتین فلسفه وجود شما در اینجا کمک به اهالی بیمه است؟؟؟؟

    1. محمد عزیز درود بر شما
      من درواقع تا اونجایی که در توان داشته باشم و البته فرصت محدود و وقت آزادم اجازه بدم همواره پاسخگوی کامنتها هستم. هرچه جستجو کردم که کامنتی از شما که بی جاب مونده رو پیدا کنم متأسفانه موفق نشدم. به هرحال به محض اینکه سؤال خودت رو در پاسخ به همین کامنت بگذاری من فوراً پاسخ خواهم داد
      بیمه گر و توانگر باشی…

      1. درود.اگه تموم کامنتایی ک برای این مقالتون فقط ارسال کردم توجه کنین متوجه میشین.من ک قبلا هم گفتم وقت شما تنگه و سخنانتون گرانقدر…حالا بکنار سوالاتی ک تو ایمیلایی ک براتون فرستادم.
        حالا گذشته از این بحثها…همونطور ک توضیح دادم …فکر کنین من ی بازاریاب آماتورم.ولی علاقه شدیدی دارم ک بتونم انجامش بدم.میخام از اول راهو بدونم.اینکه از کجا شروع کنم.یعنی نقطه صفرو ب من نشون بدین.اگه کمکم کنین متشکر میشم

        1. محمد عزیز درود بر تو
          برای پاسخ به سؤال شما بیش از ۴۰ ساعت آموزش تخصصی لازمه که ما اصلاً دوره جامع آموزش بازاریابی بیمه های عمر رو عملاً برای پاسخ به همین سؤال طراحی کردیم.
          لطفاً اخبار و اطلاعات مربوط به دوره جامع رو از طریق سایت بیمه مارکتینگ دنبال فرمایید.
          موفق باشید…

          1. درود بر شما.
            خب این درست که باید اون دوره رو بگذرونم ولی اینکه من نمیتونم منتظر بمونم تا یکی ازون دوره ها فرا برسه.
            پس اگه میشه راهنماییم کننی و مقالات یا ویدیوهایی رو معرفی کنین که بتونم از نقطه صفر شروع کنم.تا موقعی که اون دروه برسه یه چیزایی بیاد دستم و دوره هم خدمت برسیم.
            ممنون از لطفتون

          2. باسلام
            خب اگر مایلید ازطریق مقالات، مشکلتون رو رفع کنید، باید بگم که تمام مقالات بیمه مارکتینگ رو می بایست مطالعه، طبقه بندی، طراحی و اجرا کنید تا مشکلتون رفع بشه. همچنین تمام ویدیوها و تمام پادکستهای صوتی و تمام کتابهای الکترونیکی نیز باید به اونها اضافه بشه.
            لطف حضور در کلاسهای بیمه مارکتینگ اینه که ما تمام این کارهای وقت گیر رو برای شما انجام میدیم و عصاره مطالب رو به شکلی کاربردی و قابل اجرا در اختیارتون می گذاریم
            بیمه گر و توانگر باشید…

  11. با تشکر از مطالب خوبتان
    ببخشید استاد نماینده بیمه پاسارگاد هستم
    بیشترین سوالی که با آن مواجه میشوم این است که
    آیا بیمه نامه قابل اعتماد است فردا روزی پولمان را نخورن و یه آبم روش

    1. باسلام
      میثم عزیز؛ دلیل مواجه شدن تو با این Objection به دو چیز مربوط می شه»
      ۱) درجایی یا جاهایی از Presentation خودت و مدیریت جلسه ملاقات دچار اشکال هستی
      ۲) در پاسخگویی به بهانه ها و اعتراضات مشتری تکنیکهای لازم رو استفاده نمی کنی
      اما از اونجایی که من معتقدم حرفه ای های فروش بیمه به گونه ای Presentation خودشون رو انجام می دن که حتی با بهانه های مشتری هم روبرو نمی شوند، لذا توصیه می کنم که ۸ مرحله مدیریت جلسه ملاقات با مشتری رو بیاموزی و آنقدر تمرین کنی تا به بخشی از وجودت تبدیل بشه
      بیمه گر و توانگر باشی…

    2. میثم عزیز سلام
      مسئله عدم اعتماد مردم به مقوله بیمه های عمر چیز جدیدی نیست و بنابراین راهکارهای اثبات شده ای تاکنون برای آن از طرف فروشندگان حرفه ای بیمه عمر در کشور خلق و استفاده می شود.
      اما مهم ترین و قدرتمندترین این راهکارها این است که ابتدا مشتری می بایست به شخص نماینده اعتماد کند تا سپس بتواند به بیمه عمر پیشنهادی وی اعتماد نماید. این مسئله بسیار مهمی است که معمولاً از سوی نمایندگان فراموش می شود و آنها قبل از اینکه به دنبال راهکارهایی برای اثبات خودشان به مشتری باشند بیشتر به دنبال یادگیری یک جمله جادویی به مشتری هستند که با گفتن آن جمله، مشتری ناگهان اعتمادش به بیمه عمر از صفر به صد برسد!
      به هرحال چنانچه موفق به ایجاد اعتماد مشتری به خودتان شدید (که روشها و راهکارهای این کار را من در دوره آموزش جامع به نمایندگان ارائه می کنم)، و مشتری همچنان مسئله بی اعتمادی نسبت به آینده بیمه عمر را مطرح نمود بهترین روش، ارائه تاریخچه مکتوب بیمه عمر به وی می باشد. در گوگل، عبارت تاریخچه بیمه عمر را جستجو نمایید تا مطلب مربوطه را بیابید.
      سپس از روی همین تاریخچه به مشتری نشان دهید که حتی قبل از انقلاب نیز شرکتهای بیمه ای بودند که صاحبان شان متواری شدند اما پورتفوی آنها با انتقل آن به شرکتهای بیمه پابرجا پس از انقلاب همچنان به قوت خود باقی ماند.
      همچنین تأکید بر قانون بیمه اتکایی نیز بسیار کارساز می باشد.
      کاملترین مرجع راهکارهای غلبه بر این مشکل را نیز من قبلاً در یک مقاله رایگان باعنوان “آنگاه که شرکتهای بیمه ورشکست می شوند” به طور مفصل ارائه نموده ام که از شما نیز دعوت می کنم آن مقاله را بادقت مطالعه نمایید. کافیست عنوان آن مقاله را در کادر جستجوی بالای صفحه وبلاگ مقالات درج نمایید.
      بیمه گر و توانگر باشید…

  12. با سلام
    استاد عزیز جناب آقای عسگری از مطالب اراءه شده توسط شما کمال تشکر و قدردانی را دارم
    به امید موفقیت های بیشتر شما استاد عزیز

  13. با سلام و تشکر از مطالب مفید و کاربردی شما
    میشه لطف کنید امکان دانلود مطالب ارئه شده را در قالب فایل word یا pdfبگذارید که بشه ازشون پرینت گرفت و مطالعه کرد

    1. باسلام
      متأسفانه این امکان بنابه دلایلی قابل ارائه نیست.
      اما شما با یک کپی پِیست ساده در Word و ذخیره آن به صورت PDF می توانید مشکل را برطرف نمایید.
      موفق باشید…

  14. از اهمیتی ک نسبت به کامنتم دادین متشکرم…
    و اینکه میخام از اول راهو بدونم که چطور باید به این راه طولانیو پر محتوا وارد بشم البته از مسیر علمی….
    امیدوارم که بتونم نهایت استفاده رو از سخنان گرانقدرتون ببرم…

  15. سلام
    واقعا مطالب ارزنده است و در واقعیت هم قابل اجرا است.
    من یک مشکل کوچکی دارم و همان طور که در یکی از پاسخ ها اشاره کردید که در بوشهر رابطه کمک به سزایی به شما کرد.
    من در قم هستم و سن نسبتا پایینی دارم و همین مسئله باعث شده فروش پایینی داشته باشم.
    من هم ارتباط عمومی فوق العاده دارم و هم اطلاعات بیمه ای ام واقعا پاسخ گوی بسیاری از سوال های بیمه گذار است.
    ممنون از فعالیت گسترده و مفید شما برای بهبود صنعت بیمه کشور

  16. با سلام و احترام -ممنون از مقالات پر محتوی و کاربردیتان-من در یکی از ابادیهای اطراف مشهد دفتر دارم-اینجا سطح سواد یکم پایینه و کار کردن مخصوصا فروش بیمه عمر یکم سخت شده!

    1. مرتضی عزیز درود بر تو
      من به نقل از استاد بزرگ فروش بیمه های عمر در جهان دکتر مهدی فخارزاده برای تو یک توصیه کاربردی دارم: «در دل هر مشکلی به دنبال یک فرصت بزرگ باش!».
      من هم مثل تو در یک شهر کوچک (بوشهر) شروع به کار بازاریابی تمام وقت بیمه های عمر کردم و البته بوشهر هم سرشار بود از روستاهای کوچک در اطراف خود. اتفاقاً در بیش از ۵ تا از این روستاها توانستین فروش های به نسبت خوبی باتوجه به جمعیت آن ۵ روستا داشته باشیم. اما به یاد داشته باش که در اینگونه بازارها، فقط یک چیز حرف اول و آخر را می زند و آن، رابطه شخصی و دوستانه ای است که باید با مردم اینگونه روستاها برقرار کنی. و البته از آن مهمتر اینکه باید یکی از اهالی روستا که معتمد مردم آنجاست را نیز مجاب کنی که بیمه عمر، می تواند چقدر در زندگی مردم روستایش نقش مهمی ایفا کند.
      بیمه گر و توانگر باشی…

  17. با سلام و خسته نباشید . از زحمات شما کمال تشکر را دارم . خیلی خیلی عالی بود امیدوارم باز هم از این مطالب در اختیار ما نمایندگان قرار دهید . خسته نباشید .

  18. با سلام . خیلی عالی بود. اگر جزئی تر بحث شود بهتر است . بیشتر به مسائل بیمه عمر انفرادی پرداخته شود . متشکرم

    1. درود بر شما خانم باقرلباف عزیز
      از نظر ارزشمند شما سپاسگزارم. اما به هرحال مجموعه مقالات من در بیمه مارکتینگ ترکیبی از مباحث بسیار ریز و جزئی (نظیر نامه های بازاریابی) و مباحثی مانند این مقاله است که از نگاهی کلان تر به مقوله بازاریابی بیمه های عمر نگاه شده است. به هرحال ممنونم

  19. باسلام و عرض وقت بخیر…
    کلامو با علاقه فراوانم شروع میکنم ک نسبت به بازاریابی دارم و اینم نمیدونم ک جوابمو میدین یا نع…چون من ن تچربه دارم و نع زبون و نع اینکه از شما تعریف کنم….ولی اگه بتونم ب شما و علمتون ایمان پیدا کنم حتما از شما تعریف خواهم کرد….هرچند ک شما نیازی ب تعریف من و امثال من ندارین…میخاستم بگم ک من ۱۹ سالمه و باتوجه ب علاقم ب بازاریابی و اینکه مدت کوتاهی تو موارد گوناگون بازاریابی انجام دادم ولی شکست خوردم و میخام ب زمینه بیمه عمر وارد بشم.باتوجه به اوقات شلوغ شما اگه کمکم کنین ممنونتون میشم عزیز….و کلام آخر اینکه میخام از صفر شروع کنم. راهنماییم کنین که چطور شروع کنم…
    با آرزوی موفقیت…

    1. درود بر شما محمد عزیز
      ضمن تشکر از نظر ارسالی شما
      فلسفه وجود مجموعه بیمه مارکتینگ برپایه کمک به نمایندگان و بازاریابان صنعت بیمه و به ویژه بیمه های عمر در کشور است. بنابراین می تونی از بابت دریافت هرگونه کمکی از سوی من و مجموعه بیمه مارکتینگ حساب کنی.
      هرگونه سؤالی درمورد بازاریابی بیمه داری از طریق درج کامنت، ارسال ایمیل و تلفن با ما درمیان بگذار
      بیمه گر و توانگر باشی…

      1. از اهمیتی ک نسبت به کامنتم دادین متشکرم…
        و اینکه میخام از اول راهو بدونم که چطور باید به این راه طولانیو پر محتوا وارد بشم البته از مسیر علمی….
        امیدوارم که بتونم نهایت استفاده رو از سخنان گرانقدرتون ببرم…

  20. با عرض سلام و خدا قوت بسیارمتشکرم از ارائه مطالب مفید و آموزنده شما . عالی بود امیدوارم ارائه این مطالب همچنان ادامه یابد .

  21. سلام.

    جناب عسگری واقعا عالی و کاربردی بودن. این مقاله رو باید روزی چند بار خواند.

    ازتون بی نهایت ممنونم..

  22. با سلام
    زحمات شما فقط با فروش بالای ما ارج نهاده میشود .
    سلامتی شما همیشگی
    شایستگی شما جاویدان

    1. درود بر تو نادر صفای عزیز
      از لطف و بزرگواری تو صمیمانه سپاسگزارم و منتظر دیدار تو در جلسه بعدی دوره آموزش جامع خواهم بود

  23. با سلام و احترام
    جناب آقای عسگری مقالات جالب و کاربریدی حضرتعالی را در اکثر اوقات مطالعه میکنم .
    با توجه به اینکه بنده سرپرست یکی از شرکتهای بیمه ای در یکی از استانها می باشم
    خواستار استفاده از توضیحات ذکر شده در مقالات شما در هنگام آموزش نمایندگان میباشم.
    بنده لازم دانستم پیش از استفاده از این مطالب از جناب عالی کسب اجازه نمایم .
    با تشکر.

    1. همکار و دوست گرامی
      درود بر شما
      استفاده از این مقالات برای من و مجموعه بیمه مارکتینگ باعث افتخار است.
      البته من قبلاً نیز بارها اشاره کرده ام که چنانچه ارائه یا استفاده از مقالات من با ذکر درست منبع آن باشد هرگز از نظر من و مجموعه بیمه مارکتینگ ایرادی ندارد و حتی باعث خوشحالی من خواهد بود.
      اما متأسفانه شاهد این هستم که برخی نمایندگان و حتی مدیران ارشد برخی شرکتهای بیمه، برای نشان دادن تجربه و معلومات بالای خود! اقدام به انتشار و ارائه مقالات بنده به نام خودشان نموده اند که واقعاً برایم قابل درک و هضم نیست.
      یا گاهاً وبسایت ها و وبلاگ هایی را می بینم که حتی به کامنت ها و نظرات کاربران بیمه مارکتینگ که در انتهای مقالات (مثل همین کامنت) آورده شده نیز رحم نکرده و پاسخهای من به کامنتهای کاربران عزیز بیمه مارکتینگ را نیز به عنوان پاسخ خودشان جایگزین می کنند!!!
      امیدوارم که با پشتیبانی و حمایت دوستان عزیزی همچون شما، فرهنگ غنی کپی رایت و رعایت حقوق نویسندگان و مؤلفین در کشور عزیزمان ایران نیز نهادینه شود.
      بیمه گر و توانگر باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود رایگان کتاب

رمز فروشندگی بیمه‌های عمر در ایران

در این کتاب 104 صفحه‌ای می‌خوانید:

روش جلب توجه و اعتماد مشتری در بازارهای سرد

تکنیک Opening و باز کردن سر صحبت با مشتری

روش پی بردن به نیازهای اصلی مشتری از زبان وی

چرایی و چگونگی تبدیل نیاز مشتری به خواسته احساسی

کتاب رمز فروشندگی بیمه های عمر در ایران - نویسنده: حامد عسگری - بیمه مارکتینگ

اطلاعیه مهم زیر را مطالعه کنید:

نماینده گرامی؛ درحال حاضر، ترم اول کالج به‌طور کامل برگزار شده ولی هنوز ترمهای تحصیلی دوم به بعد شروع نشده‌اند.

برای ثبت‌نام در ترم اول و دریافت ویدیوهای تمامی دروس این ترم، بر روی دکمه زیر کلیک کنید…