ایجاد تردید در ذهن بیمه‌گذار احتمالی

بالآخره تصمیم گرفتم تا دومین بیمه عمر را برای خودم و همسرم خریداری کنم. پس از مقدار زیادی تحقیقات در بازار بیمه! تصمیم گرفتم تا این دومین بیمه نامه را از یکی از نمایندگان شرکت بیمه پاسارگاد که به نظرم نماینده ای حرفه ای و کارکشته بود اما مطمئن بودم که من را نمی شناسد تهیه کنم. بنابراین امروز بعدازظهر به دفتر این نماینده مراجعه کردم و شروع به رأی‌زنی درباره بیمه عمر با شرایطی که مدنظر من بود کردیم.

نماینده مذکور تسلط فوق العاده ای روی آنالیز و تجزیه و تحلیل اعداد و ارقام مندرج در جدول بیمه نامه عمر داشت. باید اعتراف کنم که برخی مهارت‌های وی در بازاریابی، من را ذوق زده کرده بود! قصد من خرید دو فقره بیمه عمر انفرادی یکی برای خودم و دیگری برای همسرم بود و شرایط موردنظر من از این قرار بودند:

سن بیمه شده ها: ۳۲ و ۳۰ سال (خودم و همسرم)

مدت زمان بیمه نامه: ۳۰ سال

حق بیمه سال اول: ۱،۲۰۰،۰۰۰ تومان برای هر کدام از بیمه‌نامه‌ها (جمعاً ۲،۴۰۰،۰۰۰ تومان)

تعدیل سالانه حق بیمه: ۱۵ درصد

تعدیل سالانه سرمایه ها: ۱۰ درصد

از اینجای کار به بعد بود که این نماینده فقط مرتکب یک اشتباه شد که مربوط بود به مسئله تعدیل ها! جالب است بدانید که در طول 11 سال فعالیتی که در صنعت بیمه این کشور داشتم، و تجربه ارائه آموزش به بیش از 37000 نماینده عضو در وبسایت بیمه مارکتینگ، یک نکته هست که بیش از همه جلب توجه می کند و آن اینکه معمولاً هر نماینده ای (حتی حرفه ای های این رشته) در یک حوزه از فرآیند ارائه بیمه نامه عمر، دچار ضعف عمده هستند که اگر به این نقطه ضعف پی ببرند، در آنِ واحد فروش های خود را به بیش از ۲ تا ۳ برابر افزایش می دهند.

این نماینده حرفه ای نیز از این قاعده کلی مستثنی نبود! تنها خطایی که وی مرتکب شد از این قرار بود که یک جدول بیمه نامه با تعدیل حق بیمه ۱۵% و تعدیل سرمایه ۱۰% را مقابل من گذاشت. سپس به درخواست من، همان جدول را ولی این‌بار با تعدیل حق بیمه ۱۰% و تعدیل سرمایه ۵% درکنار جدول اول روی میز، درمقابل چشمان من گذاشت. سپس توجه من را به این نکته جلب کرد که ارزش بازخرید بیمه نامه اول (تعدیل حق بیمه ۱۵% و تعدیل سرمایه ۱۰%) درست در سال اول، مبلغی درحدود ۲۶۳,۰۰۰ تومان است. درحالیکه ارزش بازخرید بیمه نامه دوم (با تعدیل حق بیمه ۱۰% و تعدیل سرمایه ۵%) در همان سال اول ۴۶۰,۰۰۰ تومان می باشد!

خب! ظاهراً که حق بیمه سال اول در هر دو بیمه‌نامه، یکی بود و مجموع مبالغ پرداختی من درطول ۳۰ آینده هم در بیمه دوم، بسیار کمتر از بیمه نامه اول بود؛ زیرا تعدیل حق بیمه آن کمتر بود. لذا اینطور به نظر می رسید که من باید قاعدتاً بیمه نامه دوم که تعدیل حق بیمه کمتری داشت را انتخاب می کردم. زیرا ارزش بازخرید آن، حداقل ۲ برابر ارزش بازخرید بیمه اولی بود.

اما اگر واقعیت امر را بخواهید، آن لحظه صرفاً در مقام یک بیمه گذار (و نه در جایگاه یک مدرس و مشاور بازاریابی بیمه)، فقط یک چیز بود که از ذهنم عبور کرد:

«چرا اصلاً باید بیمه نامه ای را بخرم که امکان داشته باشد بخواهم در همان سال اول یا دوم، آن را بازخرید کنم؟!»

آنچه بیش از همه مرا آزار می داد این بود که چرا دارم از زبان یک نماینده بیمه این حرف را می شنوم؟ خب حتماً راست می گوید! از کجا معلوم که به مشکل مالی بدی برخورد نکنم که به واسطه آن مجبور به بازخرید بیمه عمر آنهم در همان سال اول و با بیش از ۸۰۰ هزارتومان ضرر شوم. اما مسئله به همینجا ختم نمی شود. زیرا وقتی اولین تک پرچم قرمز بالا آمد، پرچم های قرمز بعدی نیز به سرعت و پُشت سر هم بالا خواهند آمد.

خدا را شکر که من آمده بودم تا این بیمه نامه را درمقام و جایگاه یک فعال صنعت بیمه خریداری کنم و نه در جایگاه یک فرد معمولی که سررشته ای هم از این صنعت ندارد. بنابراین این خطای ظریف نمی توانست نظر من را نسبت به خرید بیمه عمر عوض کند. اما حقیقت این است که همین خطای به ظاهر کوچک، معمولاً سبب مواجهه نماینده با این جمله معروف از زبان مشتری خواهد شد: «خیلی بیمه خوبی است. اما بگذارید بیشتر درباره آن فکر کنم».

مطمئن هستم که نیت آن نماینده قطعاً خوب بوده و خواستار این بوده که کمترین ضرر درصورت بازخرید بیمه عمر به من وارد شود. اما غافل از اینکه داشت دَری را به این سو باز می کرد که ممکن است در کمتر از یکسال آینده مجبور به بازخرید این بیمه نامه شوم.

اینگونه است که فروش های خود را گاهاً به خاطر خیرخواهی مان از دست می دهیم. بدینصورت که بذر شک و تردید نسبت به آینده بیمه نامه عمر را خودمان با دستان خودمان در ذهن مشتری می کاریم.

در خیلی از اوقات، مشتریان ما به خودی خود، خیلی هم نسبت به خرید یک بیمه عمر مثبت فکر می کنند و ما چون این خوش بینی مشتری را می بینیم تصور می کنیم که حتماً یک جای کار ایراد دارد که این مشتری اینقدر نسبت به خرید بیمه عمر، راحت و ریلکس برخورد می کند و بنابراین شروع می کنیم به جارو کردن زیر پای خودمان! مثل همین کاری که این نماینده در مواجهه با من که خیلی مثبت و راحت و با پاهای خودم آمده ام و می خواهم فرم پیشنهاد را تکمیل، حق بیمه را پرداخته و فوراً به سر کارم بازگردم انجام داد.

بیاموزیم که در مزرعه ذهن مشتری که گاهی حتی شخم زده و آماده است، بذر شک و تردید را با دستان خودمان نکاریم

فهرست مقاله

کامل‌ترین دوره آموزش تخصصی مذاکره در فروشندگی بیمه‌های عمر

دیدگاههای این مقاله

18 پاسخ

  1. اقای عسگری یه سوال اینجا به ذهن من رسید که اگر افراد سرمایه بیمه نامه اول خودشون رو زیاد کنن بهتر از این نیست که بیمه نامه دیگری خریداری کنن؟ با توجه به اینکه در بیمه کارافرین تا مبلغ۲۰۰میلیون هم میشه افزایش سرمایه داشت.موارد زیادی پیش میاد که بمن میگن تمایل دارن بیمه نامه جدیدی داشته باشن اما من بهشون پیشنهاد میکنم مبلغ حق بیمه و سرمایه بیمه اولیه شون رو افزایش بدند.

    1. درود بر شما
      در این مورد باید به صورت موردی و حسب تقاضا و خواست مشتری عمل کنید.
      اما درحالت کلی، شخصاً اعتقادی به فروش بیمه نامه دوم آنهم به دلیل کم بودن اندوخته یا سرمایه های بیمه عمر اول ندارم. زیرا به راحتی مشتری می تواند نسبت به افزایش حق بیمه و ضرایب و تعدیل‌ها اقدام نماید. مگر اینکه شرکت بیمه گر، منعی برای افزایش ها ایجاد کند.
      باتشکر

  2. با عرض سلام و خسته نباشید
    بی شک بیمه نامه های عمر شرکت بیمه پاسارگاد یکی از بهترین بیمه های عمر در حال حاضر می باشد. ولی اگر حضرتعالی مبالغ اندوخته و پوشش های این بیمه را مقایسه ای با بیمه عمر شرکت بیمه “ما” انجام می دادید شاید در تصمیمی که گرفتید تجدید نظر می کردید.
    امیدوارم سومین بیمه نامه ای که می خرید بیمه نامه شرکت بیمه “ما” باشد.
    موفق و سربلند باشید.

    1. میرزایی عزیز سلام و درود بر شما
      قطعاً بیمه عمر هر شرکتی در مقایسه با شرکتی دیگر، دارای نقاط قوت و البته نقاط ضعفی است که پس از ارائه توضیحات مکفی، در برخی اوقات می بایست قضاوت نهایی را به مشتری واگذار نمود. در این مورد به خصوص شاید به دلایل شخصی و نه صرفاً به دلیل برتری بیمه عمر پاسارگاد، تمیم به خرید بیمه عمر از این شرکت گرفتم
      به هرحال برای شما و شرکت محترم بیمه ما آرزوی بهترین ها رو دارم
      بیمه گر و توانگر باشید…

  3. سلام آقای عسگری بنده نماینده فروش بیمه عمر بیمه پاسارگاد هستم
    دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه شهیدچمران اهوازم
    راستش به ذهنم رسید که چطوره اساتید رو بیمه کنم، خواستم با شما مشورت
    کنم که از طریق چه روشی اقدام کنم؟؟
    ب نظرتون روش نامه خوبه؟
    اگ میشه راهنماییم کنید که چه مواردی رو در نامه لحاظ کنم که بهتر جواب بده
    اگ لطف کنید جواب رو به ایمیلم بفرستید ممنون میشم
    باتشکر
    انشاالله زنده و پاینده باشید

    1. درود بر شما
      این سؤال را در مقاله بعدی در قالب یک کامنت نوشته بودید که من پاسخ شما را آنجا به طور کامل درج نمودم
      موفق باشید..

  4. با سلام و تشکر به خاطر کلیه مطالب جالب و آموزندتون.
    جناب آقای عسگری البته این خوبه که بذر شک و تردید رو در ذهن مشتری نکاریم منتها می خواستم اگه ممکنه در این مورد خاص یه راه حل هم ارایه بدین، به هر حال هستن دوستانی که در همون سالهای اول دوم تصمیم به بازخرید این بیمه نامه می کنند و اگر اون موقع به این مطلب پی ببرند که پول دریافتی آنها از پولی که دادن کمتر است به منه نماینده ایراد وارده که چرا در زمان عقد قرارداد به این موضوع اشاره ای نکردم.
    با تشکر مجدد

    1. محسن مرادی عزیز سلام
      درواقع این مقاله اشاره نداره به اینکه نماینده هرگز نباید راجع به ضررده بودن بیمه عمر در سالهای اول صحبت کنه. بلکه این مسئله را به صورت موردی و تنها به عنوان یک مثال بررسی کردیم. هدف اصلی از این مقاله این بوده که وقتی مشتری نسبت به یک مقوله خاص حساسیتی نشان نمی دهد نماینده نباید با دستان خود اقدام به کاشت بذر دودلی کند
      آنچه در این مقاله اشاره شد صرفاً یک مثال بوده و جنبه عمومی ندارد.
      ضمناً برخورد با Objection ضررده بودن بیمه عمر در سالهای ابتدایی نیز راه حلی بسیار ساده اما قدرتمند داره که در دوره جامع آموزش بازاریابی بیمه های عمر من اون رو به طور مفصل و به سبک ROLEPLAY ارائه می کنم
      موفق باشید…

  5. سلام

    بنده کارگزار بیمه هستم و بدون داشتن تعصبی در مورد هیچ برند بیمه ای باید خدمتتان اعلام کنم که همانطور که احتمالا خود شما بهتر می دانید بیمه عمر و سرمایه گذاری سامان از جهات مختلف نسبت به بیمه گرهای دیگر ارجحیت قابل ملاحظه ای دارد.

    1. هملت عزیز درود بر شما
      البته این نظر شماست و بسیار قابل احترام
      طبیعتاً هر نماینده ای، بیمه عمر شرکت متبوع خودش رو بهترین نوع بیمه عمر قلمداد می کنه که این البته از خصوصیات فروشندگان حرفه ای محسوب می شه
      براتون آرزوی موفقیت می کنم

  6. سلام
    بسیار عالی و پربار مثل همیشه
    یه سوال در رابطه با همین نرخ تعدیل دارم ازتون
    تو جداول سرمایه گذاری بیمه عمر که با هم مقایسه کردم نرخ ثابت بیشترین بازگشت سرمایه رو داشت و بعد از اون نرخ ۱۰% حق بیمه و ۳% سرمایه ها. یعنی توی ۲۵ سال نسبت حق بیمه پرداختی با نرخ ثابت با سود تضمین دولت ۳٫۵ برابر و همون حق بیمه توی ۲۵ سال با نرخ تعدیل ۱۰ و ۳/ ۲٫۵ برابر میشه
    به نظر شما بهترین نرخ تعدیل برای مشتری و برای ما به عنوان نماینده بیمه چه رقمیه؟
    باز هم ممنون

    1. درود بر شما
      این مقایسه ای که اشاره کردید ابداً صحیح نیست. یعنی اعداد و ارقام ممکنه صحیح باشند اما آنچه که لحاظ ننموده اید ضرایب ریسک و پوششهای دیگر بیمه عمر است.
      یکی از مشکلات مادر صنعت بیمه های عمر نگاه تک بعدی به مقوله بیمه های عمر است. اینکه صرفاً به دو دوتا چهارتای بخش اندوخته بیمه عمر بپردازیم درست نیست. بیمه عمر مجموعه ای از چندین پوشش مختلف درکنار یکدیگر است و ما فروشنده این بسته بیمه ای هستیم. آیا میزان سرمایه های آن بیمه با تعدیل صفر نیز بیش از سرمایه های بیمه با تعدیل ۱۰ یا ۲۰ است؟ سرعت رشد سرمایه ها را نیز از قلم نیندازید.
      به طور مثال برای خود من، سرعت رشد سرمایه های فوت و امراض بیمه عمر بسیار بسیار حائز اهیمت هستند.
      بیمه گر و توانگر باشید…

  7. سلام آقای عسگری
    باتشکر از موضوعی که ارائه کردید ، باعث شد که در ارائه بیمه به بیمه گزارانم خیلی دقت کنم .
    داریوش پیری نماینده و مشاورتخصصی بیمه عمر پاسارگاد

    1. درود بر شما داریوش عزیز
      درطول دوره جامع که شرکت کردی بیشتر در اینباره صحبت خواهیم داشت
      به امید دیدار تو در جمعه آینده

  8. چندین و چندبار با این موضوع مواجه شدم که خیلی راحت فروشم رو از دست دادم.بسیار عالی بود.خیلی کمکم کرد.ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود رایگان کتاب

رمز فروشندگی بیمه‌های عمر در ایران

در این کتاب 104 صفحه‌ای می‌خوانید:

روش جلب توجه و اعتماد مشتری در بازارهای سرد

تکنیک Opening و باز کردن سر صحبت با مشتری

روش پی بردن به نیازهای اصلی مشتری از زبان وی

چرایی و چگونگی تبدیل نیاز مشتری به خواسته احساسی

کتاب رمز فروشندگی بیمه های عمر در ایران - نویسنده: حامد عسگری - بیمه مارکتینگ

اطلاعیه مهم زیر را مطالعه کنید:

نماینده گرامی؛ درحال حاضر، ترم اول کالج به‌طور کامل برگزار شده ولی هنوز ترمهای تحصیلی دوم به بعد شروع نشده‌اند.

برای ثبت‌نام در ترم اول و دریافت ویدیوهای تمامی دروس این ترم، بر روی دکمه زیر کلیک کنید…