آنگاه که شرکتهای بیمه ورشکسته می‌شوند

اگر تاکنون بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ جلسه ملاقات با مشتری را در زمینه فروش بیمه های عمر تجربه کرده باشید، قطعاً چندین بار با این واکنش مشتری مواجه شده اید که می گوید: «اگر شرکت بیمه شما تا ۲۰ سال آینده ورشکسته شود یا به هرصورت وجود نداشته باشد تکلیف بیمه نامه من چه خواهد شد؟!» درواقع هر مشتری عاقل و بالغی با شنیدن کوهی از مزایا و فواید بیمه های عمر، حق دارد تا حدودی به صحت گفته های شما و در پی آن، به صداقت شرکت بیمه شک کند! حداقل حالت ممکن این است که مشتری نگران آینده و پابرجا بودن شرکت بیمه مربوطه خواهد شد.

اما در اغلب مواقع شاهد این هستیم که نمایندگان، هیچ پاسخ مستند و جامعی برای رفع این نگرانی معمول مشتریان بالقوه خود ندارند و با دلداری و ارائه صحبتهایی غیرمستند و دادن تضمین های شخصی مثل اینکه: «من شخصاً تضمین می کنم که شرکت بیمه ما معتبر بوده و تا ۲۰ سال آینده برچیده یا ورشکست نخواهد شد!»، سعی بر متقاعد ساختن مشتریهای بدبین و شکاک امروزی دارند.

طبیعی است که این روزها چنین راهکارهایی کارگر نخواهند بود. آنچه من شخصاً در فروشهای خودم بارها از آن استفاده نموده و در اغلب موارد، سبب رفع نگرانی مشتری نسبت به این موضوع شده ام، این است که همواره یک کتاب «قانون بیمه» را با خودم در تمامی جلسات فروش به همراه دارم.

هنگامیکه با این سؤال و نگرانی مشتری مواجه می شوم به جای ارائه تضمین های شخصی و بی اساس، کتاب قانون بیمه را باز می کنم و قوانین مربوطه را به مشتری نشان می دهم. در ادامه، برخی از مهم ترین قوانینی که مرتبط با سؤال مشتری در ارتباط با آینده شرکتهای بیمه می باشد را ارائه نموده ام:

(آنچه در انتهای هر ماده قانونی، درون پرانتز و به رنگ آبی تیره نوشته شده است، تفسیر بیمه‌مارکتینگ و نویسنده این مقاله از قانون مربوطه بوده و جزو مفاد قانون مذکور نمی‌باشد)


ماده ۳۷

ثبت هر مؤسسه بیمه در کشور ایران موکول به ارائه پروانه تأسیس که از طرف بیمه مرکزى ج.ا.ا صادر می شود خواهد بود. همچنین ثبت هرگونه تغییرات بعدى در اساسنامه و میزان سرمایه و سهام مؤسسات بیمه‏ اى که به ثبت رسیده باشند، موکول به ارائه موافقت بیمه مرکزى ج.ا.ا می باشد.

(ارائه این ماده قانونی، به مشتری نشان می دهد که تمامی شرکتهای بیمه خصوصی نیز مانند شرکت بیمه ایران، تحت نظارت مستقیم بیمه مرکزی ج.ا.ا هستند و ثبت و تأسیس آنها فقط از کانال بیمه مرکزی ممکن است. این مسئله تاحدود زیادی، نگرانی برخی مشتریان نسبت به پرداخت پولهای خود به شرکتهای بیمه خصوصی را رفع می نماید. منبع: بیمه مارکتینگ)


ماده ۴۴

در صورتیکه پروانه یک شرکت بیمه‏ براى یک یا چند رشته، به‏ طور دائم لغو شود بیمه مرکزى ج.ا.ا با تصویب شوراى عالى بیمه، کلیه سوابق و اسناد مربوط به حقوق و تعهدات (پرتفوى Portefeuille) شرکت بیمه مزبور را به شرکت سهامى بیمه ایران انتقال خواهد داد و یا ترتیب خاص دیگرى را که متضمن منافع بیمه‏ گذاران و بیمه‏ شدگان و صاحبان حقوق آنها باشد خواهد داد.

(با ارائه این ماده قانونی، یک مهر تأیید دیگر بر اعتبار شرکتهای بیمه خصوصی نزد مشتری خود خواهید زد. به علاوه اینکه مشتری اطمینان حاصل می کند که درصورت لغو پروانه شرکت های بیمه خصوصی از سوی بیمه مرکزی، حق و حقوق آنها حداقل نزد شرکت بیمه ایران محفوظ خواهد ماند. منبع: بیمه مارکتینگ)


ماده ۵۳

تسویه شرکت بیمه ورشکسته، طبق قانون تجارت به‏ عمل می آید. در نقاطى که اداره تسویه امور ورشکستگى وجود ندارد دادگاه، بیمه مرکزى ج.ا.ا را به‏ عنوان قائم مقام اداره تسویه تعیین می نماید و در حوزه دادگاه‏هاى شهرستانى که اداره تسویه در آن‏جا تأسیس گردیده‏ است اداره تسویه با معاونت بیمه مرکزى ج.ا.ا، امر تسویه را انجام خواهد داد.

(با ارائه این بند از قانون بیمه، بیمه گذار اطمینان می یابد که درصورت ورشکستگی یک شرکت بیمه، دادگاههای کشور با همکاری بیمه مرکزی، در هرکجای ایران، پیگیر امور مربوط به تسویه حساب بیمه گذاران آن شرکت تا زمان رسیدن بیمه گذار به تمامی حقوق مادی خود می باشند. منبع: بیمه مارکتینگ)


ماده ۵۸

یک یا چند مؤسسه بیمه می توانند با رعایت مواد ۵۶-۵۵ و ۵۷ با موافقت بیمه مرکزى ج.ا.ا و تصویب شوراى عالى بیمه در یک مؤسسه بیمه دیگر ادغام شوند.

(ارائه این بند از قانون نیز سبب می شود تا بیمه گذار، اطمینان حاصل نماید تا حتی درصورت تضعیف مالی یک شرکت بیمه، باز هم امکان اعلام ورشکستگی در حداقل خود قرار داشته و شرکتها در چنین مواردی، ترجیحاً اقدام به ادغام با یک یا چند شرکت بیمه دیگر خواهند گرفت. البته به زودی شاهد ادغام دو یا سه شرکت بیمه در کشور خواهیم بود که خود می تواند تجربه جدیدی در صنعت بیمه کشور باشد. منبع: بیمه مارکتینگ)


ماده ۵۵

تقاضاى انتقال پرتفوى (Portefeuille) یک شرکت بیمه به شرکتهای دیگر بیمه، دوبار به فاصله ده روز در روزنامه رسمى کشور و در یکى از روزنامه‏ هاى کثیرالانتشار تهران و عنداللزوم در یکى از روزنامه‏ هاى محلى به هزینه متقاضى و از طرف بیمه مرکزى ج.ا.ا آگهى خواهد شد.


ماده ۵۶

پس از انقضاى ۳ ماه از تاریخ آخرین آگهى، بیمه مرکزى ج.ا.ا درصورت حصول اطمینان از این‏که در این انتقال، هیچ‏ یک از حقوق بیمه‏ شدگان و بیمه‏ گذاران و صاحبان حقوق آنها تضییع نخواهد شد، موافقت خود را با انتقال پورتفوى، کتباً به شرکت بیمه متقاضى اعلام خواهد داشت.


ماده ۵۷

درصورت موافقت بیمه مرکزى ج.ا.ا با انتقال پورتفوى، این انتقال براى کلیه بیمه‏ شدگان و بیمه‏ گذاران و صاحبان حقوق آنها از تاریخ انتقال، معتبر خواهد بود.


ماده ۵۹

بیمه مرکزى ج.ا.ا به منظور حفظ حقوق بیمه‏ گذاران و بیمه‏ شدگان و صاحبان حقوق آنها، یا به ملاحظات اقتصادى و حمایت امر بیمه می تواند با تأیید شوراى عالى بیمه و تصویب مجمع عمومى بیمه مرکزى ج.ا.ا، مؤسسات بیمه‏ اى را که وضع مالى یا ادارى آنها رضایت‏ بخش نیست، مکلف نماید که در یکى از شرکتهای بیمه دیگرى که موافق باشند ادغام شوند و در صورتىکه ادغام صورت نگیرد، پروانه شرکتی که وضع مالى یا ادارى آن رضایت‏ بخش نیست طبق مقررات این قانون لغو خواهد شد. تصمیم بیمه مرکزى ج.ا.ا علاوه بر ابلاغ کتبى به شرکتهای بیمه موردنظر، در روزنامه رسمى کشور و در یکى از روزنامه‏ هاى کثیرالانتشار تهران و عنداللزوم در یکى از روزنامه‏ هاى محلى به اطلاع عموم خواهد رسید.


ماده ۶۰

اموال شرکتهای بیمه همچنین ودایع مذکور در مواد ۳۶ و ۴۶ قانون تأسیس بیمه و بیمه گری، تضمین حقوق و مطالبات بیمه‏ گذاران، بیمه‏ شدگان و صاحبان حقوق آنان است و درصورت انحلال یا ورشکستگى یک شرکت بیمه، بیمه‏ گذاران و بیمه‏ شدگان و صاحبان حقوق آنان نسبت به سایر بستانکاران، حق تقدم دارند. در میان رشته‏ هاى مختلف بیمه، حق تقدم با بیمه عمر است. شرکتهای بیمه نمی توانند بدون موافقت قبلى بیمه مرکزى ج.ا.ا، اموال خود را صلح حقوق نمایند و یا به رهن واگذار کنند و یا موضوع هر نوع معامله با حق استرداد قرار دهند.

(ماده ۶۰ که دربالا مطالعه نمودید، مهمترین ماده قانونی است که من شخصاً در فروشهای خودم بارها با استناد به آن، تمامی نگرانی و شک و شبهات مشتری بالقوه خودم را به طور کامل رفع نموده ام. بهتر است همواره این ماده قانونی را در کتاب قانون بیمه خود Highlight (برجسته/علامتگذاری) کنید تا بتوانید فوراً آن را یافته و به مشتری خود نشان دهید. یکی از جالب توجه ترین بخشهای این ماده، اشاره دارد به اینکه درصورت ورشکستگی یک شرکت بیمه، حق و حقوق بیمه گذاران عمر، در رأس تمامی بدهکاری های آن شرکت قرار دارد و شرکت ورشکسته، قبل از تسویه هرگونه بدهی “حتی بدهی به دولت یا بدهی به بانکها یا بدهی به کسانیکه از آن شرکت چک یا سفته یا هرگونه اوراق بدهی آور دیگری دارند” تقدم دارد. منبع: بیمه مارکتینگ)


ماده ۶۲

کلیه‏ شرکتهای بیمه‏ موظفند ترازنامه‏ و حساب‏هاى سود و زیان خود را طبق نمونه‏ اى که از طرف بیمه مرکزى ج.ا.ا تهیه و به تصویب شوراى عالى بیمه می رسد تنظیم نمایند و پس از تصویب، نسخه‏اى از آن را براى بیمه مرکزى ج.ا.ا ارسال دارند.

(فایده ارائه این ماده قانونی به مشتری در این است که برخی مشتریان حتی به سودآور بودن بیمه های عمر نیز مشکوک هستند. اما زمانیکه شرکتهای بیمه موظف به ارائه ترازنامه و صورت حساب سود و زیان خود به بیمه مرکزی هستند، درواقع نمایانگر این است که بیمه مرکزی نظارت مستقیمی بر تمامی گردشهای مالی آنها داشته و مطابق با ماده ۵۹ که ذکر آن رفت، چنانچه یک شرکت بیمه در وضعیت سودآوری قرار نداشته باشد به دستور بیمه مرکزی می بایست با یک یا چند شرکت بیمه دیگر ادغام گردد. بنابراین با ترکیب قانون ۵۹ و ۶۲، می توانید اطمینان مشتری به سودآوری این رشته بیمه ای را به دست آورید. منبع: بیمه مارکتینگ)


ماده ۶۳

شرکتهای بیمه موظفند ترازنامه خود را در روزنامه رسمى کشور و یکى از روزنامه‏ هاى کثیرالانتشار تهران درج نمایند.

(ارائه این ماده قانونی به مشتری نشان می دهد که سوددهی شرکتهای بیمه نه تنها امری مبهم و مخفی شده نمی باشد، بلکه شرکتهای بیمه با ارائه شفاف ترازنامه های خود در روزنامه های کثیرالانتشار، جزو معدود مؤسساتی هستند که صورت سود و زیان خود را به صورت عمومی در اختیار تمامی مردم قرار می دهند. بنابراین می توان اطمینان حاصل نمود که شرکت بیمه متبوع شما، در وضعیت سودآوری بسیار مقبولی قرار داشته و احتمال ورشکستگی آن در آینده تقریباً به صفر می رسد. منبع: بیمه مارکتینگ)


ماده ۷۱

کلیه شرکتهای بیمه که در ایران فعالیت می نمایند باید ۵۰% در رشته بیمه‏ هاى زندگى (شامل بیمه عمر و سرمایه‌گذاری) و ۲۵% در سایر رشته‏ ها از معاملات بیمه‏ اى مستقیم خود را نزد بیمه مرکزى ج.ا.ا بیمه اتکایى نمایند.

(یعنی ۵۰% از حق‌بیمه‌های رشته عمر که شرکت بیمه متبوع شما از بیمه‌گذاران خود دریافت می‌کند، مستقیماً به حساب بیمه مرکزی ج.ا.ا واریز می‌شود. البته فقط به مدت ۵ سال ابتدایی یک بیمه عمر؛ به همین دلیل است که بیمه های عمر در ۵ ساله اول خود، در بخش اندوخته بیمه نامه، ضررده هستند و درصورت بازخرید بیمه نامه، مبلغی کمتر از مجموع مبالغ پرداختی از سوی بیمه گذار (که به آن ذخایر ریاضی بیمه نامه می گویند) به وی پرداخت می شود. درقبال ۵۰ درصدی که بیمه مرکزی دریافت می کند، مکلف است تا درصورت متضررشدن یک شرکت بیمه، به  نسبت حق بیمه های دریافتی، به صورت اتکایی عمل نموده و تا سهمی مشخص از ضرر و زیان را جبران کرده تا از ورشکستگی شرکت بیمه مزبور جلوگیری نماید. ارائه این بند از قانون، تأثیری بسیار قدرتمند و متقاعدکننده روی مشتریان احتمالی شما خواهد داشت. زیرا به نوعی، تضمین مستقیم بیمه مرکزی را با خود یدک خواهید کشید. منبع: بیمه مارکتینگ)


ماده ۷۳

مؤسسات بیمه که در ایران فعالیت می کنند موظف خواهند بود معادل ۳۰% از مازاد سهمیه بیمه اتکایى اجبارى از معاملات مستقیم خود را با همان شرایطى که در خارج، بیمه اتکایى می نمایند به بیمه مرکزى ج.ا.ا واگذار کنند. درصورتى که بیمه مرکزى ج.ا.ا به هر علت از قبول آن استنکاف بنماید مؤسسات مزبور مجاز خواهند بود در خارج از ایران بیمه اتکایى نمایند. انتقال ارز بابت این ۳۰% موکول به ارائه اجازه بیمه مرکزى ج.ا.ا خواهد بود.

(به‌عبارت ساده‌تر، شرکت بیمه متبوع شما علاوه بر داشتن پشتوانه مالی بیمه مرکزی ج.ا.ا دارای پشتوانه مالی مؤسسات بیمه اتکایی بین‌المللی در دنیا نیز می‌باشد. البته پس از شروع تحریم های یک جانبه اخیر، تقریباً تمامی شرکتهای بیمه اتکایی بین المللی همکاری خود را در این زمینه با شرکتهای بیمه ایرانی قطع نموده اند. ارائه این بند از قانون نیز می تواند به اطمینان خاطر بیشتر بیمه گذاران شما منجر شود. منبع: بیمه مارکتینگ)

فهرست مقاله

کامل‌ترین دوره آموزش تخصصی مذاکره در فروشندگی بیمه‌های عمر

دیدگاههای این مقاله

95 پاسخ

  1. سلام و درود
    بسیار عالی تمامی مطالب مقاله را خواندم و به خودم تبریک میگم که با بیمه مارکتینگ آشنا شدم . پایدار و بانشاط باشید

  2. سلام بر استاد بزرگ بیمه جناب حامد عسگری
    کتاب فوق العاده سیاره مشتری شما را مطالعه کردم و خیلی به من در صنعت بیمه بعنوان یک تازه کار کمک کرد
    با تشکر

  3. جناب آقای عسگری عملکرد تحسین برانگیزی دارید متشکرم -بیمه ایران

  4. سلام خسته نباشید من تازه وارد کار فروش بیمه عمر شدم میخواستم بدونم این کتاب قانون بیمه و بیمه گری مولف چه کسی است و از کجا میتونم بخرم

  5. با سلام و درود به دوست گرانقدر جناب آقای عسگری.
    بسیار سپاسگذارم . واقعاً عالی بود .
    بازم میگم ممنونم. ارادتمندم اکبری – کارگزاری ۷۲۷ ( فردای روشن )

  6. با سلام و عرض خسته نباشد.من از وب سایت شما هر چند وقت یکبار دیدن و از مطالبش استفاده میکنم.
    در مورد بیمه های عمر و سر مایه گذاری مانور دادن روی گروه سنی کودک چقدر میتونه موفقیت آمیز باشه؟با توجه به اینکه در سوالات دوستان مساله تورم در ۲۰سال آینده عنوان شد و پاسخ شما اشاره به مساله عمر بودن این بیمه نامه ها و در کنارش سرمایه گذاری بود.
    منظور بنده از طرح این سوال این بود که والدین زیادی تمایل به ایجاد سرمایه ای برای کودکانشون دارن ولی همین بحث تورم در آینده و بی ارزش شدن اندوخته رو مطرح میکنن چه طور اونهارو متقاعد کنیم؟با توجه به اینکه شرکت ها هم تمایل بیشتری به انجام این بیمه نامه ها برای گروه های پایین سنی دارن و روند انجام بیمه ها برای این گروه با سرعت بیشتری انجام میشه

  7. سلام جناب عسگری شما دُر گرانبهایی هستید که صنعت بیمه و بیمه کارآفرین باید به شما ببالد خداوند شما رو واسه همه حفظ کنه

  8. سلام و عرض احترام.
    این تکنیکها واقعا کارگشا هستند.
    در طول این مدت فروش بیمه عمر
    چندین بار ازشون استفاده کردم و بیمه گذاران سرسخت به راحتی قانع شدند.
    ممنون

  9. با سلام و تشکر از سایت خوبتون.
    لطفانام نویسنده و انتشارات کتاب قانون بیمه و بیمه گر را نیز در اختیار ما قرار دهید.

  10. باسلام خدمت شماهمکارودوست گرامی ازاینکه این طور بدون هیچگونه چشمداشتی دوستان وهمکاران خودراازتجربیات ومعلوماتتان آگاه میسازیدممنون انشاءا…شماوهمکارانتان درسایه ایزدمنان مصون وپیروزباشیدپیشاپیش عیدسعیدغدیربرشماوهمکاران محترمتان مبارک ومیمون باد.

  11. سلام…
    آقای عسگری خدا قوت.
    بی صبرانه منتطر مقالات جدیدتون هستیم..
    با تشکر فراوان

    1. آقای ایرانی عزیز سلام
      ضمن تشکر از اظهار لطف شما، حتماً در آینده شاهد مقالات بیشتری از این دست خواهید بود که امیدوارم مثمر ثمر واقع شوند.
      بیمه گر و توانگر باشید…

  12. باسلام و احترام . بسیار متشکر واقعا این اطلاعات پاسخی بود به دغدغه های بنده در این ارتباط اگر لطف کنید از این دست اطلاعات را به ایمیل بنده ارسال کنید ممنون میشم

    1. درود بر شما
      خوشحالم از اینکه محتوای مقاله مورد توجه و استفاده شما واقع شده
      چنانچه در خبرنامه ایملیلی بیمه مارکتینگ که در بالا (سمت چپ همین صفحه) نیز قرار دارد عضو شوید و ایمیل فعال سازی که به آدرس ایمیل تان ارسال می شود را فعال نمایید تمامی مقالات جدید بیمه مارکتینگ را از طریق ایمیل خود دریافت خواهید نمود
      بیمه گر و توانگر باشید…

  13. با سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرامی
    از مطالب مفید و باارزشتون واقعا ممنونم همون طور که می دونید بیمه ما در بیمه های عمر و سرمایه گذاری با پشتوانه عظیم بانک ملت خیلی موفق بوده و بیشتر هم خواهد بود
    من هم با توجه به تازه کار بودنم خوب تونستم تو این زمینه پیشرفت کنم من همیشه بیمه عمر رو به عنوان سرمایه گذاری معرفی می کنم که با وجود تورم خیلی مفید نیست حتی به خیلی از عزیزان سرمایه گذاری کم رو پیشنهاد می کنم چون می خواهم تو پرداخت اقساط به مشکل نخورند
    الان دچار دوگانگی شدم از یه طرف می گم شاید این پول براشون کار ساز نباشه بعد از ۳۰ سال و یا اگه خدایی نکرده فوت کنن آیا این ارقام می تونه کمکشون کنه یا نه
    نمی خوام شرمنده بیمه گذاران بشم چون بهم به عنوان یه کار شناس اعتماد کردند
    آقای عسگری خواهشا کمکم کنید متشکرم

    1. با سلام
      این مشکلی که شما مطرح نمودید مشکل بیش از ۵۰% از نمایندگان فعلی فعال در حوزه بیمه های عمر را نیز تشکیل می دهد. همه چیز بر می گردد :
      ۱٫ به دیدگاه و طرز تلقی خود نماینده به مقوله بیمه های عمر
      ۲٫ اطلاعات کافی و کامل در رابطه با مسئله تورم و اصلاً اینکه آیا بیمه عمر ابزاری است برای سرمایه گذاری و یا ابزاری است برای تأمین مالی یک خانواده درصورت فوت نان آور آن خانواده؟!
      مسئله اصلی این است که بیمه عمر درواقع ابزاری است برای اقشار متوسط یا کم درآمد یک جامعه تا درصورت از دست دادن ناگهانی نان آور خانواده دچار فروپاشی نشوند. و در وهله های بعدی، امتیازاتی همچون سرمایه گذاری، وام و برداشت و… را به دنبال خواهد داشت.
      اما برای خود من که یک بیمه عمر ۳ میلیون تومانی (درشروع) با تعدیل ۲۰% دارم، مبلغ ۹ میلیارد تومانی حتی در ۳۰ سال آینده هم می تواند مسیر زندگی فرزندانم را برای همیشه تغییر دهد.
      برای اینکه اینگونه دوگانگی ها را پایان دهید فقط می بایست به دنبال کسب اطلاعات و شواهد بیشتری در ارتباط با جوانب مورد تردید بیمه عمر از دیدگاه خودتان باشید. همانگونه که خود من همینکار را انجام دادم.
      بیمه گر و توانگر باشید…

  14. سلام واقعا ممنون چون من به تازگی وارد این شغل دوست داشتنی شدم و به خدمت رسانی از طریق بیمه های عمرو زندگی هم خیلی علاقه مندم و به دنبال منبع خوبی برایس بالا بردن اطلاعاتم در جهت ارائه بهتر این خدمت به هموطنانم بودم . صمیمانه از شما تشکر می کنم و اطمینان دارم تلاشهایتان نزد پروردگار محفوظ است

    1. درود بر شما
      پاینده، موفق، بیمه گر و توانگر باشید..

  15. باسلام
    جناب عسگری عزیز ضمن تشکر از دادن اطلاعات خوب و شایان توجه باید به این نکته اشاره کرد که متاسفانه در ایران افراد با اطلاع در زمینه بیمه عمر ( مثل شما ) بسیار کم است و در واقع باید سطح علمی نمایندگان را بالاتر برد . تا روزی بتوانیم با کمک هم به شعار هر ایرانی یک بیمه عمر برسیم .
    در ضمن لطفا” از مطالب جدید ما را نیز مستفیز فرمایید. ( از طریق ایمیل ) باتشکر

    1. با درود بر شما
      ضمن تشکر از اظهار لطف شما
      چنانچه در خبرنامه ایملیلی بیمه مارکتینگ که در بالا (سمت چپ همین صفحه) نیز قرار دارد عضو شوید و ایمیل فعال سازی که به آدرس ایمیل تان ارسال می شود را فعال نمایید تمامی مقالات جدید بیمه مارکتینگ را از طریق ایمیل خود دریافت خواهید نمود
      بیمه گر و توانگر باشید…

  16. باسلام و خسته نباشید
    با این جواب که اندوخته طلا مخصوصا در مورد خانم ها و سود از داشتن آن بعنوان سرمایه مطمن بهتر از خریداری بیمه عمر و سرمایه گذاریه که تا۱۰سال اول اغلب شرکت ها هیچ سودی به اندوخته های بیمه گذاران نمی دهند چه باید کرد؟
    تورم لجام گسیخته موجود در جامعه تمایل مردم رو برای خرید بسیار کم کرده است و امید به آینده نیز هر روز کمتر میشود

    1. درود بر شما عسکری عزیز
      مسئله اینجاست که اغلب نمایندگان، به مقوله بیمه های عمر به چشم یک پلان و برنامه سرمایه گذاری کوتاه مدت نگاه می کنند. اما فلسفه وجودی بیمه های عمر در تأمین نمودن خانواده درصورت فوت سرپرست آنهاست. حال درکنار این مزیت اصلی، چند امتیاز اضافی تشویق کننده نیز ارائه گردیده است.
      اما متأسفانه شاهد این هستیم که در کشور ما، بیمه عمر به عنوان یک پلان سرمایه گذاری به مردم معرفی می شود که امتیازاتی همچون سرمایه فوت، امتیازات تشویقی می باشند!!!!
      اما بیمه عمر دقیقاً برای یک عمر ساخته و ارائه گردیده است و برنده آن کسی است که تا پایان مدت زمان بیمه عمر خود، دوام آورد.
      آیا طلاهای یک زن خانه دار برای تأمین مالی چند سر عائله (درصورت فوت نان آور خانه) کافیست؟ قطعاً کافی نیست. اینجاست که بیمه عمر نقش حیاتی خود را ایفا می کند
      بیمه گر و توانگر باشید…

  17. حسن نیات شماستودنیست.سوال اینست بیمه با این همه مزایا چرادرصداسیماهیچگونه به این بیمه عمرپرداخته نمیشه،نه تبلیغی نه توضیحی ونه…اگررسانه ای شودیقینااعتمادهاجلب خواهدشد

    1. سلام بر شما
      سؤالی که کردید پاسخی ساده داره اما متأسفانه نمیشه اینجا راجع بهش صحبت کرد
      اما دولت در این راستا سیاستهای تشویقی مثل معافیتهای مالیاتی مرتبط با بیمه های عمر رو هم اعمال نموده
      موفق باشید…

  18. مرسی از اطلاعات جامع و موثقی که ارائه کردید. بسیار کاربردی و قانع کننده هستند

  19. با سلام ، اقای عسگری عزیز از این که مقالات بسیار ارزنده ای را در سایت برای من ودوستان نماینده و فروشندگان بیمه های عمر قرار میدهید ،سپاسگزارم . موفق وپیروز باشید

    1. سلام خانم زندی عزیز
      ممنون از اظهار لطفتون
      در کارگاه ۴ مهر می بینمتون
      موفق باشید…

  20. با سلام واحترام
    واقعا باید از شما آقای عسگری وسایت بیمه مارکتینگ تشکر فراوان کنم عالی است واقعا عالیه من اطلاعات خود وفعالیت خود در بیمه عمررا مدیون سایت شما هستم دلم میخواست در کارگهای شما شرکت کنم ولی به دلیل داشتن پسر کوچکم و دوری راه متاسفانه فقط می توانم از سایت شما وراهکارهای شما استفاده میکنم من سعی میکنم هر روز به سایت شما سر میزنم چیز جدیدی یاد بگیرم .
    خیلی خیلی متشکرم

    1. درود بر شما خانم ایمانی عزیز
      قطعاً پاسخ زحمات این روزهای خود را به زودی خواهید گرفت
      براتون آرزوی موفقیت می کنم

  21. با سلام خدمت استاد گرامی جناب آقای عسگری
    من واقعا به این پشتکار شما احسن می گم و امیدوارم بتونم با فروش بیمه عمر در تبریز نماینده برتر بشم و جواب این همه اطلاعاتی که در اختیارمون میزارین را بدم.من قبلا از طریق پادکستهای صوتی این مطلب را از شما شنیده بودم و چند بار هم استفاده کردم و جواب گرفتم.
    با تشکر

    1. خانم جودتی عزیز سلام
      انشاله به خواسته تون خواهید رسید و بدونید که گام در مسیر درستی نهاده اید
      موفق باشید

  22. با سلام و عرض ادب خدمت استاد عسگری
    در رابطه با این مقاله بسیار بسیار مفید و دیگر زحمات جنابعالی کمال تشکر را دارم. به امید روزی که بتوانیم پاسخ زحمات جنابعالی را با نماینده برتر شدن در فروش بیمه های عمر بدهیم. با تشکر
    موفق و پاینده باشید.

    1. درود بر شما سهیلای عزیز
      براتون صمیمانه آروز می کنم که به این هدف والا و بزرگتون دست پیدا کنید
      بیمه گر و توانگر باشید…

  23. با تشکر از پیام و مطالب خوبتان اما اگر بمن کمک کنید تا بدونم از کجا و چطوری بیمه عمر بفروشم یعنی وقتی به سازمانی مراجعه می کنم اول سراغ چه کسی رو بگیرم ممنون می شم؟

    1. مهناز عزیز درود بر شما
      مسئله شروع پروسه فروش به اشخاص یک چیز است و شروع فروش به سازمانها یک بحث دیگر. این بحث در قالب یک کامنت نمی گنجد و من آن را در قالب کارگاههای آموزشی برای نمایندگان در شهرهای مختلف برگرا نموده ام. البته همین موضوع را در کارگاه ۴ مهرماه ۱۳۹۲ در تهران نیز مطرح می کنم که برای دریافت اطلاعات این کارگاه می بایست به بخش کارگاههای آموزشی بیمه مارکتینگ در سایت اصلی مراجعه نمایید.
      بیمه گر و توانگر باشید…

  24. با سلام جای ماده ۳۲ قانون بیمه هم خالیه این ماده قانونی هم به شما کمک میکنه

    1. درود بر محمد عزیز
      ممنون از اینکه به این ماده اشاره کردید. بهتر بود متن اون رو هم در کامنت جهت استفاده دوستان قرار می دادید
      به هرحال ممنون
      بیمه گر و توانگر باشید…

  25. با سلام و احترام خدمت شما استاد گرامی
    واقعا یکی از کارگشاترین مطالب بود از زحمات شما کمال تشکر و قدردانی را دارم امیدوارم همیشه پیروز و سر بلند باشید

    1. درود بر شما مصطفی عزیز
      از اینکه کارگشا واقع شده بسیار خوشحالم و صمیمانه برات آرزوی موفقیت می کنم
      بیمه گر و توانگر باشید…

  26. با سلام.
    یعنی به جرات میتونم بگم شما بهترین استاد و سایتتون عالیترین سایتی هست که تا به حال دیدم… یک دنیییییییییییییییییا ممنون…

    1. درود بر شما
      آقا/خانم بابایی عزیز، همه ما بدون استثناء شاگردان بازار هستیم و بس
      و همه رسالتی بر دوش داریم و آن این است که همه آنچه از بازار می آموزیم را بدون کمی و کاستی در اختیار بقیه قرار دهیم زیرا:
      زکات علم، نشر آن است
      بیمه گر و توانگر باشید…

  27. درود بیکران برشما
    واقعا از شما ممنونم مقاله خیلی عالی بود من همین امروز رفتم و کتاب را تهیه کردم ممنون و سپاس از مقالات و آموزشهای خوبتان
    موفق باشید

    1. درود بر شما مرتضی عزیز
      از اینکه می بینم دست به کار شدی و اقدام کردی بسیار خوشحالم
      ریشه ۹۰% موفقیتها در اقدام به عمل نهفته است
      بیمه گر و توانگر باشید…

  28. درود بر شما جناب عسکری و همکارنتان ممنون و تشکر
    سایت شما مطلب داره آس بقول ما اصفهانی ها درجه ۱
    اما یه چیزی من خرداد ثبت نام کردم اما اوج اطلاع رسانی سایت شما به ما از طریق ایمیل شهریورماه بوده بازم ممنون

    1. باسلام
      ضمن تشکر از اظهار لطفتون
      در رابطه با ارسال ایمیلهای اطلاع رسانی، باید بگم که ما پروژه ارسال ایمیل به کاربرانمون رو از شهریورماه آغاز کردیم. قبل از اون البته اگر در خبرنامه ایمیلی مندرج در صفحه اصلی سایت ثبت نام نموده بودید باز هم ایمیلها می بایست براتون ارسال می شدند.
      به هرحال خوشحالیم که شروع به دریافت ایمیلهای بیمه مارکتینگ نمودید
      بیمه گر و توانگر باشید…

  29. یک قلب پاک از تمام معابد زیبای جهان،زیباترست..
    استاد ارجمند مرسی از اطلاعاتی که در اختیار ما می زایرن ممنون امیدوارم یه روزی دنیا پر بشه از آقای حامد عسکری پاینده باشید

    1. درود بر شما
      از اظهار لطفتون سپاسگزارم و براتون با تمام وجود آرزوی موفقیت می کنم

  30. استادعزیز،یکی ازبهترین ومستندترین راه های متقاعدسازی مشتری رابه ماآموختید،سپاسگذارتان هستم وخواهم بود،باهرباراستفاده ازاین قوانین به یادشماخواهم بود.
    سپاسگذارم.

    1. وحید زمانی عزیز
      سپاسگذارم و برات صمیمانه آروزی موفقیت می کنم

  31. درختان ، میوه خود را نمی خورند
    ابرها باران را نمی بلعند
    رودها آب خود را نمی خورند
    چیزی که بزرگان دارند، همیشه به نفع دیگران است

    استاد عزیز از زحمات بی دریغتون بی نهایت سپاسگزارم

  32. با سلام .ممنون مثل همیشه عالی بود .فقط در مورد ماده ٧١ من خودم همیشه از این ماده استفاده می کنم وتعبیرم هم این هست که وقتی می گه ۵٠ درصد حق بیمه پس یعنی مثلا اگر یک میلیون تومان حق بیمه دریافت می شه پانصد هزار تومن ان به حساب بیمه مرکزی بابت تضمین واریز می شه ولی چند روز پیش با یکی از دوستان صحبت می کردم و ایشون می گفتند نه منظور پنجاه درصد حق بیمه بیمه عمر است که بسیار رقم جزیی هست و همون حق بیمه ریسک فوت هست که از حق بیمه در پنج سال اول کسر می شه چون کسورات حق بیمه شامل ریسک فوت و هزینه های بیمه گری و کارمزد نماینده می شه که به عدد باقیمانده سود تعلق می گیره و چیزی به عنوان سهم بیمه مرکزی عنوان نمی شه . اگر ممکن هست راهنمایی بفرمایید که ایا من در تفسیرم از این ماده اشتباه می کنم

    1. باسلام
      باید بگم که به نکته بسیار ظریفی اشاره کردید
      ببینید درواقع بحث بیمه اتکایی مرتبط به موضوع کامنت شما به این صورت هست که اگر بیمه مرکزی که بیمه گر اتکایی قلمداد میشه آیا در قراردادهای خود با شرکتهای بیمه به طور صریح از کلوز Cut Through نامبرده است یا خیر.
      البته بدیهی است که چون بیمه مرکزی درصورت ورشکستگی یک شرکت بیمه، مستقیماً پاسخگوی خسارات و ریسکهای بیمه شدگان رشته عمر (و سایر رشته های بیمه ای دیگر) می باشد پس قطعاً این کلوز در قراردادهایش ذکر گردیده است.
      از طرف دیگه ریسک فوت (طبیعی) در بیمه های عمر شامل هیچ حق بیمه اضافی نیست. پس اگر منظور دوستتون فوت براثر حادثه بوده که اون یک پوشش تکمیلی محسوب میشه و بیمه مرکزی در بخش اتکایی خودش، تا اونجایی که من می دونم کاری به حق بیمه پوششهای تکمیلی نداره. لذا اونچه موضوع بحث به حساب میاد حق بیمه اصلی یک بیمه عمر و کسوراتی نظیر هزینه های بیمه گری و کارمزد نماینده و… میشه ولی چنانچه بیمه مرکزی بخواهد پاسخگوی خسارات بیمه شدگان یک شرکت بیمه ورشکسته باشد ابداً قابل قبول و پذیرفتنی نیست که در فقط ۵۰% از حق بیمه ریسک فوت را اخذ نموده ولی درصورت ورشکستگی شرکت بیمه مذکور، تمامی خسارات و اندوخته های بیمه نامه عمر تمامی بیمه گذاران اون شرکت رو بپردازه.
      ضمناً در هنگام بررسی این مسئله، نباید از نظر دور داشت که بیمه مرکزی درصورت ورشکستگی (ترجیحاً قبل از اون) اقدام به ادغام اجباری شرکت بیمه مربوطه خواهد نمود که مانع از ورشکستگی اون شرکت خواهد شد.
      البته توصیه می کنم که حتماً آیین نامه شماره ۷۶ بیمه مرکزی رو (مندرج در وبسایت بیمه مرکزی) مطالعه فرمایید تا اطلاعات کاملتری در این باره کسب نمایید.
      *** موارد مندرج در این کامنت، صرفاً نظرات و تجربیات و اطلاعات شخصی من در مورد مبحث بیمه اتکائی می باشد و حتی ممکن است مفاد یا تبصره هایی در قانون بیمه های اتکایی وجود داشته باشد که اینجانب نسبت به آنها بی خبر باشم. لذا درصورتیکه این کامنت را مطالعه می کنید و اطلاعاتی موثق و قابل ارجاعی دارید، در پاسخ به این کامنت ارائه فرمایید.
      بیمه گر و توانگر باشید…

      1. با سلام خدمت شما. بنده طبق راهنمایی شما ایین نامه ٧۶ رو خوندم ولی چیز خاصی پیدا نکردم . اون موردی که دوستم می گفت حق بیمه پوششهای اضافی نیست عدد ریسک فوت هست . در ضمن من امروز اطلاعات ارسالی شما رو در اختیار بازاریابانم قرار دادم تا اونها هم استفاده کنند که سوالی که مطرح شد این بود که ایا این ۵٠ درصد فقط تا پنج سال اول کسر می شود یا اینکه در طول مدت بیمه نامه ۵٠ درصد کسر می شود ولی چون بیمه نامه هنوز از محل سرمایه گذاری ها به سود دهی نرسیده خودش رو تو پنج سال اول نشون می ده . لطفا راهنمایی بفرمایید . با تشکر

        1. خانم ماهر عزیز
          این منطقی نیست که بیمه مرکزی اقدام به برداشت درصدی از عدد ریسک فوت کنه. عدد ریسک فوت زمانی معنی و مفهوم پیدا میکنه که بیمه شده فوت کنه. اما درصورت عدم فوت وی، این سرمایه فوت اصلاً وجود خارجی پیدا نمی کنه. بنابراین بیمه مرکزی اقدام به برداشت درصد مربوطه از حق بیمه تولیدی یک شرکت بیمه می کنه. درمورد دوم، پاسخ مثبته. بیمه مرکزی فقط در ۵ سال اول یک بیمه نامه ۵۰ درصد از حق بیمه تولیدی رو دریافت می کنه و پس از آن سهمی از بیمه نامه مربوطه رو دریافت نخواهد داشت.
          موفق باشید

  33. مطالبی که در مقالات شما پیدا می کنم رو بارها و بارها مطالعه می کنم چون واقعا کاربردی اند!!
    والبته انگیزشی…

    1. درود برشما
      انشااله شاهد موفقیتهای چشمگیر شما در آینده ای نزدیک باشم

  34. با سپاس فراوان مطالب بیان شده مفید می باشند امید است در کلاسها حضوری از علم و داناییتان بهره بگیرم .

    1. سلام برشما
      خوشحال میشم در کارگاهها ببینمتون
      بیمه گر و توانگر باشید…

  35. سلام. خیلی خوب بود. میدونم سوالم تکراری هست ولی اگه لطف کنید و مشخصات کامل کتاب رو بدید که تهیه کنم ،ممنون میشم. چون این کتابها تو شهرستانها پیدا نمیشه وو مجبورم خرید اینترنتی انجام بدم. ممنون که وقت گذاشتید و پیغام من رو خوندید.

    1. باسلام
      لیدر عزیز همونطور که در پُستهای قبلی هم یکی دوبار اشاره کردم کتاب “قانون بیمه” در اغلب کتاب فروشیها در کنار کتابهایی مثل قانون چک یا قانون تجارت و… به فروش میره و اصلاً کتاب کمیابی نیست. اگر در شهرستان پیدا نکردید به یک آشنا در تهران بسپارید تا براتون از خیابان انقلاب تهیه و ارسال کنه
      بیمه گر و توانگر باشید…

  36. سلام . دقیقا موردی بود که بارها با اون مواجه شدم و تا بحال ازین دیدگاه به موضوع نگاه نکرده بودم که وجود کتاب قانون چقدر میتونه تاثیر گذار باشه . متشکرم

    1. درود بر شما
      تقریباً همه مواردی که هر روزه با اونها در کار و زندگی روزمره مون سروکار داریم میتونن مثل همین قوانین در بازاریابی بیمه هامون مثمر ثمر واقع بشند
      بیمه گر و توانگر باشید…

  37. سلام و دورد
    بسیار عالی بود جناب عسگری واقعا لذت بردم .

  38. درود بر شما استادگرامی
    مطالب بسیار مفید و تاثیر گذار شما عاملی محرک و مهم برای من در گسترش و ارتباطات من در زمینه کارم بوده ,بسیار ممنون .سپاس گزارم.
    باسپاس وآرزوی توفیق روزافزون برای شما

    1. باسلام
      انشااله شاهد موفقیتهای آتی و روزافزون شما در آینده نزدیک خواهم بود

  39. بسیار استفاده کردم، امیدوارم به زودی بتونم امکان حضور شما رو در شیراز جهت یک دوره آموزشی فراهم کنم …
    ارادتمند ، آریا ربیعی ، کارشناس خسارت بیمه های تمام خطر مهندسی ، مدرس و مشاور بیمه ای سازمان نظام مهندسی استان ***

    1. درود بر شما جناب ربیعی عزیز
      لطفاً در ارتباط با درخواست و تنظیم برنامه کارگاهها با شماره
      ۰۲۱-۴۷۶۲۱۴۱۴
      داخلی (۳) تماس حاصل فرمایید.
      باسپاس

  40. با سلام و تشکر هم از بابت ارائه قوانین و مستندات و هم تفاسیری که از قوانین ارائه کردید .

    1. جناب مهدیزاده عزیز سلام
      دلمون براتون تنگ شده
      ضمن تشکر از لطف شما، اون غلط املایی که بهش اشاره کردید هم برطرف شد
      از این همه دقت و تیزهوشی شما سپاسگذارم
      بیمه گر و توانگر باشید…

  41. ممنون از توضیح راهگشای شما، من فقط از بند ورشکستگی (ماده ۶۰ ) استفاده می کردم .بسیار بسیار ممنون

    1. باسلام
      خوشحالم از اینکه مثمرثمر واقع شده
      موفق باشید

  42. با سلام و احترام ضمن تشکر خواهشمندم ۱- شماره آئین نامه بیمه مرکزی هر کدام از قوانین اعلام گردد.
    ۲- معاف از مالیات بودن نیز به قوانین اضافه گردد.
    با تشکر

    1. باسلام
      آنچه مطالعه کردید بخشی از قانون تأسیس بیمه و بیمه گری مصوب ۱۳۵۰/۰۳/۲۹ مجلس شورای اسلامی بود که مشتمل بر ۷۷ ماده و ۱۰ تبصره می باشد.
      قانون معافیت از مالیات مربوط به ماده ۱۳۶ قانون مالیاتهای مستقیم می باشد
      موفق باشید

  43. سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرامی
    خوشحالم که شاگردی کوچک درمجموعه بزرگ بیمه مارکتینگ هستم … و مطمئنم در کنار آموزشهای شما استاد گرامی به اهدافی که برای خودم تعریف کردم میرسم ..

    با سپاس فراوان

    1. درود بر شما جناب دهواری عزیز
      صمیمانه براتون آروزی موفقیت بهروزی می کنم

  44. با سلام
    تشکر فراوان از مقاله بسیار کاربردی شما استاد عسکری.خود من به شخصه بارها این قوانین را مطالعه کردم ولی دقیق متوجه نشدم! که با تفسیرهای شما هم کاربردشون در فروش بیمه عمر و هم خود قوانین را متوجه شدم.
    فقط سوالم اینه که ماده ۴۴ نوعی تبلیغ برای شرکت بیمه ایران نیست؟
    با توجه به اینکه برخی مششتری ها از ترس سرمایه گذاری در بیمه های خصوصی ترجیح میدن با بیمه ایران با قدمتش و دولتی بودنش قرارداد ببندن!!

    1. درود بر شما جناب لیلی زاده عزیز
      به هرحال نمایندگان بیمه ایران نیز بخشی از بازار بیمه های عمر را به خود اختصاص داده اند و نیازمند یافتن مزیتهای رقابتی خاص خود هستند.
      به هرحال در رقابت با این مزیت رقابتی که قانون در اختیارشان قرار داده، بیمه عمر شرکتهای بیمه خصوصی نیز پوششهایی در اختیار دارند که به واسطه آنها می توانند بر این مزیت رقابتی بیمه ایران فائق آیند. نیمه پر لیوان در این خصوص برای شرکتهای بیمه خصوصی بیش از نیمه خالی آن است
      موفق باشید…

  45. درود بیکران بر شما خانواده بیمه مارکتینگ
    دارم آینده را میبینم، دارم میبینم که چند سال دیگه صنعت بیمه ایران از رکود خارج شده و به سوی پیشرفت و حرفه ای شدن قدم مینهد
    و ما تمام این پیشرفت را مدیون گروه آموزشی بیمه مارکتینگ هستیم
    موفق و پیروز باشید

    1. مرادیان عزیز درود بر تو
      انشااله هرچه زودتر شاهد مدرنیزه شدن صنعت بیمه و به ویژه بیمه های عمر در ایران خواهیم بود
      این امر فقط و فقط توسط نمایندگان و فروشندگان بیمه میسر خواهد بود و بیمه مارکتینگ در این بین تنها یک وسیله و سکوی پرتاب برای نمایندگانی است که نگاهشان به افقهای دوردست دوخته شده…
      موفق باشید…

  46. سلام آقای عسگری
    مثل همیشه عالی ،کمیاب وجامع بود از اینکه این مطالب بدون هیچ دردسری ورایگان وبی توقع ارسال میشه عزیزترین ومحترم ترین سایت آموزشی واستاد مدرس رو ازشما میسازه وعمیق ترین احساس رضایت وشوق روتو ذهن من تازه کار بوجود میاره آخه مسولین شرکت این قدر وقت وحوصله نذاشتن برامون ؛ممنون از حمایتتون.باآرزوی سلامتی وموفقیت روزافزون شما

    1. سلام خانم کی پور عزیز
      سپاسگذارم از لطف و توجه شما و براتون آرزوی موفقیت می کنم

  47. سلام
    ممنون بابت مقاله
    لطفا اطلاعات بیشتری از کتاب بدید تا بتونیم کتاب رو هم تهیه کنیم (نویسنده و …)

    1. مسعود عزیز سلام
      این کتاب یکی از رایج ترین کتب موجود در بازار است. قطعاً کتاب فروشیهایی که کتابهای قطع جیبی به نام قانون چک را می فروشند، این کتاب را نیز درکنار سایر کتب قانون دارند. اصلاً کتاب کمیابی نیست و به سرعت آن را خواهید یافت
      موفق باشید…

      1. با اهدا سلام و احترام
        من به تازگی ازمطالب ارزشمند شما ازطریق ایمیلم استفاده میکنم واقعا عالیه امیدوارم آقای عسگری دوست داشتنی همیشه با انرژی و پر امید مطالب آموزشی را برای دو ستدارانشون بذارن به امید روزی که هر فرد در زمینه کاری خودش با دانش و آگاهی انجام وظیفه بکنه
        مرسی آقای عسگری
        خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود رایگان کتاب

رمز فروشندگی بیمه‌های عمر در ایران

در این کتاب 104 صفحه‌ای می‌خوانید:

روش جلب توجه و اعتماد مشتری در بازارهای سرد

تکنیک Opening و باز کردن سر صحبت با مشتری

روش پی بردن به نیازهای اصلی مشتری از زبان وی

چرایی و چگونگی تبدیل نیاز مشتری به خواسته احساسی

کتاب رمز فروشندگی بیمه های عمر در ایران - نویسنده: حامد عسگری - بیمه مارکتینگ

اطلاعیه مهم زیر را مطالعه کنید:

نماینده گرامی؛ درحال حاضر، ترم اول کالج به‌طور کامل برگزار شده ولی هنوز ترمهای تحصیلی دوم به بعد شروع نشده‌اند.

برای ثبت‌نام در ترم اول و دریافت ویدیوهای تمامی دروس این ترم، بر روی دکمه زیر کلیک کنید…