دو دلیل اینکه مشتری از شما بیمه می خرد

دو دلیل اصلی برای خرید کردن یا نکردن اشخاص، میل به سود بردن و ترس از ضرر کردن است. میل به سود بردن به‌ معنای قرار گرفتن در شرایط بهتر است. بنابراین، اولین وظیفه شما این است که خریدار احتمالی را متقاعد کنید که اگر بیمه‌ نامه پیشنهادی شما را بخرد تا چه اندازه در شرایط بهتری قرار می‌ گیرد. انگیزه دوم، ترس از ضرر کردن است.

سه ترس اصلی مشتریها نسبت به خرید اشتباه:

اول اینکه با خرید اشتباه، پولشان را از دست می‌ دهند.

دوم اینکه ممکن است مورد سرزنش اطرافیان قرار گیرند.

سومین دلیل این است که می‌ ترسند محصولی را بخرند که به آن احتیاجی ندارند.

تحقیقات علم رفتارشناسی نشان می‌دهد که میل به سود بردن از قدرت انگیزه مثبتی برابر با «1» برخوردار است. اما ترس از ضرر کردن از قدرت انگیزه منفی به‌ اندازه «2.5» برخوردار است. به‌ عبارت دیگر ترس از ضرر کردن 2.5 برابر قدرتمندتر از میل به سود بردن است. حال با کمی خلاقیت، می‌ توانید از این آمار و ارقام به‌ نفع فروش خود استفاده کنید. چگونه؟!

فقط کافی است کمی ظرافت به‌ خرج دهید؛ اگر اشخاص احساس کنند ممکن است چیزی را با خرید نکردن از دست بدهند، با احتمال ۲.۵ برابر بیشتر، اقدام به خرید آن چیز می‌ کنند. نکته مهم اینجاست که شما باید هر دو طرف قضیه را همزمان مطرح سازید. به‌ طور مثال، یک فروشنده حرفه‌ ای، از یک سو تأکید بر فایده خرید بیمه خاصی می‌ کند و از سوی دیگر به مشتری احتمالی می‌ گوید که اگر خرید نکند، ممکن است چه مشکلاتی برایش پیش بیاید. برای مثال، جهت فروش یک بیمه عمر به یک مشتری بالقوه، می‌ توانید به او بگویید که تا ۲۰ سال دیگر مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نقداً و به‌ طور تضمینی به شما پرداخت خواهد شد که می‌ تواند تمام نیازها و خواسته‌ های شما و فرزندانتان را یکجا برآورده سازد.

اگر مشتری بالقوه از این امتیاز خوشش آمد و با این حال نسبت به خرید آن مردد بود، می‌ توانید به او بگویید: «شما ۲۰ سال دیگر بازنشسته خواهید شد و باید برای آن زمان، به فکر خرید یک مسکن شخصی برای خود و خانواده‌تان باشید. شما که قطعاً نمی‌خواهید زمانی که حکم بازنشستگی‌تان امضاء شد تازه به فکر چاره‌ای برای مشکل مسکن خود بیفتید؟! درست می‌گویم؟!»

اینجاست که مشتری با طیب خاطر بیشتری اقدام به خرید از شما خواهد نمود. بنابراین وظیفه اصلی شما به‌ عنوان یک فروشنده حرفه‌ ای باید این باشد که به نگرانی‌ ها و کمبودهای مشتری دامن بزنید و در مقابل، به مشتری بفهمانید که بیمه‌ نامه شما این کمبودها و نگرانی‌ ها را چگونه برطرف می‌ نماید. این شاه‌ کلید فروش است.

ابزارهای تحریک ترس از ضرر کردن در مشتری:

مواردی که می‌ توانید با استفاده از آنها ترس از ضرر کردن در خریدار را درصورت نخریدن بیمه عمر افزایش دهید عبارتند از:

بیماری، پیری، فوت، از دست دادن درآمد پس از بازنشستگی، تنگدستی بازماندگان، هزینه تحصیل فرزندان، تهیه جهیزیه و…

نیروهای انگیزشی دوگانه در فروش بیمه

همچنین مواردی که می‌ توانید میل به سود بردن در خریدار را درصورت خریدن بیمه عمر افزایش دهید عبارتند از:

به‌ هر میزان که مشتری حق بیمه عمر بپردازد مالیات او کاهش می‌یابد، و یا چون بیمه‌ شدگان بیمه‌ های تأمین اجتماعی، تأمین کافی ندارند می‌ توانند با خرید بیمه‌ نامه عمر، کمبود حقوق بازنشستگی خود را جبران کنند؛ و یا مشتری می‌ تواند از محل ذخایر ریاضی بیمه‌ نامه عمر خود، وام دریافت نماید و یا در آینده بتواند صاحب خانه شود و…

از همین دو تکنیک می‌ توانید در سطوح وسیع‌ تری نیز بهره ببرید. همانطور که می‌ دانید یک اصل مهم در برنامه فروش این است که شما باید ۷۰ درصد از زمان جلسه فروش با مشتری را به پرسیدن سؤالات هدفمند در راستای درک نیازهای مشتری و در مرحله بعد تبدیل این نیازها به خواسته‌ های او اختصاص دهید.

هفت سؤال قدرتمند برای استفاده از نیروهای انگیزشی دوگانه:

در اینجا هفت سؤال هدفمند را که من شخصاً بر اساس میزان میل به سود بردن و ترس از ضرر کردن در مشتری طراحی کرده‌ام را برای شما می‌ آورم:

  1. آیا تا به‌ حال به دوران بازنشستگی خود اندیشیده‌ اید؟
  2. آیا می‌ دانید که اگر سرمایه بالایی برای سرمایه‌ گذاری در اختیار ندارید، با خرید بیمه عمر می‌ توانید این سرمایه را به‌ دست آورید؟
  3. آیا می‌ خواهید کاری کنید که مثلاً ۲۰ سال دیگر همه دوستان و آشنایان خود را غافلگیر و خوشحال کنید؟
  4. چرا با پرداخت مبلغی ناچیز، ترس ها و نگرانی‌ های خودتان از آینده را به دوش شرکت‌ های بیمه نمی‌ گذارید؟
  5. آیا می‌ دانید تمام کسانی که خانه‌ شان بر اثر آتش‌ سوزی از بین رفته الآن چه آرزویی در سر دارند؟
  6. آیا پیش‌ بینیِ این را کرده‌ اید که در آینده‌ ای نه‌ چندان دور ممکن است بر اثر حوادث عجیب و پیش‌ بینی نشده‌ ای شغل‌ تان را از دست بدهید و بیکار شوید؟
  7. آیا می‌ خواهید آینده مالی خود را به دست سرنوشت بسپارید و یا اینکه برنامه‌ ای مطمئن و روشن برای آن دارید؟

پرسیدن اینگونه سؤالات، علاوه بر اینکه سبب برانگیخته شدن میل به سود بردن و ترس از ضرر کردن در مشتری می‌ گردد، این فکر را نیز به ذهن او می‌ رساند که چرا خودش قبلاً به این سؤالات فکر نکرده بود یا چرا شرکت بیمه قبلی، تاکنون او را متوجه این سؤالات نکرده و بنابراین باعث شکل‌ گیری یک حس اعتماد و دوستی میان شما و مشتری بالقوه‌ تان می‌ گردد و در نظر او یک متخصص جلوه خواهید نمود.

فهرست مقاله

کامل‌ترین دوره آموزش تخصصی مذاکره در فروشندگی بیمه‌های عمر

دیدگاههای این مقاله

9 پاسخ

  1. سلام جناب عسگری.

    من یکی از اعضای جدید سایت بیمه مارکتینگ هستم. از امروز شروع به مطالعه ی همه ی مقالات پربارتون کردم. سپاس بسیار فراوان بابت این همه مطالب آموزشی که در اختیار همه ی علاقمندان به این صنعت گذاشتید.

  2. با سلا م برای کسانی که سرمایه بالاو نیز با گردش نقدینگی بلا هستند چه سوالی را مطرح می کنید؟
    (این کامنت از نسخه قبلی سایت به نسخه جدید کپی شده است)

  3. با سلام خدمت استاد گرانقدر و دوستان
    همچنین میشه مشتریهای بالقوه رو از انواع بیماری هایی که بخاطر آلودگی هوا دامن خیلیهارو میگره از جمله سرطان و بیماریهای قلبی که هزینه های درمان بالایی دارند ترسوند.
    همچنین این نکته رو گفت که حق بیمه در بیمه عمر، هرسال پس اندازی ست که فرق عمده ش با همه بیمه های دیگه اینه که تماما به خود شخص با سود قابل توجه برمیگرده. و این مبلغ با وجود اینکه هر سال شاید قابل توجه نباشد ولی در یک دوره زمانی پس انداز هنگفتی خواهد شد.
    (این کامنت از نسخه قبلی سایت به نسخه جدید کپی شده است)

  4. با سلام و احترام:خیلی ممنون از بابت راهنماییهای تجربی استاد گرانقدر.برای ما که هنوز اول راهیم خیلی مفید بود.با آرزوی سلامتی
    (این کامنت از نسخه قبلی سایت به نسخه جدید کپی شده است)

  5. سلام
    با تشکر فراوان جهت زحمات شما.
    متاسفانه شرایط زیادی باعث شده تعداد زیادی از مردم ما که اتفاقا بازار هدف بیمه عمر هم هستند در روزمرگی شدیدی باشند.امروز هم گذشت خدا را شکر یا خیلی زود میخواهند ره صد شبه را نیم ساعته بروند؟!!! برای این افراد چه فکری باید کرد.با تشکر
    ۲- بنظر می آید تحلیل های روانشناسی های موجود بیشتر جنبه آنطرف آبی را دارد و بومی نشده.واقعا سخت است بتوان برای کسانی که حقوق آنها زیر ۸۰۰ هزار تومان است سوالاتی و یا آنها را متقاعد کنی بفکر حال نباشند و به فکر پس انداز و ….
    (این کامنت از نسخه قبلی سایت به نسخه جدید کپی شده است)

  6. سلام استاد عزیز، این سوالات برای همه افراد جواب نمی ده
    (این کامنت از نسخه قبلی سایت به نسخه جدید کپی شده است)

    1. سلام با شما موافقم
      (این کامنت از نسخه قبلی سایت به نسخه جدید کپی شده است)

    2. درود بر شما
      بدیهیست که روی همه جواب نمیده. ما باید چند روش و تکنیک مختلف خلق کنیم، که بر روی چند دسته از مشتریان مختلف جواب بده
      این تنها یکی از اون روشهاست.
      موفق باشید…
      (این کامنت از نسخه قبلی سایت به نسخه جدید کپی شده است)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود رایگان کتاب

رمز فروشندگی بیمه‌های عمر در ایران

در این کتاب 104 صفحه‌ای می‌خوانید:

روش جلب توجه و اعتماد مشتری در بازارهای سرد

تکنیک Opening و باز کردن سر صحبت با مشتری

روش پی بردن به نیازهای اصلی مشتری از زبان وی

چرایی و چگونگی تبدیل نیاز مشتری به خواسته احساسی

کتاب رمز فروشندگی بیمه های عمر در ایران - نویسنده: حامد عسگری - بیمه مارکتینگ

اطلاعیه مهم زیر را مطالعه کنید:

نماینده گرامی؛ درحال حاضر، ترم اول کالج به‌طور کامل برگزار شده ولی هنوز ترمهای تحصیلی دوم به بعد شروع نشده‌اند.

برای ثبت‌نام در ترم اول و دریافت ویدیوهای تمامی دروس این ترم، بر روی دکمه زیر کلیک کنید…