تعاریف بازاریابی از نگاه بزرگان این رشته

شاید بارها تعاریف مختلفی از بازاریابی را در کتب مختلف خوانده باشیم و یا از اهل فن شنیده باشیم. با این وجود، اطلاع از نظر برخی کارشناسان برجسته این رشته یا کارآفرینان موفق جهان، خالی از لطف نیست. نکته مهم تر اینکه هر چند این مطلب با تعریف رسمی انجمن بازاریابی آمریکا آغاز می شود اما در ادامه، تعاریف غیر رسمی و حسی و برآمده از تجربیات بزرگان بازاریابی، باعث ارائه دیدگاهی مطلوب به خوانندگان می گردد. در این زمینه از وبلاگ «هایدی کوهن» (Heidi Cohen) نیز استفاده شده است. ایشان هم از فعالان و برجستگان رشته «مارکتینگ» به حساب آمده و دارای کارنامه کاری و تحصیلی درخشانی در این زمینه هستند.

هیندی کوهن (از کارشناسان برجسته حوزه مارکتینگ و بازاریابی)

هیندی کوهن (از کارشناسان برجسته حوزه مارکتینگ و بازاریابی)


تعاریف بازاریابی از نگاه برترینهای این حوزه در جهان:

1. بر طبق نظر انجمن بازاریابی آمریکا بازاریابی فرآیند برنامه ریزی، اجرا و محقق ساختن پیشنهاداتی است که برای مشتریان، مراجعان، شرکاء و در نهایت اجتماع، ارزشمند باشد.

2. پروفسور فیلیپ کاتلر بازاریابی را اینگونه تعریف می کند: «علم و هنر پیگیری، خلق و ارائه ارزش برای برآورده ساختن نیازهای بازار هدف با یک سود مشخص. بازاریابی نیازها و تمایلات برآورده نشده را مشخص می سازد. بازاریابی میزان و مقدار اندازه بازار هدف و میزان پتانسیل سود را مشخص می سازد. بازاریابی مشخص می کند که شرکت کدام بخش از بازار را می تواند به بهترین نحو پذیرا باشد و کالاها و خدمات مناسب را برای آن بخش از بازار، طراحی و تبلیغ نماید»

3. بازاریابی، پیامها یا فعالیتهایی است که باعث پیام یا فعالیتهایی متقابل می گردد! «جای بایر» (نویسنده کتاب «اینک تحول» با همکاری «آمبر ناسلاند»)

4. بازاریابی در معنای مرسوم آن عبارت است از فرآیند تبادل و برقرای ارتباط و درگیرکردن مخاطبان هدف برای درک ارزش و نهایتاً فروش خدمات یا محصولات. اما از زمانی که رسانه های دیجیتالی شناخته شده اند، به ویژه رسانه های اجتماعی و نوآوری های تکنولوژیک، بازاریابی به صورت چشمگیری درباره ساخت ارتباطات قوی تر و پرمعنی تر با مردمی شده است که قرار است محصولات و خدمات شرکت را خریداری کنند. همانگونه که دنیای رسانه ها بیشتر و بیشتر پیچیده می گردد، بازاریابان را توانمند می سازد که در یک زمان به صورت غیرقابل باوری به سرزمین های جدیدی دست یابند. جولی بارلی (قائم مقام مدیرعامل تجارت الکترونیک بازار فایروی)

5. بازاریابی شامل هدفگذاری، تبادل اطلاعات (تبلیغات و پُست مستقیم) و غالباً روابط عمومی می باشد. بازاریابی در فروش، همانند «خیش» برای کشاورز است. بازاریابی در حقیقت باعث رسیدن پیام مستقیم فروش به مخاطب می گردد. ماری الن بیانکو (مدیر بازاریابی و ارتباطات «گتزلر هنریخ» و انجمن «ال.ال.سی»)

6. بازاریابی ارتباطات و تبادل اطلاعات پیوسته با مشتری از راه آموزش و اطلاع رسانی برای ساخت رابطه در بلندمدت است. عبارت «بلندمدت» مهم است؛ زیرا در زمان طولانی است که اعتماد ساخته می شود. با اعتماد، یک رابطه به صورت طبیعی میان محصول و خدمات و مشتریانش ساخته می شود و آنها از محصولات شما خرسند می گردند و به مُبَلِغان و مُرَوِجان محصول شما تبدیل می شوند و به آن وفادار بوده  و خرید را تکرار می کنند و غالباً دوست باقی می مانند. بازاریابی حقیقتاً مسیری متعالی برای روشن شدن آنچه مردم به دست می آورند و آنها را نسبت به نام تجاری شما خوشحال و مشعوف می کند می باشد. همچنین بازاریابی است که آنها را در این پروسه درگیر می کند و بهترین بخش آن، ساختن یک رابطه دوستانه عالی است. رنه بولگت (مدیر اجرایی و به وجود آورنده «مجیک ساوس مدیا»)

7. بازاریابی زمانی که درست انجام شود، یک استراتژی کسب و کار است که شرح ارزش هایش به استراتژی بازار و موقعیت برند و تصویرش نیز به جهان می رسد (A). اما زمانی که بازاریابی، خوب اجرا نشود یک چک لیست بی پایان از برنامه های تبلیغاتی و ترویجی است که هیچ وقت کامل نمی گردد (B). بازاریابی در قرن 21 باید تا حد زیادی (البته نه کاملاً) حول اجرای اهدف کسب و کار، قابل اندازه گیری و محاسبه باشد (C). بازاریابی وقتی درخشان انجام می گیرد که به وسیله (A) اجرا شده است که شامل یک بخش کوچک و منظم (B) می شود و غرق فرهنگ (C) است. مت بلومبرگ (رییس هیأت مدیره و مدیر اجرایی «ریتورن پد»)

8. بازاریابی پروه‌ای است که در آن، سودآوری شرکت، ترجمه تبدیل نیازهای مشتری به درآمد است. «شرِیک» (مدیرعامل «بلو فوکوس مارکتینگ)

تعاریف بازاریابی از نگاه برترینها

بازاریابی از نگاه طنازانه یک کاریکاتوریست!!!


9. بازاریابی ساختن برند شماست به نحوی که مردم متقاعد شوند که برند شما (منظور خدمات، تولیدات و شرکت شما) بهترین است. همچنین حفاظت از رابطه ای که شما با مشتریان خود ایجاد کرده اید. مرگوری کلایمن (مدیر توسعه مشتریان شرکت تبلیغاتی «کلایمن»)
10. بازاریابی تحقق نیازها و خواست های مصرف کننده است. اندرو کُهن (مدیر شرکت اِی.تیم)

11. همراستا با اهداف کسب و کار شرکت، بازاریابی جذب منابع کمیاب مصرف کنندگان و توجه به درآمد قابل تصرف ایشان برای کسب درآمدی سودآور است. بازاریابی فرآیند دریافت یک محصول یا خدمت از یک کمپانی و رساندن آن به مشتری نهایی از طریق توسعه محصول تا فروش نهایی و خدمات پس از فروش است. برای این منظور، استراتژی بازاریابی شامل اهداف کسب و کار، مشتریان نهایی، برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت بازاریابی و پارامترهای وابسته است. در فرآیند کارکردی، بازاریابی کل پروسه خرید مشتری را شامل می شود که  تحقیق، درگیر کردن مشتری، خرید، مسائل پس از خرید (شامل خدمات پشتیبانی و ارجاع) و مدافع بودن را شامل می شود. هایدی کوهن (مدیر «ریورساید مارکتینگ استراتژی»)

12. بازاریابی ایجاد تجربه های غیر قابل مقاومت برای ایجاد ارتباط شخصی با مردم است و ساختن شور و شوقی که باعث اشتراک آن با دیگران گردد. ساول کلت (مدیر انتشارات «مجیک و فِرِش»)

13. بازاریابی یعنی که چگونه داستان خود را برای جذب مشتری، شریک، سرمایه گذار، کارمندان و هر کسی که به نوعی با شرکت شما در تعامل است تعریف کنید! این یک خط مشی است که به کاربران کمک می کند که تصمیم بگیرند که به شما به عنوان یک جز اصلی خوب در زندگی شان خوش آمد بگویند و یا به عنوان یک امر لازم هرچند رنجش آور، آن را تحمل کنند. این راهی است که هرکس که با نام تجاری شما در تعامل است در پیش دارد. بازاریابی  و هر چیزی که شامل آن می شود، از ابتدا تا انتها یک تصور است. جف کاتلر (معاون مدیر اجرایی و مدیرکل «ویتالز دات کام»)

14. بازاریابی ساختن روابطی است میان مشتریان و محصولات، برند و کسب و کارتان؛ به گونه ای که به احتمال زیاد، آنها از شما خرید کنند. یا همانگونه که رجیس مک کنا گفت: «بازاریابی همه چیز است». سام دکر (مدیر اجرایی و خالق «مَس رِلِوَنس»)

15. بازاریابی به مشتری می آموزد و با وی، تعامل می کند و در عین حال، نیازهایش را برآورده می سازد. هم زمان که نقش خود را به عنوان یک ارائه کننده خدمات ایفا می نماید، همانند یک مشاور قابل اعتماد نیز عمل می کند. بازاریابی خوب، یک خیابان دو طرفه است. بازاریابی درک می کند که مشتری چه می خواهد و آن را به او می دهد. شِناندا دیاز (مدیر «ناکلز مدیا»)

16. بازاریابی، دلشاد کردن مشتری، مصرف کننده و کاربر است با هدف رسیدن به سود یا اهداف دیگر که از پیش تعیین شده اند. استیو دیکستین (مدیر اجرایی «هوگو نچرال»)

تعاریف بازاریابی از نگاه برترینها

باز هم طنز!


17. بازاریابی اساساً با ترویج برنامه هایی که یک سازمان ارائه می کند، با فضای بیرون از خود در ارتباط است. این یک فرآیند است که در خلال آن، شرکت به بازگشت سرمایه خود با هم راستاسازی همه کانال های ارتباطی (نظیر تبلیغات، فروش و…) سرعت می بخشد. آنتونی دیدِن

18. بازاریابی یعنی برندسازی، نام گذاری، قیمت گذاری و البته پلی است میان آنچه پرداخته ایم و آنچه دریافت می کنیم. بازاریابی، فقط فروش و فروشندگی نیست. جینی دیتریش (مدیر اجرایی «آرمنت دیتریش»)

19. بازاریابی امروزه در نهایت، تمرکز بر روی مشتری است. رسانه های اجتماعی این امر را ممکن ساخته است. بازارها بار دیگر سخن می گویند. بازاریابی درباره شناخت بازار، ساخت محصول درست، ایجاد شوق برای محصول است و البته اینکه به مخاطب درست، راهنمایی کنید که شما این محصول را دارید. یک ضرب المثل قدیمی می گوید: «اگر شما تله موش بهتری بسازید، مردم راهی به سوی نواختن درب منزل شما پیدا خواهند کرد». اما این ضرب المثل بدون بازاریابی حقیقت ندارد. شما در واقع مجبورید که تله موش بهتری داشته باشید، اما مردم نمی دانند که آن را دارید و همچنین نمی دانند که منزل شما کجاست و راهی نخواهند یافت که آن را بزنند و در نهایت، گفتگویی رخ نخواهد داد. سالی فالکائو (پرس فید)

20. بازاریابی یعنی کمک کردن به مردم برای خرید محصول یا خدمت شما. یاسون فالز (سوشال مدیا اکسپلورر)

21. بازاریابی فعالیتی است برای توسعه تعامل و ارتباط با هر شخص خاصی برای اینکه به شما علاقه مند شود. پاوول فلانیگان (مشاور «اکسپریت دات نت»)

22. بازاریابی فرآیند قراردادن محصولات به وسیله تاکتیک ها و کانال های مناسب در معرض دید مشتریان هدف است و همچنین سنجش عکس العمل و بازخوردهای آنها و نهایتاً تسهیل مسیر آنها برای خرید. دکتر آگوستین فو (مؤسس «مارکتینگ ساینس کانسالتینگ گروپ»)

23. بازاریابی فرآیندی است برای ایجاد رابطه میان چشم اندازها و مشتریان، به گونه ای که شما بتوانید به صورت سودآوری کالاها و خدمات تان را توسعه و ترویج دهید. کریس گارمت

نویسنده: علیجاه شهربانویی

منبع: alijah.work

فهرست مقاله

کامل‌ترین دوره آموزش تخصصی مذاکره در فروشندگی بیمه‌های عمر

دیدگاههای این مقاله

4 پاسخ

  1. سلام من یک بازاریاب اماتور هستم و کتابهای زیادی مطالعه کردم در حوزه فروش و مسال فنی بیمه عمر اما همچنان با مشکل فروش مواجه هستم از اقای عسگری خواهشنمدم خواهشمندم برای من و مشابه من چیکار کنیم تا نتیجه لازم رو. در فروش ببینیم ؟ ۲- در چه دوره و کلاسهای شما شرکت کنیم بهتر نتیجه میگیریم این مشکل فروشندگان مثل من هست امیدوارم یه راهکار دقیق و منطقی بشنوم ؟

  2. جناب آقای عسگری درود بر شما.
    میشه بگید کتاب ۱+۵۰ نانومارکت کی چاپ میشه؟ آخه گفته بودید تا آذر ماه میاد بیرون. بی صبرانه منتظر هستم. همچنین پنل بیمه پیامک. سپاس از شما

    1. درود بر شما
      تمام تلاش ما بر اینه تا در کوتاه ترین زمان ممکن هر دو موردی که فرمودید ارائه شوند.
      ممنون از پیگیریتون

  3. استادمحترم جناب آقای عسکری سلام
    من از دی ماه امسال با سایت شما آشنا شدم هروز قسمتی ازمطاتلب مفید تون در سایت مطالعه میکنم کتاب سیاره مشتری روهم خوندم بسیار عالی بود.منتظر جلد دومش هستم.اگه بخوام توبیمه بصورت خیلی حرفه ای کار کنم باید چکار کنم؟
    دوساله بیمه عمر کار میکنم یک ماهی هست کد نمایندگی بیمه پاسارگاد در زمینه بیمه عمر گرفتم.این کار دوست دارم ولی درشهر ما هیچ دوره آموزشی برگذار نمیشه.
    باتشکر ازمقالات مفیدتون که کمک زیادی بهم کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود رایگان کتاب

رمز فروشندگی بیمه‌های عمر در ایران

در این کتاب 104 صفحه‌ای می‌خوانید:

روش جلب توجه و اعتماد مشتری در بازارهای سرد

تکنیک Opening و باز کردن سر صحبت با مشتری

روش پی بردن به نیازهای اصلی مشتری از زبان وی

چرایی و چگونگی تبدیل نیاز مشتری به خواسته احساسی

کتاب رمز فروشندگی بیمه های عمر در ایران - نویسنده: حامد عسگری - بیمه مارکتینگ

اطلاعیه مهم زیر را مطالعه کنید:

نماینده گرامی؛ درحال حاضر، ترم اول کالج به‌طور کامل برگزار شده ولی هنوز ترمهای تحصیلی دوم به بعد شروع نشده‌اند.

برای ثبت‌نام در ترم اول و دریافت ویدیوهای تمامی دروس این ترم، بر روی دکمه زیر کلیک کنید…