ناگفته‌های بیمه‌های مهندسی (قسمت اول)

سلام! هفته پیش، ۵ روز متوالی را مهمان بیمه نوین در تبریز بودم و دوره جامع آموزش بازاریابی بیمه های عمر را برای نمایندگان این شرکت و نیز تعدادی از نمایندگان سایر شرکت های بیمه تدریس کردم. این دوره به همت والای جناب آقای دکتر حامد قدس (مدیر شعبه بیمه نوین در استان آذربایجان شرقی) برگزار شد. طی این ۵ روز و در زمان های صرف نهار و… چند نوبتی را در خدمت جناب آقای قدس بودم.

نکته ای که توجهم را بیش از سایر نکات برجسته ایشان به خود جلب کرد، تسلط مثال زدنی ایشان بر روی بیمه نامه های مهندسی بود. لذا دلم نیامد که اطلاعات ناب و دست اول ایشان را درباره این نوع بیمه نامه ها که درکنار بیمه های مسئولیت، مورد کم مهری بیمه گران واقع شده را با شما عزیزان درمیان نگذارم.

بنابراین مقرر شد تا از این پس، هر هفته روزهای یکشنبه، مقالات آقای دکتر قدس را از طریق وبلاگ مقالات بیمه مارکتینگ در اختیار نمایندگان عضو در این وبسایت قرار دهیم. امید اینکه مورد توجه و استقبال شما قرار گیرد. سؤالات و نظرات خود را از طریق درج کامنت در انتهای مقاله، با من و جناب آقای دکتر قدس درمیان بگذارید.

باتشکر – حامد عسگری


ناگفته‌های بیمه‌های مهندسی (قسمت اول)

طی ۱۸ سال گذشته، افتخار این را داشته ام که در صنعت بیمه فعالیت نمایم. کارم را در سال ۱۳۷۵ با فروشندگی و بازاریابی بیمه شروع نمودم. از ابتدای کار، وجود فاصله بین بینش مردم با بیمه را احساس کردم. چون در جامعه ما بیمه را بیشتر با بیمه گرهای اولیه درمان، همچون سازمان خدمات درمانی و تأمین اجتماعی می شناسند و متأسفانه این موضوع، همچنان پا برجاست. لذا بر این اساس یکی از آرزوهای من کاهش این فاصله بین بیمه گذاران و شرکت های بیمه گر شد.

با توجه به این موضوع، آموزش نمایندگان فروش بیمه در زمینه تمامی بیمه نامه ها را از ضروریات های اساسی می دانم. یکی از مهم ترین بیمه نامه هایی که فضای کار برایش فراهم است و جزو “نیچ مارکت ها” (خلاء های بازار) می باشد بیمه نامه مهندسی است. اگر به آمار کلی این بیمه نامه در سال ۱۳۹۲ دقت کنیم، مشاهده می کنیم که ۸/۱ درصد از کل بیمه نامه های تولیدی در کشورمان به بیمه های مهندسی اختصاص یافته است و نرخ رُشد آن در مقایسه با سال ۱۳۹۱ فقط ۲۲ درصد می باشد!

در حالیکه متوسط نرخ رُشد پورتفوی سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۱، برابر ۳/۲۷ درصد می باشد و این بدین معناست که رُشد این بیمه نامه در مقایسه با متوسط نرخ رُشد پورتفوی، پایین است. از طرف دیگر ضریب خسارت این بیمه نامه مناسب بوده و در حدود ۸/۲۲ درصد است. باتوجه به این موضوع، مشخص است که با توجه به پایین بودن دانش فنی و بازاریابی این بیمه نامه، توجه چندانی به معرفی و بازاریابی بیمه های مهندسی از سوی نمایندگان صورت نگرفته است.

لذا با توجه به مذاکره ای که اینجانب با جناب آقای مهندس حامد عسگری داشتم، مقرر گردید هفته ای یکبار در مورد مسائل فنی و بازاریابی این بیمه نامه که در طول چندین سال تجربه تدریس برای دانشجویان و نمایندگان کسب نمودم را ازطریق وبسایت آموزشی بیمه مارکتینگ، خدمت عزیزان مطرح نمایم. به نظر اینجانب، هرکدام از نمایندگان در مرحله نخست با توجه به تجربیات و تحصیلاتی که در گذشته داشته اند، مستعد فروش یکی از انواع بیمه نامه هستند. به طور مثال یک نماینده می تواند فروشنده خوبی برای بیمه های عمر باشد و نماینده دیگر، فروشنده خوبی برای بیمه های مهندسی.

بنابراین ابتدا باید از نقطه قوت خودمان یعنی از فروش بیمه نامه ای که به آن علاقه مندیم شروع کنیم؛ ولی بر اساس گذشت زمان، این موفقیت در فروش یک بیمه نامه را باید به فروش دیگر بیمه نامه ها تعمیم دهیم (صرفاً به فروش یک نوع بیمه نامه تکیه نکنیم). زیرا نماینده ای موفق خواهد بود که ترکیب پورتفوی متوازنی داشته باشد. یعنی علاوه بر فروش بیمه عمر در فروش بیمه نامه های مهندسی، مسئولیت، آتش سوزی و… نیز موفق باشد و این امکان پذیر نخواهد بود مگر با آموزش فنی و بازاریابی سایر بیمه نامه ها.

ایران کشوری در حال شکوفایی و توسعه است و تقریباً سالیانه چندین پروژه بزرگ عمرانی و ملی بزرگ در آن افتتاح می شود یا کلنگ احداث آن بر زمین می خورد. حال آیا این موضوع تا به حال ما را به فکر و اندیشه در راستای جذب ریسک های این پروژه ها فرو نبرده است؟!

ناگفته‌های بیمه‌های مهندسی (قسمت اول)

امیدوارم نمایندگان عزیز در کنار توسعه فروش سایر بیمه نامه ها، فروش بیمه نامه مهندسی را نیز جزو اهداف اصلی شان قرار دهند. حال به نکاتی در رابطه با بیمه های مهندسی اشاره می کنم…

تقسیم‌بندی بیمه‌های مهندسی:

الف) بیمه های دوره احداث (construction) شامل:

  1. بیمه تمام خطر پیمانکاران
  2. بیمه تمام خطر نصب

ب) بیمه های دوره بهره برداری (Operation) شامل:

  1. بیمه تجهیزات و ماشین آلات پیمانکاران
  2. بیمه ریسک های تکمیل شده ساختمانی
  3. بیمه شکست ماشین آلات
  4. بیمه تجهیزات الکترونیک
  5. بیمه فساد کالا در سردخانه
  6. بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان
  7. بیمه عدم النفع ناشی از شکست ماشین آلات

در ادامه به شکل مختصر، دو نوع بیمه‌های دوره احداث را با هم بررسی می‌کنیم.

1. بیمه نامه تمام خطر پیمانکاران (Contractor’s All Risk) (CAR)

تمامی ریسکهای موجود در پروژه های در حال ساخت ساختمان، پل ها، تونل ها، متروها، جاده ها و پروژه های آبیاری و زهکشی و … از ابتدای پروژه تا اتمام، توسط این بیمه نامه تحت پوشش قرار می گیرند. به طور کلی، این بیمه نامه برای پروژه های در حال احداث عمرانی و ساختمانی که ارزش مصالح در آنها از ارزش اقلام مورد نصب بیشتر می باشد صادر می گردد.

2. بیمه نامه تمام خطر نصب (Erection All Risk) (EAR)

تمامی ریسکهای موجود در پروژه های در حال ساخت، نصب و راه اندازی و تست نیروگاه ها، واحدهای پتروشیمی، پخش و پالایش، واحدهای تولید مواد شیمیایی، ذوب آهن و تولید ماشین آلات و سیستم های مخابراتی و… از ابتدای پروژه تا اتمام، توسط این بیمه نامه تحت پوشش قرار می گیرند. به طور کلی این بیمه نامه برای پروژه های در حال احداث تأسیساتی و سازه ای که ارزش اقلام مورد نصب در آنها از ازرش مصالح بیشتر باشد صادر می گردد.

هر کدام از موارد فنی و بازاریابی بیمه نامه های فوق الذکر در مقالات بعدی که انشاا… هر هفته یکشنبه ها در وبسایت بیمه مارکتینگ منتشر خواهد شد به طور مشروح، خدمت همکاران صنعت بیمه ارائه خواهد گردید. در این مقاله فقط به اختصار، بیمه های دوره احداث توضیح داده شد.

هفته آتی، به طور کامل در مورد بیمه نامه تمام خطر پیمانکاران (C.A.R) بحث خواهیم کرد. امید که مورد استفاده عزیزان قرار گیرد. تلاش خواهد شد به تمامی سؤالات و مشکلات ارائه شده ازطریق کامنت های ذیل این مقاله، پاسخ به موقع داده شود.

«آنتونی رابینز» یکی از عوامل موفقیت خود را چنین بیان می کند:

«همیشه تمرکز من روی کمک به آدم هاست؛ برای رسیدن به نتایج واقعی و با ثبات»

فهرست مقاله

کامل‌ترین دوره آموزش تخصصی مذاکره در فروشندگی بیمه‌های عمر

دیدگاههای این مقاله

23 پاسخ

  1. از مطالب بسیار ارزنده هر دو حامد عزیز(بالاخص آقای قدس گرامی افتخار شهرمان)خیلی متشکرو ممنونم. بسیار قابل استفاده و مفید فایده هستند.
    نمایندگی بیمه آرمان(۸۰۸)-تبریز

  2. باسلام واحترام و تبریک پیشاپیش عیدغدیر حضور جناب آقای عسگری و جناب آقای قدس و تمامی نمایندگان محترم شرکت های بیمه مطلب بسیار خوب و دارای کارآیی بسیار بالایی ست فقط خواهشمندم به جهت ارائه مشاوره بسیار خوب و مطلوب به بیمه گذاران کلوزهایی که راههای فرار شرکتهای بیمه را درزمان بروز حادثه درمقابل بیمه گذاران می بندد نیز اشاراتی بشود . باتشکر

  3. با عرض سلام خدمت اساتید گرامی .
    استاد عسگری تکنیک هاتون فوق العادست ، من فعلاً بیشتر تمرکزم رو گذاشتم روی فروش بر اساس تیپ شخصیتی و PTS مشتریان که واقعاً تاثیرشو دیدم ، فقط همچنان در قطعی کردن فروش مشکل دارم که انشاا… با کمک فایل ها برطرفش میکنم ! به امید موفقیت !
    استاد قدس مقاله شما هم بسیاری از موارد فراموش شده رو بازآموزی کرد.از زحمات شما نیز بی اندازه متشکرم.

  4. سلام بر مرد شماره یک بیمه استان آذربایجان شرقی …دست مریزاد واقعا”که استاد هستین موفق وپیروز باشید…

  5. سلام.ضمن تشکر از بذل توجه شما,لطفا ضمن ارایه دانش لازم لطفا بازار هدف را شفاف معرفی نمایید.مثلا به سراغ مهندسان طراحی داخلی ساختمان
    برای فروش بیمه مهندسی بروید.

    1. قطعا در مقالات آتی در کنار مسائل فنی به موارد بازاریابی نیز اشاره خواهد شد.

  6. سلام اقای عسگری من به همراه دوستان در سمینار قم واهواز شما شرکت کرده ام.واز توصیه های پخته و مفید شما استفاده کرده ام.
    به تازگی با مشکلی مواجه شده ام که نیازمند راهنمایی ومشاوره شما هستم.
    بعد ازنقل مکان از شهر قبلی(دزفول) به تبریز در ابتدا در شهر کوچکتر از شهر قبلی شروع به فعالیت کردم که نتایج قابل قبولی داشتم.اما با امدن به کلان شهر تبریز با مشکلاتی از قبیل ترافیک و مشتری یابی مواجه شدم ام وبیشتر وقت من تو ترافیک از بین میره.و به دلیل عدم فروش تو یک ماه اخیر باعث کاهش انگیزه ام شده است خوشحال خواهم شد اگر دوباره از مشاوره های پخته شما استفاده کنم.

    1. درود بر شما
      اگر به خاطر داشته باشید در سمینار اهواز تأکید بر روی چند روش اصلی در تعیین بازار هدف بود. یکی از این روشها تقسیم بندی بازار براساس مناطق جغرافیایی بود. برای اینکه مشکل تان حل شود باید یک نانومارکت خاص (مثلاً آرایشگران مردانه) را فقط در یک ناحیه جغرافیایی که بیشترین تمرکز آن مشتریان در آن ناحیه است را هدف قرار دهید تا جابجایی های فیزیکال شما کمتر شود.
      بیمه گر و توانگر باشید…

  7. با تشکر از زحمات شما اساتید محترم جناب آقایان حامد عسکری و حامد قدس
    بی صبرانه منتظر مقالات بعدی شما هستیم.

  8. با سلام و درود به اساتید مسلم صنعت بیمه
    ضمن تشکر و قدردانی از شما استاد عزیزم جناب آقای عسگری که با تمام وجود نسبت به ارتقای دانش فنی نمایندگان از خود مایه می گذارید, باید عرض کنم از مطالب ارسالی شما حتما نهایت بهره و استفاده را خواهیم برد.
    با تقدیم دورد بی پایان خدمت شما
    شاگرد کوچک شما
    ابراهیمی راد

  9. با سلام
    ممکنه بفرمایید برای بازاریابی این نوع بیمه کجاها می توانیم مراجعه کنیم؟بعد برای ماهایی که شروع کارمان هست میتونه جواب بده؟
    ممنون میشم اگه پاسخ بدهید

    1. با سلام خدمت همکار محترم
      از نظر اینجانب شما ابتدا باید به مسائل فنی این بیمه نامه مسلط باشید تا بیمه گذار به شما اعتماد نماید علی ایحال معتقدم که شهرکهای صنعتی و گارگاههایی که شروع به ساخت می کنند بهترین جا برای معرفی بیمه نامه EAR هستند.در مقالات آتی بیشتر بحث خواهیم داشت

  10. ممنون از بذل توجهتان به ابعاد مغفول مانده صنعت بیمه. موفق و پایدار باشید

    1. با سلام خدمت همکار محترم و با آرزوی توفیق روز افزون . قطعاً نقطه نظرات و پیشنهادات جنابعالی باعث پربار شدن بحثها خواهد شد.

  11. بسیار خوب. ولی مشکلی که وجود دارد این است که بیمه های مهندسی را فقط به شعبه های مرکزی میدهند نه نماینده. ضمن اینکه بازاریابی خاصی ندارد و فقط نرخ است که تاثیر گذار است

    1. قطعا تا امروز دیدگاه در مورد این بیمه نامه به این حالت بوده که ۱/۸% ترکیب پرتفوی کل صنعت بیمه کشورمان به این بیمه نامه اختصاص یافته . این عدد ناچیز بیانگر این واقعیت هست که بازاریابی و اطلاع رسانی خاصی در مورد این نوع بیمه نامه نشده است . قطعا در هفته های آتی پس از مطالعه مقالات نظر دیگری خواهید داشت . به امید موفقیت روز افزونتان

      1. به دلیل تخصصی بودن بیمه نامه فقط صدور توسط شعبه به صلاح شرکت بیمه گر و خود نماینده است . علی ایحال با توجه به تنوع بیشتر این بیمه نامه بر اساس عملکرد و سابقه نماینده ، صدور در برخی از بیمه نامه های مهندسی توسط نماینده امکان پذیر خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود رایگان کتاب

رمز فروشندگی بیمه‌های عمر در ایران

در این کتاب 104 صفحه‌ای می‌خوانید:

روش جلب توجه و اعتماد مشتری در بازارهای سرد

تکنیک Opening و باز کردن سر صحبت با مشتری

روش پی بردن به نیازهای اصلی مشتری از زبان وی

چرایی و چگونگی تبدیل نیاز مشتری به خواسته احساسی

کتاب رمز فروشندگی بیمه های عمر در ایران - نویسنده: حامد عسگری - بیمه مارکتینگ

اطلاعیه مهم زیر را مطالعه کنید:

نماینده گرامی؛ درحال حاضر، ترم اول کالج به‌طور کامل برگزار شده ولی هنوز ترمهای تحصیلی دوم به بعد شروع نشده‌اند.

برای ثبت‌نام در ترم اول و دریافت ویدیوهای تمامی دروس این ترم، بر روی دکمه زیر کلیک کنید…